A23E53015 - Brändin voiman johtaminen ja arviointi, 11.10.2019-12.12.2019
This course space end date is set to 12.12.2019 Search Courses: A23E53015
Topic outline
-
Opettajan yhteystiedot
Kurssin tiedot
Opettaja: Eiren Tuusjärvi, KTT
S-posti eiren.tuusjarvi@aalto.fi
Vastaanotto: aika sopimuksen mukaan
Kurssin asema: KTM-tutkinto,
Syventävät opinnot
Luentosali: U119 Deloitte, rakennuksen U-siipi, 1 krs. U-siipeen löytää parhaiten tulemalla sisään M-ulko-ovesta.
Huom! 25.10. ja 20.11. luentosalina Y228a, Y-siivessä.Kurssin opetuskieli: suomi
Kurssin kotisivu: MyCourses1. OSAAMISTAVOITTEET
Luentojen, kirjallisuuden ja harjoitusten kautta kurssi pyrkii kattamaan tärkeät brändin voiman johtamiseen liittyvät aiheet. Kurssin päätteeksi opiskelijoiden odotetaan:
omaavan selkeän käsityksen brändiin liittyvistä avainkäsitteistä, strategioista ja analyyttisistä työkaluista
tilanteen mukaan soveltavan tietoa, jolla on mahdollista synnyttää aito vuorovaikutus kuluttajan kanssa, vahvistaa kuluttajan brändisuhdetta sekä vaikuttaa kuluttajan käyttäytymiseen
tunnistavan brändäykseen liittyvät erityiset haasteet monimutkaisissa toimintaympäristöissä ja myös globaaleilla markkinoilla
omaavan "henkilökohtaisen näkemyksen” bränditeorioista ja malleista kuten myös kyvyn kriittisesti arvioida niiden sovellettavuutta ja hyötyä liikkeenjohdon ongelmissa
2. SISÄLTÖ
Kurssin teemat: Brändit ja brändijohtaminen, brändin rakentaminen ja positiointi, brändistrategiat ja niiden suunnittelu, brändien hyödyntäminen liiketoiminnassa (ml. yhteisbrändäys ja brändin laajennus), yritysbrändäys, brändipääoman ja brändin arvon mittaaminen ja johtaminen. Teemojen käsittelyn myötä kurssi tarjoaa opiskelijoille näkökulman brändijohtamiseen kansainvälisellä ja globaalilla tasolla.
Kurssin painopistealueita ovat brändien rooli ja niiden hyödyntäminen liiketoiminnan tuloksenteossa, brändistrategioiden suunnittelu ja toteutus, brändipääoman johtaminen ja mittaaminen myös valuuttamääräisenä arvona.
3. TEHTÄVÄTPareittain (tai yksilöharjoituksina) tehtävät harjoitukset (4)
Ryhmätyö (1)
4. KIRJALLISUUS
Keller, Kevin Lane : Strategic brand management building, measuring and managing brand equity, 2003. Pakollinen.
Luennoitsijan osoittamat artikkelit ja kirjojen kappaleita. Erityisesti kirjoista
- Aaker ja Joachmistaler (2000) Brändien johtaminen ja
- Kapferer (2004) New strategic brand management: creating and sustaining brand equity long term.Kirjallisuudesta löytyy yksityiskohtaisempaa tietoa kurssin materiaalit -sivustolta.
5. AIKATAULU: LUENNOT JA HARJOITUKSET
vko
Luennot, aiheet ja luentosalit
Ohjelmaan madollisesti tulevista muutoksista tiedotetaan erikseen
Tehtävät (palautus)
9
11.10. (pe) 17.00-19.30
Johdanto kurssiin
Mitä brändi on ja merkitsee - johdolle ja asiakkaille.12.10. (la) 10.00 – 15.00
Brändipääoma ja brändin arvo. Asiakaslähtöinen brändipääoma ja sen ulottuvuudet.
11
25.10. (pe) 17.00-19.30
Brändi-identiteetti: strategisen johtajan keskeinen työväline - rakentaa kykyä ylläpitää mielenkiintoa ja johdonmukaisuutta.
26.10. (la) 10.00 – 15.00
Brändi-identiteetin tuominen käytäntöön ja positiointi.
Ph 1: Kulttuurinen brändinrakennusPh 1: Kulttuurinen brändin rakennus
Pal. 24.10. to, klo 20
Purku: 26.10. la14
8.11. (pe) 17.00-19.30
Brändi-arkkitehtuuri ja brändiportfolioiden johtaminen: tavoitteena selkeys, synergia ja tehokkuus.
9.11. (la) 10.00-15.00
Porfoliostrategian ja arkkitehtuurin teema jatkuu. Brändin laajennus ja brändiyhteistyö keinoina vaikuttaa assosiaatioihin ja tulokseen.
Ph 2: Yritysbrändin ja työnantajabrändin rakentaminenPh 2: Yritysbrändin ja työnantajbrändin rakentaminen
Pal. 7.11. to klo 20
Purku: 9.11. pe15
20.11. (ke) 17.00-19.30
Brändielementit ja sekundaariset assosiaatiot rakentamassa brändipääomaa.Ph 3: Kuluttajien rooli brändin rakentajina
Pal. 19.11. ma, klo 20
Purku: 29.11. pe17
29.11. (pe) 17.00-19.00
Ph 3: Kuluttajien rooli brändin rakentajina
Brändi brändisuhteen osapuolena ja brändin inhimillistäminen
30.11. (la) 10.00-15.00
Brändäys premiumiin- ja luksukseen.
Ryhmätyön purkukeskustelu: Gucci
... Kertausta ja kurssipalautteen kerääminen.
Ph 4: Brändi johtoryhmän työkaluksiPh 4: Brändi johtoryhmän /johtamisen työvälineeksi
Pal. 28.11. to klo 20
Purku 30.11. la
Ryhmätyö: Pal. 21.11. to klo 20
Purku: 30.11. laKuulustelut
12.12.19. 16.00-19.00
14.1.20,16.00–19.00 (uusinta)
25.2.20, 16.00-19.00 (uusinta)
6. TYÖMÄÄRÄOsallistuminen luennoille
35 h
Pareittain (tai yksilöharjoituksina) tehtävät harjoitukset
25 h
Ryhmätyö
20 h
Itsenäinen opiskelu ja kuulustelu
76 + 4 h
Yhteensä
160t (6 op)
7. KURSSIARVIOINTI
Kokonaispisteet max. 50 p: joista kuulustelu 25 p, harjoitukset 25 p
Luennot
Ryhmätyö (20 %) Gucci Positive Luxury
max. 10 p
9 p + purkukeskustelu 1 pPareittain tehtävät harjoitukset (28 %)
max. 14 p
4 x (3p + purkukeskustelu 0,5)Kurssipalaute: Sähköiseen lomakkeeseen vastaaminen (vain vastaaminen rekisteröityy, vastausten sisältö säilyy anonyyminä)
1 p
Kuulustelu (50 %)
max. 25 p
Arvosteluastekko:
-19,9 p - hyl20-25,9 - 1
26-31,9 - 2
32-37,9 - 3
38-43,9 - 4
44-50 - 5
8. EETTISET SÄÄNNÖTAalto-yliopiston opiskelua koskevat eettiset säännöt ja niiden rikkomusten käsittely:
https://into.aalto.fi/pages/viewpage.action?pageId=3772443
9. MUITA ASIOITAKorvaavuudet: Korvaa aiemman kurssin 23E53000 Brands in Strategic Marketing