CS-CV0002 - Muotoiluantropologia, Luento-opetus, 28.2.2022-4.4.2022
This course space end date is set to 04.04.2022 Search Courses: CS-CV0002
Luotaimen luonnos (päivitetty 4.3.2022)
Tehtävän lähtökohtana on tilanne, jossa olet itsenäisesti tai työryhmässä todennut, että tavanomaiset käyttäjätiedon keräämisen menetelmät (kyselyt, käyttäjätestaukset, havainnointi, haastattelut yms.) eivät palvele tarpeitasi. Kiinnostuksesti kohdistuu johonkin sellaiseen, joka vaatii tutkimusmenetelmältäkin luovuutta. Päätät suunnitella muotoiluluotaimen, jonka voit lähettää tutkittavan elämään joksikin aikaa keräämään tietoa.
Opintojakson harjoitustehtävänä on suunnitella ja luonnostella tämä muotoiluluotain. Luotainta ei tarvitse valmistaa eikä lähettää. Luonnos palautetaan tiedostona MyCoursesiin. Luonnoksen mukana tulee olla lyhyt saate jossa kuvataan, millaista elämäntilantetta luotain tutkii, sekä perustelut luotaimen sisällölle.
Luonnostelemasi luotaimen tarkoituksena on kerätä vähintään suunnittelutyötä (1) inspiroivaa ja (2) informoivaa aineistoa. Jos haluat, luotaimeesi voi sisältyä myös piireitä, jotka (3) osallistavat käyttäjiä suunnittelutyöhön sekä mahdollistavat (4) dialogia suunnittelun eri osapuolten kesken.
Luotaimen luonnostelu aloitetaan kotitehtävällä (DL 4.3.2022). Tutustu saamaasi palautteeseen. Voit myös varata sähköpostitse tutorointiajan opintojakson aikataulukaavioon merkittyinä päivinä.
Seuraava vaihe on aiheeseen virittäytyminen. Tutustu vapaamuotoisesti elämäntilanteeseen ja aiheeseen, jota aiot luodata. Katso elokuvia, lue lehtijuttuja, keskustele ihmisten kanssa, kuuntele muusiikkia, osallistu tapahtumiin jne.. Ajattele assosiatiivisesti: missä muussa yhteydessä tapahtuu jotain samanlaista kuin tilanteessa, jota aion luodata? Havainnoi, tee muistiinpanoja ja pohdi.
Luotaimen luonnostelusta on vaikea antaa yleispäteviä ohjeita. Yleensä on parempi, että luotain on fyysinen artefakti, mutta digitaalinen luotain voi joissain tapauksissa toimia aivan hyvin. Mieti, millaisin keinoin luotain voi kerätä tietoa. Millaisilla tehtävillä, kysymyksillä ja ylipäätään keinoilla luotain kerää sinulle aiheesta sellaista aineistoa, että sinä pystyt käsittämään luodatun tilanteen luodattavan kokemuksena? Huomaa, että kyse voi olla aivan arkisista ja yksinkertaisista asioista - pääasia on, että tilanne on sinulle uusi, ja pystyt luotaimen avulla ymmärtämään tilanteen tai tilannetta käyttäjän näkökulmasta ja käsittein.
Tarkennan tehtävää tarpeen mukaan. Jos siis tarvitset tarkennuksia, mainitse asia tunnilla tai laita sähköpostia. 7.3. luento luotaimista esimerkkeineen luonnollisesti tukee tehtävänantoa.
Arvioinnin lähtökohtana on hyvä kokonaisuus (8-16p), joka sisältää saateosuuden ja selkeästi hahmotettavissa olevan luotaimen luonnoksen, jonka perusteella on vaivatonta ymmärtää, mitä on tarkoitus luodata. Hyvässä kokonaisuudessa tavoitteet ja luotaimen sisältö vastaavat hyvin toisiaan, ja on uskottavaa, että luotain tuottaisi ainakin melko hyvin toivotunlaista aineistoa. Heikossa kokonaisuudessa (0-7p) yksi tai useampi osuus on selvästi puutteellinen, kokonaisuus ei hahmotu, eikä myöskään ole uskottavaa, että luotain tuottaisi toivotunlaista aineistoa, tai ei synny käsitystä, mitä luotaimella tavoitellaan. Erinomaisessa kokonaisuudessa (17-25p) luotaimen kaikki osat ovat huolellisesti suunniteltuja, kuvattuja ja perusteltuja. Lähdekirjallisuuteen tukeutuminen on suotavaa mutta ei välttämätöntä. Luotaimen sisältö on inspiroivaa ja innostavaa ja on erittäin uskottavaa, että se toteutettuna tuottaisi jopa runsaasti toivotunlaista aineistoa.
Kannattaa huomata, että kyse ei ole graafisen suunnittelun tehtävästä. Tekninen taituruus (tai sen puutteet) ei vaikuta arvosanaan, mutta kiinnitä kaikissa tehtävissä huomiota ymmärrettävyyteen ja hahmotettavuuteen mikäli tavoittelet hyvää arvosanaa opintojaksosta.