Foster, R., Salonen, A. O., & Sutela, K. (2022). Taidekasvatuksen ekososiaalinen kehys: Kohti kestävyystietoista elämänorientaatiota. Kasvatus, 53(2), 118-129. (pdf)


Biesta, G. 2020. Anna taiteen opettaa: taidekasvatus Joseph Beuysin 'jälkeen'. https://taju.uniarts.fi/bitstream/handle/10024/7188/Antaa_taiteen_opettaa.pdf?sequence=1&isAllowed=y


Juntunen, M.-L. & Partti, H. (2023). Johdantoluku (osa). Teoksessa M.-L. Juntunen & H. Partti, (toim.) Musiikkikasvatus muutoksessa. DocMus-julkaisuja, (pdf)


Keto, Sami, Foster, Raisa, Pulkki, Jani, Salonen, Arto O. ja Värri, Veli-Matti 2022. Ekososiaalinen kasvatus: Viisi teesiä ratkaisuehdotuksena antroposeenin ajan haasteeseen. Kasvatus & Aika 16 (3), 49–69. Saatavissa: https://doi.org/10.33350/ka.111741


Lehtonen, A. & Pihkala, P. (2020). From eco-anxiety to hope through drama. In J. Adams & A. Owens (Eds.), Beyond Text. Intellect. https://issuu.com/edtech0/docs/beyond_text_ebook

Lehtonen, A., Salonen, A. & Cantell, H. (2018). Climate change education: A new approach for a world of wicked problems.. In J. Cook (Ed.), Sustainability, Human Well-Being, and the Future of Education (pp. 339-374). Palgrave Macmillan. https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/22996/1007165.pdf?sequence=1#page=349


Lehtonen, A., Salonen, A., Cantell, H., & Riuttanen, L. (2018). A pedagogy of interconnectedness for encountering climate change as a wicked sustainability problem. Journal of Cleaner Production, 199, 860-867. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959652618321759?via%3Dihub


Lehtonen, A., Österlind, E., & Viirret, T. L. (2020). Drama in education for sustainability: Becoming connected through embodiment. International Journal of Education & the Arts, 21(19). https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1259975.pdf


Pelttari, Mikko 2021. Lämpenevä Maa: ilmastolukutaidon käsikirja. Tampere: Vastapaino.

 

Pihkala, Panu, Julia, Sangervo ja Jylhä, Kirsti M. 2022. Nuorten ilmastoahdistus ja ympäristötunteet. Teoksessa Kiilakoski, Tomi (toim.) Kestävää tekoa. Nuorisobarometri 2021. Julkaisuja, Nro 237. Helsinki: Valtion nuorisoneuvosto, Nuorisotutkimusseura, Nuorisotutkimusverkosto, Opetus- ja kulttuuriministeriö, 95-116.


Pulkki, Jani 2021b. Ekososiaalinen hyve-etiikka. Aikuiskasvatus 41 (2), 102–112. Saatavissa: https://doi.org/10.33336/aik.109320 (2.3.2023).


Salonen, Arto O. 2014. Ekososiaalinen hyvinvointiparadigma – yhteiskunnallisen ajattelun ja toiminnan uusi suunta täyttyvällä maapallolla. Teoksessa Hämäläinen, Juha (toim.) Sosiaalipedagoginen aikakauskirja 2014. Suomen sosiaalipedagoginen seura, 32–62.

 

Salonen, Arto O. ja Bardy, Marjatta 2015. Ekososiaalinen sivistys herättää luottamusta

tulevaisuuteen. Aikuiskasvatus 1, 4–15. Saatavissa: https://doi.org/10.33336/aik.94118 (luettu 22.4.2023).


Seppälä, Jyri (toim.) 2022. Kuluttajien mahdollisuudet Suomen päästövähennysten vauhdittamiseksi - Taustaraportti asumiseen, ruokaan, liikkumiseen ja muuhun kulutukseen liittyvistä toimista. Suomen ilmastopaneelin raportti 6/2022. Saatavissa: https://www.ilmastopaneeli.fi/wp-content/uploads/2022/12/ilmastopaneelin-raportti-6-2022-taustaraportti-kuluttajien-mahdollisuudet-suomen-paastovahennysten-vauhdittamiseksi.pdf


Sitra 2019. Kansalaiskysely ilmastonmuutoksen herättämistä tunteista ja niiden vaikutuksista kestäviin elämäntapoihin. Saatavissa: https://media.sitra.fi/2019/08/21153439/ilmastotunteet-2019-kyselytutkimuksen-tulokset.pdf (luettu 20.4.2023)


Suominen, Anniina (toim.) 2016. Taidekasvatus ympäristöhuolen aikakaudella – avauksia, suuntia, mahdollisuuksia. Espoo: Aalto ARTS Books. Saatavissa: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b9/d5/b9d5af0c-c63a-43b5-bacb-6f86cbccc859/taidekasvatusymparistohuolenaikakaudella.pdf


Ylirisku, Henrika 2021a. Reorienting environmental art education. [Väitöskirja.] Espoo: Aalto ARTS Books.  http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-64-0245-1



Viimeksi muutettu: torstaina 28. syyskuuta 2023, 14.47