CS-CV0002 - Muotoiluantropologia, Luento-opetus, 28.2.2022-4.4.2022
This course space end date is set to 04.04.2022 Search Courses: CS-CV0002
Kirjallisuustehtävä 3: Empatia (päivitetty 28.3.2022)
Liitteenä on kaksi tekstiä. Molemmat käsittelevät empatiaa: Hasam Hakin (epäsuorasti) tutkijan ja tutkittavien välistä empatiaa, sekä antropologisen tutkimuksen kohteena olemista ja New & Kimbel empatiaa muotoilijan (ja konsultin) asenteena.
Lue teksteistä toinen tai molemmat. Kirjoita pohdiskeleva esseemäinen
teksti, jossa lyhyesti tiivistät tekstin tai tekstien sisällöt ja sen
jälkeen voit pohtia esimerkiksi empatian tarpeellisuutta, luonnetta ja
sovellusalueita sekä, jos luit Hakim Hasanin tekstin, tutkittavan roolia. Sana on siis melkolailla vapaa, kuitenkin liittyen tekstien näkökulmiin.
Tekstin kieli: suomi, englanti tai ruotsi. Pituus: 2-4+. Voit visualisoida tekstiä jos haluat. Formaatti: PDF.
Jos haluat välipalautetta tai kommentteja, tai tehtävästä on kysyttävää, laita sähköpostia heidi.paavilainen@aalto.fi.
Tekstit:Hasan, Hakim (1999) Afterword teoksesta Duneier, Mitchell. 1999. Sidewalk. New York: Farrar, Straus and Giroux. Julkaistu teoksessa Duneier, Mitchell, Philip Kasinitz, and Alexandra K Murphy, eds. 2014. The urban ethnography reader. New York: Oxford University Press. (PDF)
New, Steve, and Lucy Kimbell. 2013. Chimps, designers, consultants and empathy. A “theory of mind” for service design. 2nd Cambridge Academic Design Management Conference, 4-5 September (PDF)
Lähtökohtana hyvä teksti (8-16p), jossa on esitelty teksti(t) niukasti ja sen perusteella pohdittu esimerkiksi empatian luonnetta tai tutkittavana olevana. Heikossa tekstissä (0-7p) tekstin lukeminen on selvästi jäänyt tekemättä ja
omat pohdinnat ovat melko epämääräisiä eivätkä hyödynnä tekstiä tai
luentoja. Teksi on kokonaisuutena epämääräinen ja ja ajatus hyppii.
Otsikoita ei ole tai ne ovat harhaanjohtavia. Erinomaisessa tekstissä (17-25p) lähde tai lähteet
on luettu ja sitä on hyödynnetty omien pohdintojen tukena kautta koko
tekstin. Pohdinnat ovat perusteltuja ja käsittelevät esimerkiksi empatiaa tai tutkittavan roolia tai eettisiä kysymyksiä
useammasta näkökulmasta. Argumentaatiota tuetaan (tai tekstiä
elävöitetään) visuaalisoinneilla. Teksti on hyvin jäsennelty, etenee
loogisesti ja väliotsikot ovat osuvia.