23C61050 - Vähittäiskaupan kilpailustrategiat ja kilpailukeinot, 07.09.2020-20.10.2020
This course space end date is set to 20.10.2020 Search Courses: 23C61050
Vähittäiskaupan kilpailustrategiat ja kilpailukeinot tentti 20.10.2020
Kaupan
kurssi syys-lokakuu 2020
Kurssitentti KT Ti 20.10. klo 13:00 – 16:00), My Courses
Tenttikysymykset, tenttikysymysten pisteet yhteensä 50 pistettä
Kysymys 1: Käsitemäärittelykysymys (10 pistettä)
Kuvaa mitä seuraavat käsitteet tarkoittavat (n. 150-200 sanaa per käsite). Esitä myös käytännön esimerkkejä siitä, että mitä ne tarkoittavat vähittäiskaupan kontekstissa.
1) Liiketoimintamalli
2) Ketjutoiminta
3) Kysyntäperusteinen hinnoittelu
4) Moni- ja ylikanavaisuus
5) Omat merkkituotteet (Private label)
Kysymys 2. Hinnoittelustrategiat (20 pistettä)
Mitkä ovat vähittäiskauppayrityksen vaihtoehtoiset hinnoittelustrategiat sekä mitkä tekijät vaikuttavat kaupan hinnoittelustrategian valintaan? Perustele vastauksesi esimerkkejä hyödyntäen. Rajoita vastauksesi n. 500-750 sanaan.
Kysymys 3. Asiakasarvo ja arvon luominen (20 pistettä)
Työskentelet markkinoinnin konsulttina monikansallisessa strategiakonsultointiyrityksessä. Sinut on palkattu pitämään puolen tunnin esitys Kauppa Oy:n hallitukselle asiakasarvosta ja asiakasarvon luomisesta liiketoiminnassa. Päätä itse minkä alan kaupasta on kysymys.
Esityksessä sinua on pyydetty keskittymään seuraaviin kysymyksiin ja aihealueisiin:
1) Mitä tarkoittaa asiakasarvo?
2) Mitä erilaisia asiakasarvoja on olemassa? Minkälaisia esimerkkejä näihin on tunnistettu kaupan alalla?
3) Mihin asiakasarvoon tai asiakasarvoihin Kaupan toiminta voisi nojautua?
4) Miten Kauppa voisi kehittää toimintaansa luodakseen parempaa asiakasarvoa?
Kuvaile esseessäsi mitä kertoisit Kaupan hallitukselle ja miten vastaisit edellä esitettyihin kysymyksiin. Rajoita vastauksesi n. 500-750 sanaan