Topic outline

    • Hei, ennen kurssin alkua ladatkaa Cinebench-testausohjelma koneellenne osoitteesta:

      https://www.maxon.net/en-us/products/cinebench-r20-overview/

      Cinebench testaa koneenne prosessorin tehokkuutta 3D-kuvien laskemisessa piirtämällä kokeeksi fotorealistisen olohuonenäkymän laatikko ("bucket") kerrallaan keskeltä reunoille. Tähän voi mennä hetki, olkaa kärsivällisiä. Testin päätyttyä koneen tehokkuus ilmoitetaan pistemääränä ohjelmaikkunan vasemmassa yläkulmassa. Kirjatkaa luku ylös tähän tehtävänantoon. Tämä auttaa minua arvioimaan kurssin tehtävien vaatimaa aikaa ja siten kurssin kuormittavuutta.

      Vertailun vuoksi: 

      • 2019-vm. 16” MacBook Prolla Cinebench-pistemäärä on 3109. 
      • Aallon R102-luokan etäkäyttö-PC:llä Cinebench-pistemäärä on 1715. 

    • Tämän tehtävän tarkoituksena on kehittää teitä kiinnostavia esteettisiä aiheita  konkreettisiksi toteuttamiskelpoisiksi termeiksi. Tyylinä on luova kirjoittaminen.

      1. Kirjoittakaa paperille ylös joukko sanoja, jotka kuvaavat teitä yleisesti kiinnostavaa estetiikkaa tällä hetkellä. Tavoitteena määrä.

      2. Asettukaa mielessänne kurssin ilmeiseen viitekehykseen (3D, VJ, esitys...) – ja sitten “ajelehtikaa” siitä poispäin, odotuksien ulkopuolelle. Miettikää esimerkiksi missä ja miten haluatte rentoutua työpäivän jälkeen. Kirjatkaa kurssin viitekehyksen ulkopuolelta tulevia ajatuksia yksittäisinä sanoina ylös. Toistakaa halutessanne.

      3. Lukekaa läpi molempien paperien sisällöt. Alleviivatkaa molemmista sanaryhmistä kolmesta viiteen teitä eniten puhuttelevaa termiä jotka toimivat yleisnimittäjinä; voitte ryhmitellä sanoja tarvittaessa ja kirjoittaa uusia. Valitkaa sitten omimmalta tuntuvat termit ja kirjoittakaa ne vierekkäin erilleen muista teksteistä.

      4. Kirjoittakaa valitsemienne termien alle lista sanoista jotka liittyvät kuhunkin aiheeseen. Edetkää yleisestä erityisempään ja tarkempaan. Substantiiveja ja adjektiiveja, miksei myös verbejä.

      5. Koostakaa sanalistojen pohjalta moodboardit, joissa selkeänä, isona otsikkona ylätermi ja sen alla pienemmällä sanalistanne.

      Palauttakaa moodboardit PDF-muodossa tähän tehtävään. Voitte sisällyttää myös kuvan alkuperäisestä sanalistastanne.

    • Palauttakaa kuvat yleisön kolme tulkintaa -tehtävästä tänne, kiitos.

    • Lukekaa David O'Reillyn essee "Basic Animation Aesthetics" (2009) ja kirjoittakaa n. 100–300 sanan lyhyt tiivistelmä jossa selitätte mikä tekstissä on olennaista ja mitä O'Reilly väittää, sekä pohditte miten se voisi olla hyödyksi kurssin töissä?

    • Ladatkaa pyörivä 3D-nimianimaatio tänne, kiitos.

      • Looppava: kyllä
      • Tausta: läpinäkyvä
      • Koko: 720x720 pikseliä
      • Kesto: 3 sekuntia
      • Kuvataajuus: 15 fps
      • Tiedostomuoto: GIF-animaatio.

    • Luokaa kurssiportfolio Adobe Portfolio -alustalle, jos teillä ei sitä jo ole. Päivittäkää portfolioon tähän mennessä kurssin aikana oppimanne sisällöt ja omat tuntemuksenne aiheesta. Käyttäkää kuvia ja kuvakaappauksia prosessista. 

      Kun olette päivittäneet portfolion, liittäkää sen linkki tähän tehtävään. 

      Palautus ennen kolmannen viikon opetusta.

    • Palauttakaa tähän kuva piirtämästänne 2 x 3:n kuvan storyboardista, jossa moodboardista valitsemanne objektit liikkuvat taustan päällä. 

    • Piirtäkää yksi moodboardinne objekti kohtalaisella tarkkuudella kolmesta suunnasta.

      Piirtäkää paperin vasemmalle puoliskolle yksi valitsemanne objekti kohtalaisella tarkkuudella ylhäältä, edestä ja sivulta. Ei tarvita varjostusta, mutta muodot ja yksityiskohdat tulisi selvitä. Paperin oikealle puolelle koostakaa valitsemanne objekti uudestaan käyttäen vain geometrisiä perusmuotoja: sylintereitä, suorakulmioita, palloja, kartioita ja donitseja. Saa varjostaa jos haluaa!

      Palauttakaa valokuvana tähän tehtävänantoon.


    • Varatkaa perjantaiksi 20 minuutin tutorointiaika tästä lomakkeesta:
      https://docs.google.com/spreadsheets/d/1GGAVCJBaA9qShLG8YpSEl6kAr8691K5PvTzUTE61lKE/edit#gid=0

      - ja palauttakaa omat muistiinpanonne tapaamisesta auki kirjoitettuina tähän tehtävänantoon. 

      Kirjoittakaa ainakin:

      1. Omat arvionne kurssilla oppimastanne tällä hetkellä;
      2. Mitä kurssilla oppimaanne pidätte itsellenne hyödyllisimpänä;
      3. Mitä haluatte vielä saavuttaa kurssin aikana;
      4. Mitä haasteita sen saavuttamisen tiellä on; ja
      5. Mitä ehdotuksia saitte tapaamisessamme seuraaviksi askeleiksi.

      Palautukset tutorointipäivän päätteeksi, kiitos.

    • Animoikaa kolme testiä objekteistanne ja taustoistanne eri animaation tavoilla ja eri materiaaleilla. 

      Rendatkaa testit ulos After Effectsin ja Media Encoderin kautta MP4-muodossa. Resoluutio 1280x720. Nimetkää tiedostot EtunimiS(ukunimi)-1/2/3.mp4

      Palautus MyCoursesiin ensi viikon keskiviikkoon mennessä.

    • Kirjoittakaa lyhyt, n. 100–200 sanan tiivistelmä Mikko Törrösen luennosta ja palauttakaa se tähän tehtävänantoon, kiitos.

    • Ladatkaa rendaamanne etu- ja taka-alan videot OneDriveen, oman ryhmänne kansion alla olevaan RENDER -ryhmä[#] -kansioon. Vähintään kolme versiota molemmista, minimi siis kuusi videota.

      Videoformaatti: Quicktime
      Presetti: Apple ProRes 4444 with alpha
      Koko: 1280x720 pikseliä

      Tiedostonimet muodossa:
      Aihe-ETU/TAKA-EtunimiS-rendauspäivämäärä.mov

      Päivämäärät muodossa vvvvkkpp, seuraavasti:
      Nimilogo-ETU-AnttiH-20201125.mov

      Jos teillä on jo rendattuna oikeassa formaatissa olevaa materiaalia, muuttakaa tiedostonimet ylläolevaan muotoon ja ladatkaa kansioon. 

    • Jos teillä on enemmän kuin sallittu määrä poissaoloja TAI teiltä puuttuu sellaisten kotitehtävien suorituksia joiden suorittaminen jäljestä on haastavaa ellei mahdotonta, voitte saada hyväksynnän kirjoittamalla esseemuotoisen pohdinnan siitä, miksi ja miten kurssilla käsitellyt aiheet ja välineet: 

      1. kolmiulotteisen liikegrafiikan tuotanto, 

      2. reaaliaikainen esittäminen sekä 

      3. esitystekniikan perusteet 

      - ovat merkityksellisiä visuaalisen viestinnän suunnittelijalle. Kirjoittakaa sekä ammatillisesta että henkilökohtaisesta näkökulmasta. 

      Toivottu pituus noin 1000 sanaa. Palautus viimeistään tämän viikon perjantaina.