Skip to main content
MyCourses MyCourses
  • Schools
    School of Arts, Design, and Architecture (ARTS) School of Business (BIZ) School of Chemical Engineering (CHEM) –sGuides for students (CHEM) – Instructions for report writing (CHEM) School of Electrical Engineering (ELEC) School of Engineering (ENG) School of Science (SCI) Language Centre Open University Library Aalto university pedagogical training program UNI (exams) Sandbox
  • Service Links
    MyCourses - MyCourses instructions for Teachers - MyCourses instructions for Students - Teacher book your online session with a specialist - Digital tools for teaching - Personal data protection instructions for teachers - Workspace for thesis supervision Sisu Student guide Courses.aalto.fi Library Services - Resourcesguides - Imagoa / Open science and images IT Services Campus maps - Search spaces and see opening hours Restaurants in Otaniemi ASU Aalto Student Union Aalto Marketplace
  • ALLWELL?
    Study Skills Guidance and support for students Starting Point of Wellbeing About AllWell? study well-being questionnaire
  •   ‎(en)‎
      ‎(en)‎   ‎(fi)‎   ‎(sv)‎
  • Toggle Search menu
  • Hi guest! (Log in)

close

Can not find the course?
try also:

  • Sisu
  • Courses.aalto.fi

Apua etäopiskelun ajanhallintaan -ryhmä

  1. Home
  2. Courses
  3. Other
  4. Training
  5. apua etäopis...
  6. Sections
  7. kolmas tapaam...
 
Syllabus
 

Kolmas tapaaminen 15.10.

  • Kolmas tapaaminen 15.10.

    Kolmas tapaaminen 15.10.

    Tällä viikolla keskitymme miettimään, millaiset keinot voisivat auttaa ajanhallinnan sudenkuoppien selättämisessä. Kartoitamme yhdessä keinoja, joita ryhmäläiset ovat todenneet toimiviksi omalla kohdallaan ja jaamme parhaat vinkkimme. 


    Lisäksi keskitymme oikeanlaisten tavoitteiden asettamiseen, koska parhaimmillaan tavoitteet tukevat aikaansaamistamme, motivaatiotamme ja hyvinvointiamme. Usein aikaansaamiseen haasteet liittyvät esimerkiksi liian epäselviin, suuriin, huonosti määriteltyihin tavoitteisiin.

    Tavoitteet aikataulujen tukena: 

    Usein aikatauluttamista helpottaa tavoitteiden asettaminen. Tavoitteiden tärkeyttä voi hahmottaa seuraavan vertauskuvan avulla: jos hyppäät taksin kyytiin, muttet osaa sanoa minne tahdot kuskin vievän sinut, et todennäköisesti pääse mihinkään tai vaihtoehtoisesti kuski päätyy ajelemaan päämäärättömästi ympäri kaupunkia. Jos taas osaat sanoa minne tahdot mennä, pääset todennäköisemmin paikalle. Sama pätee aikatauluihin: jos tiedät, mikä on tavoitteesi esimerkiksi viikon ajankäytön suhteen, etenet todennäköisemmin. Kun tiedät päiväsi/viikkosi tärkeimmän tavoitteen, on sinun helpompi tarttua toimeen ja hahmottaa siihen vaadittavat askeleet.

    Aina pelkkä tavoitteen asettaminen ei kuitenkaan riitä. Tavoitteen tulisi lisäksi olla tarpeeksi selkeä, mitattava ja aikaan sidottu. Esimerkiksi tavoite "Opiskelen paljon" ei ole selkeä, mitattava eikä aikaan sidottu. Se ei aktivoi toimintaan, ja askeleet sen saavuttamiseksi ovat epäselvät: mitä tarkoittaa "opiskelu"? Lukemista, tehtävien tekoa vai esseen kirjoittamista? Entä mikä on "paljon"?

    Parempi tavoite voisi olla esimerkiksi: "Luen puolet tenttikirjasta seuraavan kahden viikon aikana". Tämä tavoite on selkeämpi, mitattava (tiedät milloin olet lukenut puolet kirjasta) sekä aikaan sidottu. Tämä tavoite on myös helpompi purkaa osatavoitteisiin, esimerkiksi: "Tämän viikon tiistaina aamupäivällä luen tenttikirjasta kappaleen 2". 

    Lisätietoa tavoitteiden asettamisesta saat seuraavasta videosta: 

    Videolla sinulle esiteltiin SMART goal-malli tukemaan saavutettavien tavoitteiden asettamista. Tapani Riekki ja kollegansa Filosofian Akatemiasta ovat esittäneet tähän malliin muutamaa muokkausta tai pidennystä ja ottaneet huomioon, kuinka tavoitteet voivat olla hieman erilaisia riippuen niiden kestosta. He ovat kehittäneet SMARTEST goal- mallin:

    Specific, tarkka ja konkreettinen

    Measurable, mitattavissa oleva

    Attainable, saavutettavissa oleva, realistinen

    Reflection, reflektointi ja palaute

    Time-bound, kestoltaan rajallinen

    Enthusiastic, innostava ja haastava

    Significant, merkityksellinen

    Transparent, läpinäkyvä ja jaettu

    Tähän malliin on lisätty mm. reflection, joka viittaa siihen, että tavoitteen saavuttamisen kannalta on hyvin tärkeää, että edistyminen ja aikaansaaminen tulee näkyväksi. Lisäksi malliin on lisätty kohta, jossa kannustetaan jakamaan omat tavoitteet muiden kanssa. Tämä lisää todennäköisyyttä päästä omiin tavoitteisiin. 

    Extra-tehtävä (joka on siis täysin vapaaehtoinen) arvoista, tavoitteista ja teoista, löytyy tästä.

    Viikon kotitehtävänä toimii tässä kolmannessa tapaamisessa itsellesi asettamasi tehtävä. Tehtävänäsi on siis tulevan viikon ajan kokeilla jotakin konkreettista keinoa, joka edesauttaa sinulle yleisimmän ajanhallintahaasteen käsittelyn harjoittelua!


    Tähän tulevat Flingat ajanhallinnan sudenkuopista tapaamisen jälkeen.

    Previous section

    ◄Toinen tapaaminen 8.10.

    Next section

    Neljäs tapaaminen 22.10.►
    Skip Upcoming events
    Upcoming events
    Loading
    Site event MyCourses maintenance, service out of use
    Monday, 12 June, 10:00 » 17:00

    Go to calendar...
    • Apua etäopiskelun ajanhallintaan -ryhmä
    • Sections
    • Tervetuloa Apua opiskelun ajanhallintaan -ryhmään!
    • Ensimmäinen tapaaminen 1.10.
    • Pohjia ajanhallinnan viikkosuunnitelman tekemiseen
    • Toinen tapaaminen 8.10.
    • Kolmas tapaaminen 15.10.
    • Neljäs tapaaminen 22.10.
    • Home
    • Calendar
    • Learner Metrics

    Aalto logo

    Tuki / Support
    Opiskelijoille / Students
    • MyCourses instructions for students
    • email: mycourses(at)aalto.fi
    Opettajille / Teachers
    • MyCourses help
    • MyTeaching Support form
    Palvelusta
    • MyCourses rekisteriseloste
    • Tietosuojailmoitus
    • Palvelukuvaus
    • Saavutettavuusseloste
    About service
    • MyCourses protection of privacy
    • Privacy notice
    • Service description
    • Accessibility summary
    Service
    • MyCourses registerbeskrivining
    • Dataskyddsmeddelande
    • Beskrivining av tjänsten
    • Sammanfattning av tillgängligheten
    
    Hi guest! (Log in)
    • Schools
      • School of Arts, Design, and Architecture (ARTS)
      • School of Business (BIZ)
      • School of Chemical Engineering (CHEM)
      • –sGuides for students (CHEM)
      • – Instructions for report writing (CHEM)
      • School of Electrical Engineering (ELEC)
      • School of Engineering (ENG)
      • School of Science (SCI)
      • Language Centre
      • Open University
      • Library
      • Aalto university pedagogical training program
      • UNI (exams)
      • Sandbox
    • Service Links
      • MyCourses
      • - MyCourses instructions for Teachers
      • - MyCourses instructions for Students
      • - Teacher book your online session with a specialist
      • - Digital tools for teaching
      • - Personal data protection instructions for teachers
      • - Workspace for thesis supervision
      • Sisu
      • Student guide
      • Courses.aalto.fi
      • Library Services
      • - Resourcesguides
      • - Imagoa / Open science and images
      • IT Services
      • Campus maps
      • - Search spaces and see opening hours
      • Restaurants in Otaniemi
      • ASU Aalto Student Union
      • Aalto Marketplace
    • ALLWELL?
      • Study Skills
      • Guidance and support for students
      • Starting Point of Wellbeing
      • About AllWell? study well-being questionnaire
    •   ‎(en)‎
      •   ‎(en)‎
      •   ‎(fi)‎
      •   ‎(sv)‎