LCA-5704 - Vi skriver och talar om konst från grunden, (H02) Föreläsning, 13.1.2023-14.4.2023
This course space end date is set to 14.04.2023 Search Courses: LCA-5704
Topic outline
-
Kuva: Taija Votkin
Kurssin päätyttyä opiskelija saa seuraavat kurssimerkinnät:
ARTS:
LCA-5701 2 op Ruotsin kirjallinen koe
LCA-5702 1 op Ruotsin suullinen koe
LCA-5704 1 p
Opettajat: Leila Malmefjäll (leila.malmefjall@aalto.fi) ja Taija Votkin (taija.votkin@aalto.fi)
Aika: pe 13.1.2023 – 14.4.2023
Paikka: Eetu (213), Harald Herlinin oppimiskeksus (2. krs) ja joillakin kerroilla Zoomissa https://aalto.zoom.us/j/68914656906
Kurssin suullisen ja kirjallisen koen arviointimatriisi.
-
Hemuppgifter och annat aktuellt Forum
-
Periodissa 3: Suullisia harjoituksia maanantaisin (Taija) ja kirjallisia harjoituksia perjantaisin (Leila)
pe 13.1. Kurssi-info (Leila ja Taija)
ma 16.1. Jag och mina studier – harjoitellaan tunnilla. DL kl 14: "Detta är jag", på Forum.
pe 20.1. Vi jobbar med texten "Detta är jag". Verktyg och ordböcker för att skriva på svenska. Introduktion till att skriva E-post. Vanliga misstag i e-post.
ma 23.1. EI OPPITUNTIA LUOKASSA: Tee video itsenäisesti joko yksin tai parin kanssa: DL Pitch
pe 27.1. Skriftliga övningar. Tunti peruttu, Leila sairaana. Korvaava tehtävä: Skriv e-post till läraren-tehtävä (info Hemuppgift-forumissa).
su 29.1. kl 23:55: Deadline: E-post
ma 30.1. Etätunti Zoomissa tai videotehtävä: DL Produktpresentationer
pe 3.2. Bearbeta E-posten. Vi skriver en kort e-post (till läraren) som lektionsövning.
ma 6.2. Suullinen tehtävä 1: Valmistellaan tunnilla
pe 10.2. Grammatik (ordföljd). Deadline: kl 23:55: Skriftlig uppgift 1
ma 13.2. Suullinen tehtävä 1: Esitys tunnilla + palauta MC-alustalle (DL)
pe 17.2. Kotitehtävänä täälle tunnille: Quizlet. Tema: Grammatik (ordföljd och böjning av substantiv och verb)
……. tenttiviikko …..
Periodissa 4: kirjallisia harjoituksia maanantaisin (Leila) ja suullisia harjoituksia perjantaisin (Taija)
ma 27.2. Läsa och skriva om din egen bransch, vi läste texten "De sex bästa utställningarna i Stockholm just nu". Vi jobbade med övningar om texten.
pe 3.3. företagspresentationer/pedagogiskt tema: valmistelua: HUOM! Bussilakon takia tapaminen etänä: https://aalto.zoom.us/j/68914656906
ma 6.3. Vi fortsätter: Läsa och skriva om din egen bransch. Vastaukset adjektiivi-harjoitukselle ("De sex bästa utställningarna i Stockholm just nu") tässä. Tämän päivän harjoitus: Poimintoja teidän teksteistä (E-post).
pe 10.3. DL Företagspresentation/pedagogiskt tema: esitykset tunnilla
ma 13.3. Argumentation: Fraser och språkliga strukturer.
pe 17.3. Suullisen kokeen valmistelu tunnilla (keskusteluosuus)
ma 20.3. Deadline klo 23:55: Argumenterande text.
Vastaukset harjoitukselle "Poimintoja teidän teksteistä"
- Tema: substantivens bestämdhet
Se videon om substantiv. (3 minuter)
Jobba med tre övningar (övning 6-8 på Papegojan) om substantivens bestämdhet:
Övning 6: Fyll i bestämd form.
Vi skriver på Argumenterande text idag på lektionen.
pe 24.3. Suullisen kokeen valmistelu tunnilla (keskusteluosuus)
ma 27.3. Bearbeta argumenterande text.
Ordföljd. Gör följande övningar på Papegojan: Övning 1 , Övning 2 , Övning 3.
pe 31.3. Suullisia kokeita Zoomissa (niille, jotka haluavat opettajan olevan mukana)
ma 3.4. Skriftliga övningar, kursavslutning.
Kirjallisen ja suullisen kokeen DL 14.4.2023
Tack för aktivt deltagande :) -
Lär dig att berätta om dig själv och dina studier eller ditt arbete på svenska:
https://www.thinglink.com/video/1128991160497340418
Skriv ett inlägg där du berättar om dig själv.
I tillägg kan du berätta också andra saker om dig själv t.ex. med hjälp av bilder (du kan antingen ha bilder som bilaga eller inne i ditt inlägg.
Här finns exempel på bilder:
Lämna in din intro på diskussionsforum. Läs andras inlägg och bekanta dig med dina kurskamrater :)
-
Pitch om dig
1. Titta på videor om hisstal 1 (elevator pitch) och lär dig pitcha om din idé.
2. Läs om pitchande på Smart svenska och titta på exempel.
3. Förbered ett eget hisstal.
Fokusera på:
1) Vem är du? Vad studerar du?
2) Varför har du valt Aalto?
3) Vad är du bra på?
4) Vad vill du jobba med i framtiden?
Vad du vill att mottagaren ska minnas om dig.
Längd: från 30 sekunder till 1 minut.
EXTRA (för den som vill:) välj en fiktiv arbetsgivare/mottagare och sök t.ex. jobb eller pitcha också en produkt eller idé. (tid: t.ex. en minut till)
Det här kan bli en del av presentationen i det muntliga provet.
Öva uttal:
Harjoittele ääntämistä – Smart svenska (aalto.fi)
-
2.3. Skriv e-post DL: 29.1 Forum
Målet med den här uppgiften är att du ska kunna skriva e-post om arbetsrelaterade ärenden klart, sakligt och kommunikativt. Först skriver du ett e-postmeddelande (anvisningar finns nedan), sedan svarar du på ett meddelande som din kurskamrat har skrivit.
1. Ta del av tipsen om att skriva e-post. Här hittar du tips om vad du kan tänka på när du skriver e-post och här kan du kolla nyttiga fraser.2. Skriv ett e-postmeddelande enligt följande anvisningar:
Du tillhör en grupp som planerar att ordna ett projekt, ett seminarium, en mässa eller något liknande evenemang. Skriv ett mejl och berätta om projektet/evenemanget (tema, tid, plats med mera) och be mottagarna skicka in förslag på hur de kan bidra. Hänvisa också till var de kan hitta mer information.Skriv cirka 70 ord. Mejlet ska vara sakligt och klart med en trevlig stil som väcker mottagarnas intresse. Använd gärna du-form. Kom ihåg rubrik!
Lämna in ditt e-postmeddelande som ett nytt diskussionsinlägg.
3. Svara på ett mejl som någon kurskamrat har skrivit. Välj ett mejl som är "ledigt" - alltså som ingen annan har svarat på! -
Kuva: Wikimedia
I den här modulen ska du öva kunskaper som du behöver i slutproven samt i arbetslivet.
Till modulen hör fyra uppgifter:
2.1. Skriftlig övning på 150 ord. ¨
2.2. Produktpresentation
2.3. E-postmeddelande 50 - 70 ord
2.4. Muntlig presentation ca 3 - 4 dior
TIPS: Välj ett och samma tema för skriftlig övning och muntlig presentation. Den skriftliga övningen kan vara manuskriptet för muntliga presentationen eller en del av den. På detta sätt kan du förjupa dig i ett tema genom kursen och som slutresultat har du en färdig presentation för slutprovet :)
Möjliga teman för skriftlig övning/muntlig presentation (och för det muntliga slutprovet)
- Presentera ett företag eller en arbetsplats
- Berätta om en produkt, en tjänst, en innovation, ett projekt eller en pionjär inom din bransch
- Berätta om ett tema så som ledarskap eller hållbar utveckling eller hur coronaviruset har påverkat din bransch och dess framtidsutsikter.
Välj gärna någonting personligt. En produkt som du har designat eller som du gillar, ett projekt som du har varit med om osv.
-
1. Välj ett tema som intresserar dig. (Samma tema kan användas också för den muntliga presentationen)
2. Sök information om temat t.ex. på Smart svenska.
3. Processera informationen t.ex. med hjälp av en mind map, SWOT-analys eller motsvarande.
4. Öva grammatik och använd ordbok.
5. Skriv ca 150 ord
6. Korrekturläs texten med hjälp av ett program (t.ex. word eller Google)
7. Lämna in inom utsatt tid.
-
1) Gör en produktpresentation. Du kan till exempel berätta om följande saker:- Hurdan är produkten/appen/tjänsten? Beskriv.- För vem är produkten/appen/tjänsten avsedd? Målgruppen?- Hur fungerar produkten?- Vilka fördelar och nackdelar har produkten?- Varför borde man skaffa en sådan produkt?2) Öva att berätta om produkten och banda in en video (ca. 1 - 2 minuter) där du presenterar produkten. Visa gärna produkten eller bilder på den.3) Lämna in din video på diskussionsforum.4) Kommentera minst tre produktpresentationer och ställ frågor.
-
Öva inför det muntliga provet!
Du har två alternativ:
1) Presentera muntligt temat som du skrev om i Skriftlig uppgift 1
2) Välj ett nytt tema
Allra först ska du läsa information om det muntliga provet (se längre ned på första sidan).
Laga sedan en presentation som består av 3 dior (utan eller med audio/video) eller 2 minuter på video. Kom ihåg att öva uttal om du har med audio eller video!
Om du använder dior:
Dia 1: Rubrik + ditt namn - här kan du gärna berätta mera om dig själv - du kan t.ex. använda material från pitchen
Dior 2 - 3: Introducera ditt tema, varför du valde det här temat samt lite innehåll
Om du filmar utan dior:
1. Berätta ditt namn och vad du studerar
2. Introducera temat och varför du valde temat samt lite innåhåll
I båda versionerna ska längden vara ca 2-3 minuter.
Öva uttal på Soft svenska:
Harjoittele ääntämistä – Smart svenska (aalto.fi)
Lämna in presentationen och vänta på lärarens kommentarer.
Du kan fortsätta att bearbeta den här presentationen enligt lärarens anvisningar i muntlig presentation 2 och sedan använda den i det muntliga slutprovet.
OBS! Du kan använda pitchen som en del av den muntliga presentationen, dvs. delen där du berättar om dig själv. -
I den här delen ska du fördjupa dig i din egen bransch på svenska.
Det lönar sig att läsa artiklar inom egen bransch för att lära dig ordförråd, titta på videor och lyssna på poddar för att öva hörförståelse.
Du fortsätter också att skriva och presentera och dessutom funderar du på hållbar utveckling i din vardag samt ur branschens synvinkel.
Material hittar du på Smart svenska.
Kom ihåg att kursens arbetsmänd är 81 timmar så att du borde hinna göra också annat än endast inlämningsuppgifterna.
TIPS: När du vill hålla en paus från egen bransch kolla Svenska på stan. Eller du kan också lyssna på svensk musik, titta på svenska tv-serier eller filmer på svenska. Om du gillar böcker så är svenska deckare världsberömda!
-
Altenativ A
I den här uppgiften är det meningen att du övar att hålla en kort företagspresentation.
1. Öva ordförråd med hjälp av Quizlet!
Företaget (att presentera ett företag):
Quizlet 1, Quizlet 2, Quizlet 3
2. Studera fraser för företagspresentation:
-Namnet på företaget (yrityksen nimi)
-Vi/Företaget är ett medelstort svenskt företag
som grundades år 1897/1954/2006. (perustettu vuonna)
-Vårt företag ägs av ett utländskt bolag. (omistaja)
-I vår koncern ingår två dotterbolag. (mahdolliset tytäryhtiöt)
-Vi har i dag ca 1 000 medarbetare. (Työntekijöiden määrä)
Antalet anställda är/uppgår till knappa 200.
Vi sysselsätter drygt 150 personer.
Personalen består av 35 personer.
-Vårt huvudkontor ligger i Esbo och vi har fabriker i alla
nordiska länder. (pääkonttorin ja tehtaiden sijainti)
-Vårt företag leds av vd NN. (yrityksen toimitusjohtaja)
-Vi/Företaget verkar inom livsmedelsbranschen/modebranschen/
skogsbranschen/utbildningsbranscen/arkitektur. (yrityksen toimiala)
-Vi designar/tillverkar/exporterar/levererar/marknadsför/
betjänar/säljer/köper etc. (mitä yritys tekee)
-Våra huvudprodukter består av tjänster för mobila lösningar. (päätuotteet)
-Våra största konkurrenter finns i Asien och våra viktigaste marknader
är i Europa. (kilpailijat)
-Vi har en marknadsandel på x % inom branschen. (markkinaosuus)
-Vi har ett nära samarbete med företaget X sedan 2008. (yhteistyökumppanit)
-Vår omsättning är/uppgår till 3 miljarder euro. (liikevaihto)
Vi har en omsättning på 7 miljoner euro.
Vi omsätter 400 000 euro.
3. Laga en kort företagspresentation om något existerande företag eller om ett påhittat företag. Använd gärna fraseologi ovan. Laga t.ex. 3 dior med text bilder.
Lämna in här antingen som presentation eller videopresentation.
Alternativ B: Ett pedagogiskt tema
Berätta om någonting som har med undervisning i bildkonst att göra.
Du kan berätta om verktyg på svenska, ett tema inom bildkonst eller hur du skulle undervisa t.ex. en viss teknik. -
1. Bekanta dig med materialet "Argumenterande genre".
2. Välj ett tema som du är intresserad av eller som du brinner för.
3. Skriv en argumenterande text på ca. 150 ord. Du får gärna använda antingen strukturen för övertygande eller diskuterande argumentation.
4. Korrekturläs texten med hjälp av ett program (t.ex. Word eller Google)
5. Lämna in din text.Om argumentation på Smart svenska.
-
Nu är det dags att laga färdigt en presentation för det muntliga provet!
1. Läs på nytt information om muntligt prov (längre ned på kurssidan)
2. Välj om du vill fortsätta med samma tema som du började med i muntlig presentation 1 eller om du byter tema.
3. Du kan välja en traditionell presentation (t.ex. på PowerPoint) som du håller i Zoom, du kan banda presentationen in med hjälp av Screen-cast-o-matic, Screencastify, Panopto eller motsvarande eller du kan filma med kamera.
3. Laga presentationen färdig. Tid på video ca. 5 minuter.
4. Lyssna på din presentation och kolla uttalet.
5. Lämna in.
6. Lämna presentationen i inlämningsmappen för muntlig presentation 2 och muntligt prov.
-
1. Gör Sitras livsstilstest på svenska. Testet hittar du här.
Material hittar du t.ex. här på Smart svenska.
2. Sök information om något som har med hållbar utveckling att göra, gärna inom din egen bransch.
3. Processera materialet t.ex. med hjälp av en mindmap, en SWOT-analys eller på ett annat sätt. Tips på verktyg hittar du här.
4. Skriv ett inlägg på forumet där du reflekterar dina testresultat och hur du tar/borde ta hänsyn till hållbar utveckling i din vardag. Hur syns hållbar utveckling inom din bransch? Vad har gjorts hittils och vilka utmaningar finns det?
TIPS: Du kan behandla temat hållbar utveckling i det muntliga slutprovet. Det kan vara temat för din presentation eller en synvinkel som du tar upp.
-
Sök en nyhet och berätta om den antingen skriftligt eller på audio/video.
Instruktioner hittar du här.
Introduktion och presentation i smågrupp – Smart svenska (aalto.fi)
Kommentera andras inlägg.
-
Toisen kotimaisen (ruotsin) kielen suullinen koe
Ruotsin kielen suullinen koe koostuu kahdesta osasta:
1. Omaan alaan liittyvä videoesitys n. 5 min.2. Pari- tai ryhmäkeskustelu n. 2 minuuttia per keskustelija (jos kaksi keskustelijaa niin keskustelun pituus on n. 4 minuuttia).
Esityksen tulee liittyä omaan alaan ja se tulee valmistella etukäteen. Valitse aihe, josta olet aidosti kiinnostunut ja josta sinun olisi helppo kertoa jollain toisellakin kielellä. Sinua auttaa se, että tiedät aiheesta jotain jo etukäteen ja myös se, että aihe on jollain tavalla omakohtainen.
Aivan esityksen alussa esittele itsesi ja aiheesi: Mikä on nimesi? Missä korkeakoulussa opiskelet? Mikä on pääaineesi? Mitä tulet esittelemään? Miksi olet kiinnostunut juuri tästä aiheesta?
Esityksessä on tarkoitus käyttää apuna havaintomateriaalia. Videolla voi käyttää vaikka PowerPointia ja lisätä siihen videon. Muita hyviä työkaluja ovat Screen-cast-o-matic ja Screencastify. Voit myös kuvata kaupungilla tai luonnossa. Siinä tapauksessa kasvojesi tulee näkyä videolla suurimman osan ajasta.
Tarkoitus on kertoa asiasta omin sanoin mahdollisimman luonnollisesti. Kyseessä ei ole koe, jossa testataan, miten hyvin osaat lukea tekstiä suoraan paperista. On suositeltavaa, että havaintomateriaali koostuu kuvista, kaavioista tai videosta, ei tekstistä. Näin havaintomateriaali tukee omin sanoin kertomista.
Ryhmäkeskustelu tapahtuu pidetyn esityksen pohjalta tai muusta omaan alaan liittyvästä aiheesta.. Esityksen aikana muut opiskelijat miettivät kysymyksiä ja kommentteja, joita esittää ryhmälle tai esityksen pitäjälle. Esityksen pitäjä voi valmistella muutamia johdattelevia kysymyksiä auttamaan keskustelua alkuun. Muiden ryhmäläisten tehtävä on osallistua aktiivisesti keskusteluun. Jos aihe on joku muu kuin esitys, ottaa jokainen keskustelija vastuuta keskustelusta ja pitää sitä yllä.
Ryhmäkeskustelunkin voi halutessaan tehdå videolla niin, että tapaatte esim. Zoomissa tai livenä ja nauhoitatte keskustelun.Myös opettaja järjestää tarvittaessa suullisia keskustelutilaisuuksia luokassa tai Zoomissa.
Molemmat nauhoitukset palautetaan tälle alustalle palautuskansioon.
Kiinnitä huomiota ääntämiseen: harjoittele ääntämistä -
Suomi-Ruotsi-suursanakirja
Synonymer.se
Öva grammatik
Öva uttalÖva ordförråd med hjälp av Quizlet!
Företaget (att presentera ett företag):Quizlet 1, Quizlet 2, Quizlet 3, Quizlet 4
Företaget i siffror: Quizlet A -
-