MITEN
TEHDÄ KOHTAUKSEN HENKILÖISSÄ NÄKYVÄKSI tarkka ajatus, tietty luonteenpiirre, haluttu tunne, käänne,
toiminta...
4 viikon ohjauskurssilla
tutkitaan ja käydään käytännössä läpi ohjaajan keinoja välittää ajatuksensa ja
ideansa paperilta kohtaukseen. Ideoita syntyy helposti, mutta miten ohjaaja saa näkemyksensä ja havaintonsa
henkilöistä välitettyä
tarkasti ja juuri halutulla tavalla myös lopputulokseen eli katsojalle?
Miten kirjoittaa ja ohjata tarkka visio näkyväksi? Ilman turhia alleviivauksia tai itsestäänselvyyksiä?
Näkyviin
1 ja 2 kurssit kuuluvat yhteen ja ne tulee suorittaa kummatkin. Ne
lomittuvat keskenään laboratoriomaiseksi kohtausharjoituskurssiksi,
missä tutkitaan intentiota suhteessa lopputulokseen. Keskiössä on kohtauksen subteksti.
Näkyviin
1 on kirjoituskurssi ja Näkyviin 2 näyttelijänohjauskurssi. Ensin
opiskelijat kirjoittavat tehtävänantojen mukaan henkilöitä, sitten
tilanteita ja kohtauksia. Kahden viikon jälkeen kullakin osallistujalla
on joko kohtaus tai sekvenssi, jonka ohjaaja ohjaa ja kurssilaiset
keskenään kuvaavat (ei kuvaajia eikä muuta työryhmää) itse
roolittamiensa ammattinäyttelijöiden tai TEAKISTA liikkuvuusopintojen
kautta ilmoittautuneiden näyttelijäopiskelijoiden kanssa. Kukin ohjaaja
leikkaa kohtauksensa itse ja ne katsotaan ja puretaan lopuksi yhdessä.
Tarkenunut aikataulu (5.1.2022). Luokkatilat päivittyvät vielä ja aikatauluun tulee tarkennuksia sekä saattaa tulla vielä muutoksia.
VIIKKO
4
MA 24.1
|
LUOKKA L101 (VÄRE)
|
9.30-12.30
13.30-15
|
Mitä on subteksti?
elokuvakatselu (luokassa F005)
|
TI 25.1
|
R113 (Väre)
|
9-12
13-17
|
Keskustelu elokuvasta + esimerkkikohtauksen purku
Kirjoitusharjoituksia
|
KE 26.1
|
R113
|
12-16
|
Nopeita
kirjoitusharjoituksia luokassa
|
TO 27.1
|
R113
|
9-15
|
Kirjoitusharjoituksia luokassa + tehtävänanto (sekvenssi)
|
PE 28.1
|
R113
|
9-17
|
Itsenäistä
kirjoittamista koko päivä
|
VIIKKO
5
MA 31.1
|
R107
|
12-15
|
V1: Sekvenssien
luku + syventäminen
|
TI 1.2
|
R113
|
12-15
|
V1: Sekvenssien
luku + syventäminen Miten työstää subtekstiä tekstiin?
|
KE 2.2
|
R113
|
9-12
13-17
|
Sekvenssien syventäminen itsenäisesti (jos ei toisin sovita maanantaina 31.1) V2: Sekvenssien luku + palaute Oskarin kanssa
|
TO 3.2
|
R113
|
9-12
14-15 15 -
|
Subtekstikohtauksien läpikäynti + subtekstin kirjoittaminen sekvenssiin
Kuvausaikataulut
+ ryhmäjaot (Oskari)
Version viimeistely itsenäisesti
|
PE 4.2
|
R113
|
9.30 -12
13-17
|
V3: Final versioiden luku Miten työstää subtekstiä kohtaukseen näyttelijöiden kanssa?
Lokaation
etsiminen kampukselta ryhmät 1-5
|
VIIKKO
6
MA 7.2
|
R106 (Väre)
|
9-13
13-17
|
Lokaatioiden
etsiminen (kampuksella) ja varmistaminen ryhmät 1-5 (kukin ohjaaja etsii oman
lokaationsa)
Ryhmien 1-3 tekstien viimeistelyt. FINAL versiot näyttelijöille
ja kuvaajalle viimeistään (R106)
|
TI 8.2
|
R106
|
9-15
15-17
|
Kuvasuunnitelma
+ lokaatio kuvaajan kanssa (R106)
Muut valmistelut
(mahdollisesti puku?)
|
KE 9.2
|
Y229a, Y225a ja Y227 (Otakaari 1)
|
9-16
|
HARJOITUS 1-3 LUOKKATILOISSA (kuvaajat rymissä mukana
ip)
Pukusovitus?
|
TO 10.2
|
Y229a, Y225a ja Y227 (luokat jos tarvitsee)
|
9-17
|
KUVAUS LOKAATIOISSA ryhmät 1+2+3
|
PE 11.2
|
Y229a, Y225a (luokat jos tarvitsee)
|
9-17
|
Kuvaajat palauttavat kaluston
Leikkaus Ryhmät ryhmät 1+2+3
Ryhmien 4-5 tekstien viimeistelyt ja FINAL versio näyttelijöille
ja kuvaajalle viimeistään
|
VIIKKO
7
MA 14.2
|
K103 ja P104 (Väre)
|
9-15
15-17
|
Ryhmät 4+5 kuvasuunnitelma
+ lokaatio kuvaajan kanssa
Muut valmistelut
(mahdollisesti puku?)
|
TI 15.2
|
K103 ja P104
|
9-16
|
HARJOITUS ryhmät 4+5 LUOKKATILOISSA (kuvaaja mukana ip)
Pukusovitus?
|
KE 16.2
|
K103 (varalla jos tarvitsee)
|
9-17
|
KUVAUS ryhmät 4+5 LOKAATIOISSA
|
TO 17.2
|
ei luokkaatilaa varattu
|
9-17
|
Ryhmien
4+5 leikkaus
|
PE 18.2
|
Q102 (jos ei muuta ilmoiteta)
|
10-15
|
katselut
|