Syyslukukauden päätös

 

YDINAINESANALYYSI

 
 

Muodostetaan 3-4 hengen pienryhmiä ja tarkastellaan ryhmissä syksyn kurssia kokonaisuutena (= luentoja, seminaariesitelmiä, tuntiharjoituksia, kirjoitustehtäviä). Alustana käytetään flingan whiteboardia, joka löytyy tästä linkistä.

Pohtikaa pienryhmässänne, minkälaisista aineksista kurssi muodostui. Oppiaines voi olla luonteeltaan joko ydinainesta, täydentävää tai erityisainesta: 

      • Ydinaines tarkoittaa joko
        • käytännön työn (ammatin) kannalta keskeisiä tietoja, taitoja tai asenteita tai
        • oppialan kannalta olennaista tietämystä, jonka jokaisen opiskelijan on hallittava.
      • Täydentävä aines kattaa teorioiden, mallien ja periaatteiden yksityiskohtia ja laajennuksia, jotka toisinaan voivat olla tarpeellisia.
      • Erityisaines on yksityiskohtaista tietämystä, jolla on vain harvoin käyttöarvoa perusasioiden omaksumisen kannalta.

Antakaa pienryhmissä mahdollisimman konkreettisia esimerkkejä erityyppisistä oppiaineksista. Kirjatkaa yksittäiset huomionne flingan muistilapuille, siten että löydätte alla olevan ruudukon kuhunkin soluun (useampia) esimerkkejä tiedoista, taidoista ja asenteista, jotka voivat olla luonteeltaan ydin-, täydentävää tai erityisainesta. Keskittykää aluksi ydinaineksen hahmottamiseen ja vasta sen jälkeen muihin aineksiin. Kullakin ryhmällä on oma tunnusvärinsä, joka löytyy taulukon yläosasta. Jos käytät flingaa ensimmäisen kerran, löydät esim. HY:n opetusvideosta.

Työvaihe päättyy klo 15:00, jolloin ryhmät esittelevät keskustelujensa tulokset.

 

 

Ydinaines

(= pitää osata)

Täydentävä aines

(= pitäisi osata)

Erityisaines

(= olisi hyvä osata)

 

Tiedot

 

 

 

 

 

 

Taidot

 

 

 

 

 

 

Asenteet

 

 

 

 

 

 


Last modified: Tuesday, 15 November 2022, 10:02 AM