LC-5000 - Kommunicera som expert, Föreläsning, 16.9.2021-21.4.2022
This course space end date is set to 21.04.2022 Search Courses: LC-5000
Uppgift 3: Planera egen storytelling
Nu är det dags att planera hur du skulle kunna använda storytelling i din egen kommunikation som expert, till exempel för att bygga upp ett varumärke, marknadsföra en produkt, presentera en idé eller förmedla viktig information.
Din planering kan till exempel gälla storytelling för en viktig presentation, sociala medier, en marknadsföringskampanj, en webbplats eller en designprocess. OBS! Du behöver inte färdigställa den produkt du planerar i den här modulen, utan uppgiften gäller själva planen. Om du vill kan du sedan genomföra planen i någon av de andra modulerna.
Din plan kan presenteras med text, bild, ljud - ja, hur du vill. Det viktiga är att du i planen ger utförliga svar på minst 7 av följande 10 frågor. Motivera alla svar.
Var kommer din story att presenteras? (Det kan vara t.ex. en presentation, något social medium, en webbplats, en podd etc.
Vad är ditt mål med storyn och vilken är målgruppen?
Vad är handlingen i din story? Beskriv händelseförloppet.
Finns det en dramatisk kurva i din story med något slags konflikt och en vändning?
Vem är huvudkaraktär/hjälte i din story? Varför?
Vad är det lockande anslaget i storyn - det som fångar mottagarens intresse?
På vilket sätt väcker storyn känslor?
På vilket sätt passar just den här storyn för det du vill sälja/berätta?
Finns det ett tema i storyn som kan utvecklas, byggas vidare på för att skapa fler berättelser om företaget/organisationen/idén/informationen du säljer?
Efter att ha jobbat med storytelling - vad tänker du om storytelling som verktyg i din bransch eller i ditt kommande arbetsliv?