AXM-E0004 - Art & Media Thesis Seminar, Lecture, 7.9.2022-15.2.2023
This course space end date is set to 15.02.2023 Search Courses: AXM-E0004
Ohjelma, aikataulu ja ohjeet kurssi tehtäviin
Maisterin opinnäyteseminaari 2022–2023
Kuvataidekasvatuksen pääaine
Taneli Tuovinen & Tiina Pusa
Opiskelija osallistuu ohjelman yhteisiin kokoontumisiin sekä oman pääaineen pienryhmän ohjelmaan. Huomaa, että osa tapaamisista on etänä ja osa pienryhmätapaamisista järjestetään lähiopetuksena.
PERIODI I: ORIENTAATIOVAIHE
7.9. ETÄ (zoom-linkki kurssin pääsivulla) Ohjelman yhteinen aloitus seminaarille (13.15–15)
ETÄ 15.15–17 Intro pääainekohtaisista aikatauluista ja sisällöistä / Taneli
14.9. LÄHI, luokka: Q103, Pääainekohtainen ryhmien muodostus ja oman alustavan aiheidean esittely / Tiina & Taneli
21.9. ETÄ Ohjelman yhteinen Alumnipäivä
28.9. Tanelin ryhmä LÄHI; Tiinan ryhmä ETÄ
Pääainekohtainen: Vanhojen opinnäytteiden esittelyt (katso tehtävät tämän ohjelman perässä)
5.10. KAIKKI LÄHI Väreessä . klo 13.15 Q102
Tutustumista kuvataidekasvatuksen arkistoon, kolmessa pien ryhmässä
12.10. Tanelin ryhmä LÄHI; Tiinan ryhmä ETÄ
Pääainekohtainen: Essee, käsittely pienryhmässä
PERIODI II: TAPAAMISET OHJAAJIEN KANSSA ALKAVAT
26.10. Tanelin ryhmä LÄHI; Tiinan ryhmä ETÄ
Pääainekohtainen: Alustava johdanto
2.11. ETÄ Ohjelman yhteinen: How to write a thesis / H. Weselius
9.11. ETÄ Ohjelman yhteinen: Lecture on research ethics / Masood (13.15–15)
ETÄ Tanelin ja Tiinan ryhmät yhdessä, Pääainekohtainen: Keskustelu opinnäytteiden eettisistä haasteista (15.15–17)
16.11. Itsenäinen työskentely suunnitelman ja sitä käsittelevän presentaation parissa
23.11. Pääainekohtainen: Opinnäytesuunnitelmien esittelyt ja opponoinnit
30.11. Pääainekohtainen: Opinnäytesuunnitelmien esittelyt ja opponoinnit
PERIODI III
11.1.–15.2. Ohjelma pääaineryhmittäin
(ohjelma perustuu syksyn perusteella arvioituihin tarpeisiin ja tarkentuu siksi myöhemmin)
TEHTÄVÄT
1) Vanhojen opinnäytetöiden esittely ja arviointi:
Selaile ja tutustu useampaan maisterin opinnäytteeseen. Voit valitse esiteltäväksi yksi sinua eniten kiinnostava opinnäyte.
Opinnäytteiden tiivistelmät löytyvät kirjastosta ja opinnäytteet kirjaston lukusalista. Sähköinen opinnäytekokoelma on nimeltään Aaltodoc. https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/23
(valitse tarkennettu haku, maisteri, Taiteen laitos jne.).
Valmistaudu esittelyyn ja keskusteluun seuraavien kysymyksien avulla:
1. Mikä on työn pääidea? Mitä työ pyrkii tavoittelemaan? Aiheen kiinnostavuus ja relevanttius taidekasvatuksen näkökulmasta; miten tekijä perustelee aihevalinnan? Selviääkö johdannosta mitä työ käsittelee ja miten aihetta on lähestytty?
2.Mitkä ovat tutkimustehtävät? Onko työn tarkoitus ilmaistu selkeästi? Vastaako toteutus itselle annettua tehtävää? Onnistuuko tekijä johtopäätösten tekemisessä?
3. Mikä on työn teoreettinen/tutkimuksellinen viitekehys? Mihin keskusteluun työ osallistuu; miten tekijä onnistuu keskustelemaan lähteiden kanssa; onko lähteiden valinta tarkoituksenmukaista aiheeseen nähden; erottuvatko tekijän omat ajatukset muilta lainatusta aineksesta?
4. Työn rakenne: vertaa työn rakennetta monisteeseen ”Tutkielman rakenne”; miten työ suhteutuu tutkielman ”peruskaavaan”; jos työ poikkeaa siitä paljonkin, onko tälle joku perusteltu syy?
5. Mitä tutkimusmenetelmiä ja –strategioita on käytetty? Miten menetelmästä on puhuttu; miten aineisto tuodaan esille?
7. Onko lähdeluettelo riittävä ja tehty asianmukaisesti?
8. Kuvien käyttö: määrä, tarkoituksenmukaisuus, suhde tekstiin, kuvien tiedot.
9. Mitkä osat työssä vaikuttavat sinuun? Ovat kiinnostavia, relevantteja? Miksi?
10. Mitä opit työstä ja mihin se sinua johdattelee?
2) Essee
Essee-tehtävällä on kaksi tavoitetta. Sen tekemisen on tarkoitus myötävaikuttaa opinnäytetyösi aiheen kehittymiseen. Toiseksi sen on tarkoitus toimia teknisenä kirjoitusharjoituksena viittauskäytänteistä ja tiedonhausta. Ehkä lempeä taka-ajatus on myös johdattaa sinut sähköisten lähteiden lisäksi kirjaston insipiroivaan miljööseen tiedonhaun pariin.
Tehtävänä valita yksi omavalintainen taidekasvatuksen tutkimusartikkeli ja toinen tutkimusartikkeli (alla olevista klassikko-opuksista), joka liittyy oman työsi teemaan, tutkimusotteeseen tai menetelmään. Voit esseessäsi käyttää sekä referoivaa otetta, että omaa tutkimusajatteluasi ilmentävää tekstityyliä. Kirjoita artikkelien pohjalta essee siten, että tekstistä käy ilmi oman ajattelusi ja lähdetekstiesi raja selkeästi. Käytä esseessä erilaisia viittaustekniikoita, esimerkiksi:
1) suoralainaus artikkelista
”Leikki on luonnollinen asia ihmisen elämässä” (Karlsson 2003, 19).
2) johdantolauseella tekstiin upotettu viittaus lähteeseen
Karlsson (2003, 19) muistuttaa, että leikki kuuluu elämään.
3) integroitu viittaus
Varhaiskasvatuksen parissa työskentelevän taidekasvattajan työ voi rakentua ajatukselle, että leikki on osa elämää (esim. Karlsson 2003, 19).
Esseen tulee olla pituudeltaan noin 4–5 sivua. Palauta esseesi x.x. (sovitaan yhdessä) mennessä MyCourses sivuille. Esseitä käsitellään yhdessä pienryhmässä 12.10.
Käsikirjat löydät kirjastosta:
· International Handbook of Research in art Education (I-II) 2007. Ed. Liora Brestler. Urbana-Champaign, Illinois: Springer.
· Handbook of Research and Policy in Art Education. 2004. Ed. Elliot W. Eisner & Michael D. Day. New Jersey: National Art Education Association.
· Studies in Art Education journaalien artikkelit. (Löytyvät kirjastosta ja Nelli tietokannasta.)
3) Alustavan johdannon kirjoittaminen
Kirjoita luonnos tulevan työsi johdannoksi. Valmistaudu esittelemään johdantosi myös suullisesti. Palauta johdantosi kurssin MyCourses sivuille viimeistään esittelykertaan mennessä. Kiinnitä huomiota ainakin seuraaviin seikkoihin:
1) kuinka motivoit lukijan kiinnostumaan tutkielmastasi?
2) kerrotko jotain omasta suhteestasi tai aiemmasta kokemuksesta aiheeseesi?
3) miten esittelet sen mitä työsi käsittelee?
4) mainitsetko tutkimustehtäväsi ja tutkimuskysymyksesi jo johdannossa?
5) kuinka paljon kerrot menetelmällisistä ratkaisuistasi?
4) Tutkimussuunnitelma ja sen esittely
Tutkimusaiheet hyväksytään tutkimussuunnitelmiksi syksyn esittelyn myötä. Työlle pohditaan sopiva ohjaaja. Opiskelija täyttää lomakkeen (ks. MyCourses) Taiteen maisterin opinnäytteen aiheen, voimassaolon ja ohjaajan hyväksymisestä viimeistään ennen kurssin loppumista keväällä ja toimittaa sen opintokoordinaattorille.
Palauta 5-6- sivua pitkä tutkimussuunnitelma kurssin MyCourses sivuille viikkoa ennen esittelykertaasi, jotta opponenttisi, kurssikaverisi ja opettajasi ehtivät siihen tutustumaan. Tutkimussuunnitelman opponointiin ja keskusteluun varataan seminaarissa kullekin opiskelijalle 1 tunti, josta tekijä voi käyttää avauspuheenvuoroonsa puoli tuntia.
Kirjallisesta työsuunnitelmasta tulee käydä ilmi:
1. työlle annettu ”työnimi”, oma nimi, laitos ja koulutusohjelma, esittelypäivämäärä ja seminaarin vetäjä sekä oma ehdotus työn ohjaajaksi/ohjaajiksi
2. työlle asetettu tehtävä - tutkimuskysymys ja mahdolliset osakysymykset
3. työn lähtökohdat ja taustaa - keskeiset käsitteet ja kirjallisuus. Mistä näkökulmasta aihe kiinnostaa? Mihin laajempaan teemaan tutkimukseni liittyy? Mitä kiinnostavaa aiheessa on tapahtunut aikaisemmin? - henkilökohtaiset ja taidekasvatukselliset perusteet aiheen valintaan: Miksi juuri minä olen tulevana taidekasvattajana valinnut tämän aiheen ja näkökulman? Mitä tavoitteita asetan työlleni ja työskentelylleni? Mitä uutta tai erityistä valinnoissani on verrattuna edeltäjiini?
4. millä tavoin aiot selvittää asettamaasi kysymystä ja toteuttaa asettamasi tehtävän - metodiset valinnat; aineiston tuottaminen, kerääminen, rajaus, analysoiminen
5. millä tavoin haluat kertoa tutkimusprosessista ja sen löydöksistä - raportointiratkaisut ja kirjoittamistapa - osat, joista kokonaisuus koostuu, osien välinen suhde
6. suunnitelma työskentelyaikataulusta
7. kirjallisuusluettelo
6) Tutkimussuunnitelmien kirjallinen kommentointi/OPPONOINTI
Jokainen seminaarilainen esittelee oman tutkimussuunnitelmansa (23.11. tai 30.11.) ja osallistuu vertaispalautteen antamiseen. Vertaispalautekäytänteet sovitaan pienryhmäkohtaisesti samalla, kun sovitaan esittelyvuoroista.