Till lektionen tors. 14.1

- gör övning 1 i kursmaterialet Studier och arbete

- berätta om din högskola på svenska. Behandla åtminstone nedanstående frågor och gör en kort muntlig presentation på svenska. Förbered dig att kunna presentera din högskola muntligt till ditt par/din grupp på lektionen. Du kan läsa om din högskola här.

  • Vad kan man studera på din högskola?
  • Hurdan forskning har man där?
  • Hur många studerande studerar där?
  • Vad är det bästa enligt dig på din högskola?
  • Berätta något om studielivet.
  • Kan du berätta något om dina studier som man inte kan läsa om på nätsidan?

- läs ordlistan på s. 2 i kursmaterialet Studier och arbete

Distansstudier tis. 19.1

- kolla distansuppgiften här och gör enligt instruktionerna

Till lektionen tors. 21.1

- gör övning 2 i materialet Studier och arbete. I den här övningen ska du berätta om något jobb som du gjort. Du kan välja ditt sommarjobb, ett jobb som du har vid sidan av studierna eller du kan också berätta om ett drömjobb i framtiden. Förbered dig så att du kan berätta om jobbet för dina kurskamrater på lektionen

- gör övningar 3a) och b) på s. 3-4. Översätt orden till finska.

- gör övning 4 på s. 5-6

Distansstudier tis. 26.1

Det är dags för första skrivuppgiften Argumenterande uppsats.

- gör följande övningar innan du börjar skriva:

        Läs om verben tycka, tänka och tro

        Gör övningen om tycka, tänka, tro

        Gör övningen om textbindande element

- läs instruktionerna för Argumenterande uppsats och lämna in den enligt instruktionerna senast den 31 januari kl. 23.59.

Till lektionen tors. 28.1

- gör Sitras livstilstest och förbered dig så att du kan diskutera resultatet i din smågrupp

- sök en artikel eller en video som handlar om hållbar utveckling. Hur kan man bekämpa ändringen med hjälp av ny teknik? Berätta om artikeln/videon för de andra. Du kan kolla tidningarna eller googla själv:

Distansstudier tis. 2.2

- titta på videon Energiformer


- videouppgift med temat Framtidens energikälla. Välj en energikälla som du tycker kommer att vara viktig i framtiden. Gör en kort video på cirka 30 sekunder om ämnet och sätt in videon på Padlet-underlaget senast den 3 februari. I videon är det meningen att berätta om ämnet så naturligt som möjligt, alltså läs inte dirket ur pappret. Berätta om till exempel följande:

  • Vilken energikälla tycker du kommer att vara viktig i framtiden?
  • Hur allmän är energikällan just nu i Finland?
  • Vilka för- och nackdelar finns det med den?

Till lektionen tors. 4.2

- gör övningen Energi -ordförråd

- gör övningen Förnybar och icke-förnybar energi. Översätt texten fritt till finska.

- berätta om ditt tema för muntlig inledning som hålls på lektionen den 11 februari. Skriv om ditt ämne i diskussionsforumet och berätta också kort vad du kommer att behandla i inledningen.

Till lektionen tis. 9.2

- gör övningen om byggd miljö

- läs artikeln Kägeludden blir inget nytt Manhattan. Samla en ordlista (10-15 ord) över sådana ord som du anser vara viktiga för dig. Fundera också på vad du tycker om artikeln.

Till lektionen tors. 11.2

- muntliga inledningar - inga andra hemläxor

DL för skriftlig uppgift 2 är 15.2

- kolla instruktionerna här

Till lektionen tis. 16.2

- gör övningen om byggande och hus

- gör övningen om substantivböjning

- läs artikeln Här är Ikeas nya satsning – ett grönt varuhus utan parkering. Sök följande ord i texten på svenska och böj dem i alla former:

vihreä tavaratalo / pysäköinti / projekti / poiketa jstkn / kauppa-alue / valtavat parkkialueet / seitsemänkerroksinen tavaratalo / kuluttaja / olla koristeltu / vihreä julkisivu / saapua jalan / elämystila / liikkua / puu / vaikuttaa mikroilmastoon / esine / tyydyttää, täyttää toive / arvioidaan valmistuvan

Till lektionen tors. 18.2

- läs reglerna om ordföljd och gör övning 1 och övning 2

- läs ordlistan på s. 1 och gör övning 1 på s. 2 i materialet Företag

- gör övningen om företagsterminologi



 











Last modified: Thursday, 11 February 2021, 9:11 AM