Maisterin opinnäyteseminaari 2022–2023

Kuvataidekasvatuksen pääaine             

Taneli Tuovinen & Tiina Pusa

 

Opiskelija osallistuu ohjelman yhteisiin kokoontumisiin sekä oman pääaineen pienryhmän ohjelmaan. Huomaa, että osa tapaamisista on etänä ja osa pienryhmätapaamisista järjestetään lähiopetuksena.

 

PERIODI I: ORIENTAATIOVAIHE

 

7.9.                ETÄ (zoom-linkki kurssin pääsivulla) Ohjelman yhteinen aloitus seminaarille (13.15–15)

                      ETÄ 15.15–17 Intro pääainekohtaisista aikatauluista ja sisällöistä /              Taneli

 

14.9.              LÄHI, luokka: Q103, Pääainekohtainen ryhmien muodostus ja oman alustavan aiheidean          esittely / Tiina & Taneli

 

21.9.              ETÄ Ohjelman yhteinen Alumnipäivä

 

28.9.              Tanelin ryhmä LÄHI; Tiinan ryhmä ETÄ

                      Pääainekohtainen: Vanhojen opinnäytteiden esittelyt (katso tehtävät tämän ohjelman             perässä)

 

5.10.             KAIKKI LÄHI Väreessä . klo 13.15 Q102

                    Tutustumista kuvataidekasvatuksen arkistoon, kolmessa pien ryhmässä

 

12.10.           Tanelin ryhmä LÄHI; Tiinan ryhmä ETÄ

                      Pääainekohtainen: Essee, käsittely pienryhmässä

 

                      PERIODI II: TAPAAMISET OHJAAJIEN KANSSA ALKAVAT

 

26.10.           Tanelin ryhmä LÄHI; Tiinan ryhmä ETÄ

                      Pääainekohtainen: Alustava johdanto

 

2.11.              ETÄ Ohjelman yhteinen: How to write a thesis / H. Weselius

 

9.11.              ETÄ Ohjelman yhteinen: Lecture on research ethics / Masood (13.15–15)

                      ETÄ Tanelin ja Tiinan ryhmät yhdessäPääainekohtainen: Keskustelu opinnäytteiden                eettisistä haasteista (15.15–17)

 

16.11.           Itsenäinen työskentely suunnitelman ja sitä käsittelevän presentaation parissa

 

23.11.           Pääainekohtainen: Opinnäytesuunnitelmien esittelyt ja opponoinnit

 

30.11.           Pääainekohtainen: Opinnäytesuunnitelmien esittelyt ja opponoinnit

 

                      PERIODI III

 

11.1.–15.2.   Ohjelma pääaineryhmittäin

                                           (ohjelma perustuu syksyn perusteella arvioituihin tarpeisiin ja tarkentuu siksi                                                  myöhemmin)


TEHTÄVÄT

1) Vanhojen opinnäytetöiden esittely ja arviointi:

Selaile ja tutustu useampaan maisterin opinnäytteeseen. Voit valitse esiteltäväksi yksi sinua eniten kiinnostava opinnäyte.

Opinnäytteiden tiivistelmät löytyvät kirjastosta ja opinnäytteet kirjaston lukusalista. Sähköinen opinnäytekokoelma on nimeltään Aaltodoc. https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/23

(valitse tarkennettu haku, maisteri, Taiteen laitos jne.).

Valmistaudu esittelyyn ja keskusteluun seuraavien kysymyksien avulla:


1. Mikä on työn pääidea? Mitä työ pyrkii tavoittelemaan? Aiheen kiinnostavuus ja relevanttius taidekasvatuksen näkökulmasta; miten tekijä perustelee aihevalinnan? Selviääkö johdannosta mitä työ käsittelee ja miten aihetta on lähestytty?

2.Mitkä ovat tutkimustehtävät? Onko työn tarkoitus ilmaistu selkeästi? Vastaako toteutus itselle annettua tehtävää? Onnistuuko tekijä johtopäätösten tekemisessä?

3. Mikä on työn teoreettinen/tutkimuksellinen viitekehys? Mihin keskusteluun työ osallistuu; miten tekijä onnistuu keskustelemaan lähteiden kanssa; onko lähteiden valinta tarkoituksenmukaista aiheeseen nähden; erottuvatko tekijän omat ajatukset muilta lainatusta aineksesta?


4. Työn rakenne: vertaa työn rakennetta monisteeseen ”Tutkielman rakenne”; miten työ suhteutuu tutkielman ”peruskaavaan”; jos työ poikkeaa siitä paljonkin, onko tälle joku perusteltu syy?

5. Mitä tutkimusmenetelmiä ja –strategioita on käytetty? Miten menetelmästä on puhuttu; miten aineisto tuodaan esille?

7. Onko lähdeluettelo riittävä ja tehty asianmukaisesti?

8. Kuvien käyttö: määrä, tarkoituksenmukaisuus, suhde tekstiin, kuvien tiedot.

9. Mitkä osat työssä vaikuttavat sinuun? Ovat kiinnostavia, relevantteja? Miksi?

10. Mitä opit työstä ja mihin se sinua johdattelee?

2) Essee

Essee-tehtävällä on kaksi tavoitetta. Sen tekemisen on tarkoitus myötävaikuttaa opinnäytetyösi aiheen kehittymiseen. Toiseksi sen on tarkoitus toimia teknisenä kirjoitusharjoituksena viittauskäytänteistä ja tiedonhausta. Ehkä lempeä taka-ajatus on myös johdattaa sinut sähköisten lähteiden lisäksi kirjaston insipiroivaan miljööseen tiedonhaun pariin.

 

Tehtävänä valita yksi omavalintainen taidekasvatuksen tutkimusartikkeli ja toinen tutkimusartikkeli (alla olevista klassikko-opuksista), joka liittyy oman työsi teemaan, tutkimusotteeseen tai menetelmään. Voit esseessäsi käyttää sekä referoivaa otetta, että omaa tutkimusajatteluasi ilmentävää tekstityyliä. Kirjoita artikkelien pohjalta essee siten, että tekstistä käy ilmi oman ajattelusi ja lähdetekstiesi raja selkeästi. Käytä esseessä erilaisia viittaustekniikoita, esimerkiksi:

 

1) suoralainaus artikkelista

”Leikki on luonnollinen asia ihmisen elämässä” (Karlsson 2003, 19).

 

2) johdantolauseella tekstiin upotettu viittaus lähteeseen

Karlsson (2003, 19) muistuttaa, että leikki kuuluu elämään.

 

3) integroitu viittaus

Varhaiskasvatuksen parissa työskentelevän taidekasvattajan työ voi rakentua ajatukselle, että leikki on osa elämää (esim. Karlsson 2003, 19).

 

Esseen tulee olla pituudeltaan noin 4–5 sivua. Palauta esseesi x.x. (sovitaan yhdessä) mennessä MyCourses sivuille. Esseitä käsitellään yhdessä pienryhmässä 12.10.

 

Käsikirjat löydät kirjastosta:

·      International Handbook of Research in art Education (I-II) 2007. Ed. Liora Brestler. Urbana-Champaign, Illinois: Springer.

·      Handbook of Research and Policy in Art Education. 2004. Ed. Elliot W. Eisner & Michael D. Day. New Jersey: National Art Education Association.

·      Studies in Art Education journaalien artikkelit(Löytyvät kirjastosta ja Nelli tietokannasta.)

3) Alustavan johdannon kirjoittaminen

Kirjoita luonnos tulevan työsi johdannoksi. Valmistaudu esittelemään johdantosi myös suullisesti. Palauta johdantosi kurssin MyCourses sivuille viimeistään esittelykertaan mennessä. Kiinnitä huomiota ainakin seuraaviin seikkoihin:

1)    kuinka motivoit lukijan kiinnostumaan tutkielmastasi?

2)    kerrotko jotain omasta suhteestasi tai aiemmasta kokemuksesta aiheeseesi?

3)    miten esittelet sen mitä työsi käsittelee?

4)    mainitsetko tutkimustehtäväsi ja tutkimuskysymyksesi jo johdannossa?

5)    kuinka paljon kerrot menetelmällisistä ratkaisuistasi?

4) Tutkimussuunnitelma ja sen esittely

Tutkimusaiheet hyväksytään tutkimussuunnitelmiksi syksyn esittelyn myötä. Työlle pohditaan sopiva ohjaaja. Opiskelija täyttää lomakkeen (ks. MyCourses) Taiteen maisterin opinnäytteen aiheen, voimassaolon ja ohjaajan hyväksymisestä viimeistään ennen kurssin loppumista keväällä ja toimittaa sen opintokoordinaattorille.

Palauta 5-6- sivua pitkä tutkimussuunnitelma kurssin MyCourses sivuille viikkoa ennen esittelykertaasi, jotta opponenttisi, kurssikaverisi ja opettajasi ehtivät siihen tutustumaan. Tutkimussuunnitelman opponointiin ja keskusteluun varataan seminaarissa kullekin opiskelijalle 1 tunti, josta tekijä voi käyttää avauspuheenvuoroonsa puoli tuntia.



 

Kirjallisesta työsuunnitelmasta tulee käydä ilmi:

1. työlle annettu ”työnimi”, oma nimi, laitos ja koulutusohjelma, esittelypäivämäärä ja seminaarin vetäjä sekä oma ehdotus työn ohjaajaksi/ohjaajiksi

2. työlle asetettu tehtävä- tutkimuskysymys ja mahdolliset osakysymykset

3. työn lähtökohdat ja taustaa - keskeiset käsitteet ja kirjallisuus. Mistä näkökulmasta aihe kiinnostaa? Mihin laajempaan teemaan tutkimukseni liittyy? Mitä kiinnostavaa aiheessa on tapahtunut aikaisemmin?- henkilökohtaiset ja taidekasvatukselliset perusteet aiheen valintaan: Miksi juuri minä olen tulevana taidekasvattajana valinnut tämän aiheen ja näkökulman? Mitä tavoitteita asetan työlleni ja työskentelylleni? Mitä uutta tai erityistä valinnoissani on verrattuna edeltäjiini?

4. millä tavoin aiot selvittää asettamaasi kysymystä ja toteuttaa asettamasi tehtävän- metodiset valinnat; aineiston tuottaminen, kerääminen, rajaus, analysoiminen

5. millä tavoin haluat kertoa tutkimusprosessista ja sen löydöksistä- raportointiratkaisut ja kirjoittamistapa- osat, joista kokonaisuus koostuu, osien välinen suhde

6. suunnitelma työskentelyaikataulusta

7. kirjallisuusluettelo



 

6) Tutkimussuunnitelmien kirjallinen kommentointi/OPPONOINTI

Jokainen seminaarilainen esittelee oman tutkimussuunnitelmansa (23.11. tai 30.11.) ja osallistuu vertaispalautteen antamiseen. Vertaispalautekäytänteet sovitaan pienryhmäkohtaisesti samalla, kun sovitaan esittelyvuoroista.

 



Senast redigerad: måndag, 24 oktober 2022, 11:59