Teema 2022: Ekososiaalinen sivistys

 

Tehtävänanto pienryhmille 2022 

Suunnitelkaa ryhmässä opetustilanne (45 min.) valitsemallenne kohderyhmälle (esim. Perusopetuksen luokka, peruskoulu, lukio, opettajan koulutus, taideleiri, työpaja jne...).

Ideoikaa, kokeilkaa ja muotoilkaa ryhmässä taiteidenvälisiä pedagogisia menetelmiä taiteiden välisen ja niitä integroivan  opetuksen toteuttamiseksi edellä esitettyjen kysymysten pohjalta.

Artikuloikaa, lähtökohtia, kysymyksiä ja tavoitteita kokeiluillenne.

 Jokaisella ryhmällä on kaksi tilaisuutta testata opetusprosessia/-menetelmää (/-menetelmiä) vertaisryhmässä, 28.10.22 ja 18.11.22 (lähtökohtaisesti “sama proseessi”)

 

Toiminnan avulla tutkikaa: 

  1. Miten taidekasvatus (eri taiteita integroiva opetus) tukee oppilaan ekososiaalista kehittymistä, fokusoiden (mahdollisesti) kehollisuuden, mielikuvituksen ja empatian teemoihiin (ks. Foster ym. 2022)? 
  2. Millä tavoin ekososiaalisen sivistyksen tavoite/teoria soveltuu taidekasvatuksen lähtökohdaksi?

 

 

 

 

Opintojakson kirjalliset tehtävä  

1.     Taidepedagogisen työskentelyn toteutusohje:

Ohjeistuksesta käy ilmi (1 - 3 sivua/ryhmä):

-        opetuksen tai oppimisen tavoite

-        kohderyhmä

-        tarvittava tila, välineet ja materiaalit 

-        prosessikuvaus/workshopin dramaturgia/tuntisuunnitelma,  rakenne, aikataulu, toiminnan alustukset, harjoitteiden kuvaukset, keskustelun avaukset, kysymyksiä osallistujille jne..

-        pedagoginen reflektio:

- miten opetuksen valinnat ovat perusteltavissa

- miten pedagoginen toiminta on tukenut empatian ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä 

- miten toiminta on osallistanut “oppilaita” aktiviiseen toimintaan?

 

Tuottakaa mahdollisimman selkeät toteutusohjeet, joita myös ryhmänne ulkopuoliset ymmärtävät.

 

Listatkaa kuvauksen loppuun käyttämänne lähdekirjallisuus. 

 

Työskentelyohjeet jaetaan myöhemmin kaikkien kurssilaisten kesken.

Täten jokainen kurssilainen saa materiaalia taidepedagogiseen työkalupakkiinsa.

 

2.                            Oma reflektio (400 - 500 sanaa):

Reflektio ryhmän toiminnasta: mitä opetustilanteessa havaittiin, mitä opittiin, mitä tehtiin/tulisi tehdä toisin, jne. 

Kirjoita myös reflektio omista kokemuksista tällä kurssilla?

Mitä oivalluksia sait ryhmätyöskentelyn aikana?

 

Ryhmätehtävät  palautetaan (muodossa “Opetus_RYHMÄX”)  pe 9.12.2022 mennessä Teams-ryhmään 

 

Reflektiot palautetaan (muodossa  “Reflektio_SUKUNIMI”) 16.12.2022 mennessä akatemiakohtaisille vastuuopettajille: 

marja-leena.juntunen@uniarts.fi 

riku.saastamoinen@uniarts.fi 

taneli.tuovinen@aalto.fi


Last modified: Friday, 7 October 2022, 4:03 PM