SCI-C1002 - Käyttäjälähtöinen tuotekehitysprojekti, Luento-opetus, 12.1.2024-12.4.2024
This course space end date is set to 12.04.2024 Search Courses: SCI-C1002
RT1: Tiimisopimus
Tiimisopimus alustaa tulevaa projektia ohjaamalla ryhmän jäsenet keskusteluun tiimin yhteisistä pelisäännöistä ja toimintatavoista. Näistä asioista sopimisen on havaittu niin akateemisessa tutkimuksessa kuin tämän kurssin aikaisemmissa toteutuksissa sujuvoittavan tiimityötä ja projektin läpivientiä. Tehtävänantoon on upotettu poimintoja aiempien kurssien kurssipalautteessa kerätyistä vinkeistä kurssin tuleville opiskelijoille. Tehtävän sisällöstä keskustellaan oman opettajan kanssa 22.1. pidettävässä orientaatiosparrissa.
Tiiminjäsenten työskentelytavat ja tavoitteet
“Kommunikoikaa aktiivisesti ryhmän kanssa omista vahvuuksista ja heikkouksista, varsinkin jos ryhmässä on ennestään tuntemattomia henkilöitä.” -Vanhempi tieteenharjoittaja
Aloittakaa keskustelemalla omista aikaisemmista kokemuksistanne ryhmätyön parissa. Mikä on jokaisen ryhmän jäsenen mieluisin tapa toimia ryhmässä? Tämän osan vastuksia ei tarvitse kirjata palautukseen. Keskustelun tukena voi käyttää alla olevia kysymyksiä.
Työskentely läsnä vai etänä?
Mielekkäät työskentelyajat: iltaisin, aamuisin, tiettyinä päivänä tms.?
Tiedossa olevat läsnäolohaasteet (työt, matkat jne.)
Teetkö mieluummin kirjallisia tehtäviä, esiintymistä vaativia tehtäviä vai protoilua?
Teetkö mieluummin luovaa ideointia, tarkkaa viimeistelytyötä vai ryhmätyön organisointia?
Mikä on sinulle mieluisin viestintätapa ja -tyyli?
Millaisia vahvuuksia ja heikkouksia olet huomannut itsessäsi tiimityöskentelijänä?
Kuinka monta tuntia viikossa olet valmis käyttämään kurssityöhön?
Keskustelkaa seuraavaksi tiiminne kanssa yhteisistä työskentelytavoista. Kirjatkaa sopimukseen seuraavat asiat:
Tiimin esittely
“Tuokaa esille mitä osaatte ja mistä haluaisitte oppia, ryhmäläiset varmasti joustaa ja antaa jokaisen tehdä jotain mikä heitä kiinnostaa aidosti.” -Aiempi kurssilainen
Tiimin yhteiskuva (esim. kuvakaappaus Zoomista), josta selviää kaikkien nimet.
Tiimin jäsenten nimet, yhteystiedot ja pääaineet. Miten tiiminmuodostusohjeissa vaaditut pääainekriteerit toteutuvat tiimissänne?
Mitä tuotekehitykseen ja projektityöhön liittyviä taitoja tiimissänne on jo, ja missä haluaisitte kehittyä kurssin aikana?
Kurssilla pohditaan myös kestävyyteen liittyviä teemoja. Millaista aiempaa kokemusta ryhmän jäsenillä on kestävyysteeman parissa (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen/kulttuurillinen)? Esim. aiemmista projekteista, yhdistystoiminnasta, opinnoista, kuluttajavalinnoista?
Aikataulutus
“Käyttäkää aikaa tehtävän jaotteluun ja jakakaa vastuuta aktiivisesti esim. puheenjohtajan johdolla.” -Aiempi kurssilainen
Tutustukaa kurssin aikatauluun (ks. tehtävänannon loppu).
Sopikaa yhdessä säännölliset tapaamisajat ryhmätehtävien tekoon. Kiinnittäkää näitä sopiessa huomiota palautusten deadlineihin. Suosittelemme sopimaan viikkotapaamisajan, sekä vara-ajan kiireisemmille viikoille jolloin yksi tapaaminen ei välttämättä riitä.
Kurssilla on 9 ryhmätehtävää. Nimetkää jokaiselle tehtävälle tiimistänne eri puheenjohtaja.
Varaatteko kampukselta työskentelytilan etäluentojen tai sovittujen tiimitapaamisten ajaksi? Oppimiskeskuksen ja Kandikeskuksen ryhmätyötilat sopivat tähän hyvin. Tilavaraukset Aalto Space –sovelluksesta tai https://booking.aalto.fi/.
Yhteiset työskentelytavat ja tavoitteet
“Panostakaa kommunikointiin ja suunnitteluun oman ryhmän kanssa. Jakakaa työtehtävät järkevästi ja reilusti ryhmäläisten kesken. Jos ryhmän ilmapiiri pysyy positiivisena, kannustavana ja motivoituneena, kurssia on paljon helpompi ja mukavampi suorittaa.” -Aiempi kurssilainen
Miten teette päätöksiä tiiminä (esim. puheenjohtaja päättää)?
Mitä tehtäviä puheenjohtajalle kuuluu?
Miten huolehditte työn reilusta jakamisesta (esim. puheenjohtajan työkuorman tasaaminen, muut roolit, vastuualueiden kirjaaminen ja seuranta)?
Mikä on jokaisen tiiminjäsenen henkilökohtainen tavoitearvosana kurssista? Mikä on tiiminne yhteinen tavoitearvosana kurssista?
Miten varmistatte keskenänne, että kaikki noudattavat yhteisiä päätöksiä ja pelisääntöjä?
Miten ratkaisette mahdolliset ongelmatilanteet (erimielisyydet, henkilöristiriidat, viestintäkatkokset, aikataulujen noudattaminen, osallistuminen työhön jne.)? Millaisissa tilanteissa tuotte mahdolliset ongelmatilanteet opetiimin tietoon?
Mitä muita tärkeitä toimintaperiaatteita tiimillänne on?
Työskentelyalustat
“Olkaa aktiivisesti kontaktissa esim. telegrammissa, nähkää mahdollisimman paljon livenä.” -Aiempi kurssilainen
Valitkaa sopivat työskentelyalustat kurssin tehtäville.
Mitä kanavaa käytätte sisäiseen viestintään?
Minne tallennatte kurssin aikana syntyvät dokumentit, kuvat, opettajilta saadun palautteen tehtävistä yms.?
Yhteishenki tiimin sisällä ja kurssilla
“Pitäkää huolta hyvästä ryhmähengestä esim. vaihtamalla aina kuulumisia porukalla jolloin ryhmätyöskentelykin on mukavampaa” -Aiempi kurssilainen
Miten aiotte tutustua toisiinne?
Miten varmistatte, että tiimin ilmapiiri pysyy hyvänä (esim. kuulumisten vaihto tapaamisten alussa, kameroiden pitäminen päällä etäkokouksissa)?
Miten voisitte aktivoida hiljaisempia ryhmän jäseniä mukaan keskusteluun? Toimitteko eri tavoin, kun tapaatte etänä tai kasvotusten?
Tutustukaa vielä kurssin lähtökohtaisiin vuorovaikutusperiaatteisiin (ks. 1. luennon kalvot). Mitä täydennyksiä tai muokkauksia ehdottaisitte periaatteisiin?
“Pidä hauskaa, äläkä murehdi liikoja.” -Aiempi kurssilainen
Tämän tehtävän palautus on tiimisopimus pdf-muodossa. Käyttäkää palautuksen otsikkona ja tiedostonimenä ‘Ryhmätehtävä 1 - Tiimi [tiimin numero]’. Palautuksen ohjepituus on 2 sivua (pois lukien kuvat ja taulukot). Tehtävä arvostellaan skaalalla hyväksytty/hylätty. Jos hyödynsitte tehtävän tekoon AI:ta raportoikaa se osana palautusta kurssin AI periaatteiden mukaisesti: https://mycourses.aalto.fi/mod/page/view.php?id=1129656
Hyväksytyssä palautuksessa...
...on kaikki tehtävänannossa määritellyt asiat.
...jokaiseen tiimisopimuksen kohtaan on annettu selkeät ja kattavat vastaukset.
Hylätyssä palautuksessa…
...puuttuu tehtävänannossa määriteltyjä osia.
...yhteen tai useampaan kohtaan ei ole annettu vastauksia, tai annetut vastaukset ovat epäselviä.
...toimintaperiaatteita on vaikea tai mahdoton soveltaa käytäntöön projektin puitteissa.