Ota esiin edellinen aikataulusuunnitelmasi ja pohdi seuraavia kysymyksiä ennen kuin jatkat eteenpäin:
-
Millaisia haasteita tai ongelmia aikataulusi noudattamisessa tuli?
Mihin aikasi todellisuudessa meni, jos se ei mennyt suunnitelman mukaan?
- Oliko suunnitelma realistinen ja käyttökelpoinen? Jos poikkesit tavoitteistasi, teitkö sen tietoisesti vai huomaamatta?
- Mitä opit tästä harjoituksesta (jos opit)? Miten huomioit oppimasi seuraavan aikataulun suunnittelussa?
Välttelyn taustalla on usein pelko siitä, että emme selviydy jostakin,
tehtävä tuntuu liian suurelta ja vaikealta. Usein pelko on
todellisuudessa pahempaa kuin mahdolliset kielteiset seuraukset.
Tunnista, millaisia välttelykeinoja sinulla on? Pelaaminen? Sometus?
Hyppääminen asiasta toiseen? Sosiaaliset menot?
Tavallisia
tilanteita, jolloin vetkutellaan
Syitä vetkuttelun taustalla
Aloittamisen
lykkääminen ei kuitenkaan aina ole vetkuttelua, esim. jokin muu asiat on oikeasti
tärkeämpi tai voimavarat eivät riitä
kaikkien suunniteltujen asioiden tekemiseen.
Tavoitteiden pilkkominen riittävän pieniin osiin on paras
keino vetkuttelun ja välttelyn lopettamiseksi. Mieti, mikä on pienin
mahdollinen teko tavoitteen suuntaan, aseta se tavoitteeksi ja tee se.
Näin energia alkaa virrata oikeaan suuntaan.
Paras aika aloittaa
on NYT. Yksi hyvä vinkki aloittamisen helpottamiseen on pomodoro
-tekniikka – yritä keskittyä puolen tunnin ajan: http://pomodorotechnique.com/
Muistathan,
että palkitset itseäsi pienten tavoitteiden saavuttamisen jälkeen. Jos
palkinto siintää vasta jossain kaukana horisontissa valtavan työvuoren
takana, se lannistaa. Palkitse itsesi esim. viikon onnistumisista!
3. Sahaatko omaa oksaasi?
Pysähdy
hetkeksi ja muistele opiskelukokemuksiasi: Jätätkö usein kurssin
kesken, jos se vaikuttaa liian vaikealta? Vältteletkö tilanteita, joissa
voit vaikuttaa tyhmältä tai nolata itsesi? Miten olet reagoinut, jos
olet kokenut epäonnistuneesi jossain?
Jos välttelet opiskeluun
liittyviä haasteita tai lykkäät asioiden tekemistä viime tippaan, et
anna itsellesi mahdollisuutta onnistua. Uuden oppimiseen liittyy aina
epävarmuutta ja joskus epäonnistumisiakin. Uskallus tarttua haasteisiin
ja kohdata joskus ikäviäkin tunteita antaa mahdollisuuden myös
onnistumisille ja oppimisen ilolle. Tunteiden säätelyyn liittyviä taitoja voi oppia.
Haasteisiin tarttumista voit helpottaa myös seuraavin keinoin:
- aseta
itsellesi kohtuullisia tavoitteita. Kohtuullinen tavoite on sopiva
suhteessa omiin pohjatietoihin, käytettävissä olevaan aikaan ja muihin
resursseihin.
- jaa tavoitteet konkreettisiksi pieniksi tehtäviksi - tätä ei voi painottaa liikaa tällä kurssilla!
- opiskele yhdessä muiden kanssa
- ota
yhteyttä opintopsykologiin jo ennen kuin välttelystä muodostuu kehä,
jossa epäonnistumisen kokemukset saavat sinut tuntemaan itsesi huonoksi
opiskelijaksi ja vetäytymään yhä useammasta tilanteesta.
4. Miksi tätä aikataulujen suunnittelua pitää jatkaa?
Millainen
aikatauluttaja olet ollut aiemmin? Jos aikatauluttaminen tuntuu sinusta
edelleen turhalta tai hyödyttömältä, listaa syyt ylös ja arvio niiden
realistisuutta.
Pysähdy ja listaa sitten syitä, miksi aiot jatkaa
aikatauluttamista myös jatkossa, vaikka aina ei viitsisi. Mitä etuja
siitä on sinun arkeesi ja opintoihisi?
Olet todennäköisesti jo
hahmottanut, että aikatauluttaminen vaatii, että aikataulun miettii
uudelleen joka viikko, koska yhtä koko opiskeluajan kattavaa
"universaalia" viikkoaikataulua ei ole mahdollista tehdä (tai ainakaan
se ei hyödyttäisi kovin paljoa).