OSAAMISTAVOITTEET
Kurssilla käsitellään yhteistyötaitoja, ryhmäprosesseja ja johtamista. Ryhmätoimintaa käsitellään useista toisiaan tukevista näkökulmista, suhteessa organisaation ympäristöön, tavoitteisiin ja toiminnan johtamiseen. Opetus perustuu ryhmätyölle ja keskusteluille, joissa kurssin teemat tulevat esiin myös käytännössä.
Kurssilla esitellään ryhmätoiminnan tärkeimmät kysymykset tavalla, joka tukee opiskelijoiden tulevaa työtä teknologia-alalla ja luo perustan tuotantotalouden myöhemmille opinnoille. Kurssilla tutustutaan keskeisiin yhteistoimintaa tukeviin menetelmiin, tiimityön ja johtamisen teorioihin sekä opetellaan hyödyntämään niitä oman toimintansa kehittämisessä.
Kurssin suoritettuaan opiskelija:
- osaa huomioida toiminnassaan keskeisimmät työryhmien ja niiden jäsenten toimintaan vaikuttavat ryhmädynaamiset prosessit
- ymmärtää, miten yksilöt vaikuttavat ryhmän toimintaan ja millaisia myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia ryhmällä voi olla jäseniinsä sekä ympäröivän organisaation tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa ryhmässä tehtävän yhteistyön yleisimpiä ongelmia ja yhteistyötä mahdollistavia tekijöitä ja prosesseja ja osaa soveltaa tietojaan oman toimintansa kehittämiseksi
- ymmärtää toimintaympäristön ja organisaation vakiintuneiden käytäntöjen vaikutuksen ryhmätoimintaan
Laajuus: 5
Aikataulu: 04.09.2024 - 13.12.2024
Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Niina Nurmi Eloranta
Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):
Vastuuopettaja: Niina Nurmi
etunimi.sukunimi@aalto.fi
Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):
Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish
SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS
Sisältö
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Kurssin perustana on ryhmätoiminnan prosessien ja kehittämisen käsittely useista toisiaan tukevista näkökulmista. Tätä täydennetään tutustumalla yksilöiden, keskeisten työprosessien ja työorganisaatioiden toimintaan.
Opetus perustuu ryhmätyölle ja keskusteluille, joissa kurssin teemat tulevat esiin myös käytännössä.
koskee tätä kurssikertaa
KURSSI KOOSTUU KOLMESTA OPPIMISJAKSOSTA:
1. LUENTO: Kurssin esittely ja itsetuntemus2. LUENTO: Yksilö ryhmässä
3. LUENTO: Ihmissuhdetaidot4. LUENTO Itsensä johtaminen ja kirjoitusohjaus5. LUENTO: Ryhmädynamiikka ja tiimikäytännöt6. LUENTO: Palaute ja vuorovaikutustaidot7. LUENTO: Organisaatiokulttuuri8. LUENTO: Virtuaalitiimit ja kirjoitusohjaus9. LUENTO: Konfliktien hallinta10. LUENTO: Tiimien johtaminen11. LUENTO: Tulevaisuuden työn johtamisen taidot12: LUENTO: Muutoksen johtaminen ja kirjoitusohjaus
Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Luennot, harjoitustyöt ja ryhmätyöt.
koskee tätä kurssikertaa
KURSSISUORITUKSET JA ARVOSTELU
Osasuoritusten painotus arvosanasta:
- Osallistuminen (18% arvosanasta, max 18 pistettä)
- Ryhmäraportit (32% arvosanasta, max 32 pistettä)
- Vertais- ja itsearviointi (18% arvosanasta, max 18 pistettä)
- Yksilöesseet (32% arvosanasta, max 32 pistettä)
1. Osallistuminen opintoryhmien työskentelyyn luentokertojen aikana (18 % arvosanasta): Kurssisuoritukseen kuuluu osallistuminen luentokertojen aikana järjestettäviin opintoryhmän tapaamisiin, joissa opiskelijat työskentelevät 4-5 hengen ryhmissä soveltaen kurssimateriaaleja käytännön tehtävään. Opintoryhmät muodostetaan kurssille ilmoittautuneista opiskelijoista ensimmäisen luennon jälkeen. Ryhmät kokoontuvat samalla kokoonpanolla kurssin loppuun saakka.
Luennoille ja niiden aikaisiin opintoryhmän tapaamisiin osallistumisesta ansaitsee 1,5 pistettä per luentokerta. Kurssin hyväksytty suorittaminen vaatii vähintään 12 osallistumispisteen ansaitsemista koko kurssin aikana. Luentopoissaolon (1,5 pistettä/luento) voi korvata palauttamalla luentoon liittyvän korvaavan tehtävän tai toimittamalla kertausharjoitus-, Urhea-, tai lääkärintodistuksen kyseisen luennon ajalta vastuuopettajalle sähköpostitse.
Opintoryhmän tapaamisiin osallistuminen edellyttää luentokohtaisen oppimismateriaalin opiskelua etukäteen.
2. Kolme ryhmäraporttia (32 % arvosanasta): Opintoryhmä työstää jokaisen kolmen luentojakson päätteeksi yhteisen raportin, jotka palautetaan MyCourses-alustan kautta palautuspäivämäärään mennessä. Raportteja arvioidaan Bloomin taksonomian mukaisesti seuraavilla kriteerillä: Yksilöesseiden ja opintoryhmän raporttien arviointikriteerit
3. Opintoryhmätyöskentelyn vertais- ja itsearviointi (18% arvosanasta): Koska reflektoinnin ja rakentavan palautteenannon taitojen kehittäminen ovat kurssin keskeisiä oppimistavoitteita, opintoryhmätyöskentelystä annetaan vertaispalautetta kaksi kertaa kurssin aikana sähköisenä Webropol-kyselynä:
- Ensimmäisen ryhmäraportin palauttamisen jälkeen
- Viimeisen ryhmäraportin palauttamisen jälkeen
Arvioinnissa jokainen ryhmän jäsen antaa ryhmän muille jäsenille kirjallisen palautteen ja arvosanan (asteikolla 1-5) perustuen ko. henkilön toimintaan ja aktiivisuuteen opintoryhmässä. Arviointi annetaan opettajille luottamuksellisesti. Opettajat koostavat yksilön saamista vertaispalautteista yhteenvedon, joka annetaan hänelle ryhmätyötaitojen kehittämistä varten.
Tästä syystä vertaispalautteen täytyy olla rakentavaa; perustelematonta tai epäasiallista palautetta ei hyväksytä suoritukseksi eikä käsitellä. Käymme läpi kaikki palautteet ja pyydämme tarvittaessa perusteluja ryhmän yleisestä linjasta voimakkaasti poikkeaville palautteille. Samoin mahdollisista perustelemattoman negatiivisista tai hyökkääviltä vaikuttavista palautteista keskustellaan antajan kanssa (tällaisia ei kuitenkaan tämän kurssin historiassa ole annettu). Suosittelen rakentavan palautteen antamisen käytäntöjen perehtymistä esim. Daniel Dennettin tai Teuvo Toivasen kirjoitusten avulla.
Vertaispalautteessa ja -arvioinnissa kiinnitetään huomiota sekä ryhmätyön lopputulokseen (keskustelun laatu opintoryhmän tapaamisissa, ryhmäraportit) että ryhmätyöprosessiin (ryhmän muodostuminen, tasapuolinen vastuunjako, muiden mielipiteiden huomioinen, haasteiden ratkaiseminen jne.).
Vertaisarviointi suoritetaan Aallon tiimityörubriikin arvosteluasteikon mukaisesti.
Vertaisarviointi vaikuttaa opiskelijan arvosanaan seuraavilla tavoilla:
- Opintoryhmän jäseniltä saatu arviointi (9% arvosanasta)
- Itse antaman kirjallisen vertaispalautteen laatu (9% arvosanasta)
Katso tarkemmat ohjeet vertaisarvion antamiseksi.4. Kolme yksilöesseetä (32% arvosanasta): Opiskelijat kirjoittavat jokaisen luentojakson päätteeksi lyhyen kirjallisen tehtävän, joissa reflektoidaan kurssilla opittuja asioita. Tehtävät ovat yksilösuorituksia, ja ne palautetaan MyCourses-alustan kautta. Esseet arvioidaan Bloomin taksonomian mukaisesti seuraavilla kriteerillä: Yksilöesseiden ja opintoryhmän raporttien arviointikriteerit
Turnitin palvelun käyttö:
Kurssilla arvosteltaviin teksteihin (ryhmäraportit, yksilöesseet, luentopoissaoloja korvaavat tehtävät) tehdään alkuperäisyystarkastus. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tekstit palautetaan MyCoursesiin Turnitin-palautuslaatikkoon. Turnitin-palvelu vertaa tekstejä suureen määrään sekä Aallossa että muissa kouluissa aiemmin palautettuja tekstejä sekä internetin tekstisisältöihin ja antaa sekä opiskelijalle että opettajalle palautteen tekstin sisältämistä päällekkäisyyksistä. Järjestelmä antaa opiskelijalle palautteen mahdollisesti puuttuvista lähteistä ja tekee alkuperäisyystarkastuksesta läpinäkyvää ja kattavaa. Viittauskäytäntöjen huolellinen noudattaminen on tärkeää. Lisätietoja Turnitinin käytöstä Aallossa sekä lyhyet kirjoittajan ohjeet löytyvät Aalto-Wikistä.
Generatiivisen tekoälyn käyttö kurssilla arvosteltavissa teksteissä:
Edellytämme, että opiskelijat, jotka ovat käyttäneet tekoälyavusteisia työkaluja, lisäävät julkaisujensa loppuun heti lähdeluettelon yläpuolelle lausunnon, jonka otsikkona on ”Ilmoitus tekoälyn ja tekoälyavusteisten teknologioiden käytöstä kirjoitusprosessissa”. Tässä lausunnossa opiskelija ilmoittaa käytetyt työkalut, käytetyt kehotteet (promptit) soveltuvin osin ja syyn työkalujen käyttöön. Liitteeksi voi myös lisätä materiaalia, joka kuvaa tai havainnollistaa tekoälyn käyttöä. Lausunnon tarkoituksena on antaa tehtävien tarkastajille mahdollisuus toistaa kirjoitusprosessi (eli nähdä, mitä tekoäly on tehnyt ja mitä opiskelija on tehnyt itse).
Opiskelijat voivat käyttää alla olevaa mallia valmistellessaan lausuntoa:
"Tämän kirjoituksen työstämisessä käytin [TYÖKALUN / PALVELUN NIMI] [SYY] vuoksi. Työkalun/palvelun käytön jälkeen tarkastin ja muokkasin sisältöä tarpeen mukaan ja otan täyden vastuun sisällöstä. Tässä ovat käyttämäni kehotteet…"Opintotehtävän palautuksen myöhästyminen aikataulusta:
- Max 48 h myöhässä palautetun opintotehtävän arvostelusta vähennetään 1 piste. Tämän pisteen voi korvata palauttamalla maksimipituuteen nähden 50 % laajempi raportti/essee.
- Jokaisesta
seuraavasta alkavasta 48 tunnista vähennetään 1 piste, jota ei voi korvata.
Työmäärä toteutustavoittain
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Luennot ja opintoryhmätapaamiset n. 35 h, itsenäinen opiskelu n. 50 h, harjoitustyöt n. 45 h. Huomaa, että osallistuminen luennoille ja niiden aikana järjestettäviin opintoryhmän tapaamisiin vaikuttaa arvosanaan ja kuuluu olennaisena osana kurssisuoritukseen.
koskee tätä kurssikertaa
Arvioitu työmäärä: Luennot ja opintoryhmätapaamiset n. 35 h, itsenäinen opiskelu n. 50 h, harjoitustyöt n. 45 h.
Huomaa, että osallistuminen luennoille ja niiden aikana järjestettäviin opintoryhmän tapaamisiin vaikuttaa arvosanaan ja kuuluu olennaisena osana kurssisuoritukseen.
PERUSTIETOJA
Oppimateriaali
koskee tätä kurssikertaa
Opintoryhmän tapaamisiin osallistuminen edellyttää luentokohtaisen oppimismateriaalin opiskelua etukäteen. Luentoja ennen opiskeltavat materiaalit löytyvät jokaisen luennon yhteydestä opintojaksojen sivuilta:
1. Jakso: Yksilö ryhmässä (4.9. – 25.9)
2. Jakso: Ryhmä (2.10. – 30.10)
3. Jakso: Johtaminen (6.11. – 27.11.)
Korvaavuudet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Esitiedot
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet
3 Terveyttä ja hyvinvointia
8 Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua
17 Yhteistyö ja kumppanuus
LISÄTIETOJA
Lisätietoja
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Opetuskieli: suomi
Opetusperiodi: 2024-2025 Syksy I - II
2025-2026 Syksy I - IIIlmoittautuminen:
Kurssin osallistujamäärä on rajoitettu. Opiskelijat valitaan kurssille seuraavassa järjestyksessä 1) tuotantotalouden ja informaatioverkostojen pääaineopiskelijat, 2) tuotantotalouden ja informaatioverkostojen sivuaineopiskelijat, 3) JOO- opiskelijat ja avoimen yliopiston opiskelijat, 4) muut opiskelijat.