Topic outline

  • Tällä sivulla on työkalut blogien kirjoittamiseen kunkin luennon jälkeen. Kuhunkin blogiin voit kirjoittaa yhden aloitusviestin, lukea muiden viestejä ja kommentoida niitä. Kirjoita aloitusviesti perustuen ennakkomateriaaliin ja lähipäivässä tarjottuun/tuotettuun materiaaliin viimeistään luentoa seuraavana maanantaina. Kun on vuorosi kommentoida, kirjoita vastauksesi viimeistään luentoa seuraavana keskiviikkona.

    Blogiryhmät

    Blogit toteutetaan ryhmissä. Ryhmäjako on nähtävissä alla olevasta pdf-tiedostosta kurssin alettua. Luennon jälkeen yksi ryhmästä kirjoittaa aloitusviestin oman ryhmänsä keskustelualueelle. Kun aloitusviesti on kirjoitettu, muut ryhmäläiset kommentoivat aloitusviestiä ja keskustelevat aiheesta. Aloitusjärjestys menee niin, että ryhmän listassa ensimmäinen aloittaa ensimmäisen blogin, toinen kirjoittaa blogin 2 aloitusviestin jne. Kun jokainen ryhmäläinen on aloittanut keskustelun kerran, kierros alkaa alusta.

    Koska blogien deadlinet tulevat nopeasti, ryhmän sisäinen viestintä ja määräaikojen noudattaminen on erittäin tärkeää. Mikäli käy niin, että aloitusviesti on myöhässä, kommentointivuorossa olevien tulee joka tapauksessa kirjoittaa tehtävänannon aiheesta ennen omaa deadlineaan pistevähennysten välttämiseksi.

    Blogien arvostelu

    Blogin aloitusviesti on keskustelun aloitus, jossa opiskelija esittää jonkin väitteen tai mielipiteen liittyen annettuun aiheeseen. Olennaista on, että väite tai mielipide on oma. Se voi perustua kurssimateriaaleihin mutta myös omat kokemukset esimerkiksi työelämästä tarjoavat oman mielipiteen muodostukselle hyvän pohjan.

    Hyvässä aloitusviestissä on tärkeää, että väite tai mielipide on myös perusteltu. Perustelu  sisältää omaa pohdintaa mutta tarkoitus on myös hyödyntää kurssimateriaalia.

    Jos et ole hyödyntänyt kurssimateriaalia mielipiteesi muodostukseen tai mielipiteen perusteluun, pohdi kuitenkin miten väitteesi tai mielipiteesi suhteutuu kurssimateriaalissa esitettyihin näkemyksiin annetusta aiheesta. Näin voit osoittaa perehtyneesi materiaaliin. Tarkoitus ei kuitenkaan ole käydä läpi kaikkea materiaalia, vaan usein blogitekstistä tulee parempi kun keskityt yhteen asiaan ja pohdit sitä eri näkökulmista. Blogiteksti ei ole aineistoreferaatti!

    Kun käytät kurssimateriaalia, muista aina viitata siihen. Oikeaoppisen viittaustekniikan käyttäminen ei ole välttämätöntä, mutta tekstistä tulee nähdä onko ajatus omasi vai lähteestä peräisin. Arvostelussa otetaan huomioon myös tehtävänannon noudattaminen ja tekstin luettavuus.

    Blogin kommenttiviesti on vastaus kurssikaverin aloitusviestiin ja sisältää myös perustellun mielipiteen. Myös kommentissa tulee hyödyntää kurssimateriaalia.

    Aloitusviestille sopiva laajuus on noin 300 sanaa. Tekstin pituutta olennaisempaa on kuitenkin sisältö. Kommentti on vastaus aloittajan aloittamaan keskusteluun ja laajuudeltaan suunnilleen aloitusta vastaava.

    Sekä aloitusviestit että kommentit arvostellaan asteikolla 0-2p. Myöhästyneistä suorituksista vähennetään 0.5p per alkava viikko. Kurssin suorittaminen edellyttää kaikkien blogien kirjoittamista, joten blogi pitää kirjoittaa hyväksyttävästi, vaikka myöhästymisen takia siitä saisi 0p. 

    Arvostelukriteereitä on avattu tarkemmin alla.

    Hylätty

    Postaus ei noudata tehtävänantoa, teksti on todella suppea, eikä oikeastaan ole edes yritetty mitään.

    Hyväksytty

    Postaus sisältää väitteen (oma näkemys aiheesta tai jonkun tutkijan tai kurssikirjan kirjoittajan mielipide), ja noudattaa tehtävänantoa.

    1p

    Edellisen lisäksi väitettä on perusteltu, miksi väittäjä on sitä mieltä kuin on. Nämä perustelut voivat olla kirjoittajan omia kokemuksia tai ajatuksia, jotka eivät välttämättä nouse kurssikirjasta. Kurssikirjallisuutta on käsitelty joko hyvin suppeasti referoiden tai ei ollenkaan, mutta oma näkemys näkyy tekstistä. 

    Vaihtoehtoisesti tekstistä puuttuvat omat mielipiteet, mutta kurssikirjallisuudesta on löydetty olennaisia asioita ja ne on esitetty selkeästi. Teksti on suppeampi ja pintapuolisempi kuin kahden pisteen teksti.

    2p

    Sen lisäksi, että postaus sisältää väitteen, joka on perusteltu, ja noudattaa tehtävänantoa, siinä näkyy oma ajattelu ja kurssikirjallisuutta on hyödynnetty. Oma ajattelu näkyy tekstistä esimerkiksi siten, että aihetta on peilattu omiin kokemuksiin ja sitä on havainnollistettu esimerkein. 

    Kurssikirjallisuutta ei ole pelkästään referoitu, vaan kirjoittaja osoittaa ymmärtävänsä aiheen. Omat ajatukset aiheesta ja kurssikirjallisuuden hyödyntäminen ovat tasapainossa. Tekstissä on käsitelty aihetta monipuolisesti. Tärkeää on valita tekstille näkökulma, josta aihetta käsitellään. Joissain tapauksissa näkökulmia voi olla myös useita. 

    Ansiokas kommentointiviesti ottaa kantaa aloitusviestissä esitettyihin väitteisiin ja näkökulmiin.

    Blogien tehtävänannot

    Blogi 1:

    Aihe: Mitä viestintä on ja mikä sen rooli on työyhteisössä? 

    Vinkki: Kerro, miten viestintä sinun mielestäsi ilmenee erilaisissa tilanteissa ja organisaatioissa? Voit hyödyntää kokemuksiasi vaikkapa kesätyöpaikalta tai opiskelijajärjestöstä. Miten näkemyksesi liittyy siihen, mitä kurssikirjoissa tutkijat esittävät?

    Deadline: Aloitusviesti ma 14.9. (klo 23:59), kommentit to 17.9. (klo 23:59)


    Blogi 2:

    Aihe: Millaisia haasteita organisaatiot voivat kohdata profiloinnissa ja miten niihin tulisi sinun mielestäsi vastata?

    Vinkki: Voit hyödyntää käytännön esimerkkejä onnistuneista ja epäonnistuneista organisaatioiden profilointiyrityksistä tai esim. uusien logojen käyttöönotosta. Esimerkkejä voi löytyä niin lehdistöstä kuin omalta kesätyöpaikalta.

    Deadline: Aloitusviesti ma 21.9. (klo 23:59), kommentit to 24.9. (klo 23:59)


    Blogi 3:

    Aihe: Miten etätyöskentely vaikuttaa työyhteisön sisäiseen viestintään ja miten teknologialla voidaan tukea viestintää?”

    Vinkki: Työelämän esimerkkien sijaan voit myös vertailla kursseja, joilla on kontaktiopetusta, kursseihin, joilla ei ole. Miten ryhmän työskentely ja viestintä onnistuvat? Millaisista teknologisista apuvälineistä voi olla tukea?

    Deadline: Aloitusviesti ma 28.9. (klo 23:59), kommentit to 1.10. (klo 23:59)


    Blogi 4:

    Aihe: Mitä tarkoitetaan sillä, että sosiaalinen media on demokratisoinut viestintäprosessin? Miten se mielestäsi ilmenee käytännössä? Miten tämä demokratisoituminen on vaikuttanut yhteisöviestintään?”

    Deadline: Aloitusviesti ma 5.10. (klo 23:59), kommentit to 8.10. (klo 23:59)


    Blogi 5:

    Aihe: ”Miksi organisaatiot haluavat vaikuttaa yhteiskunnallisesti? Millaisin keinoin vaikuttamisessa voi onnistua?”

    Vinkki: Voit hyödyntää käytännön esimerkkejä yritysten onnistuneesta tai epäonnistuneesta vaikuttamisesta politiikkaan tai yhteiskunnalliseen keskusteluun. Esimerkkejä voi löytyä niin lehdistöstä, somesta kuin omalta työpaikalta!

    Deadline: Aloitusviesti ma 12.10. (klo 23:59), kommentit to 15.10. (klo 23:59)


    Blogi 6:

    Aihe: ”Miten voi johtaa luomalla yhteisiä merkityksiä?” 

    Vinkki: Voit pohtia blogissa omia kokemuksiasi esim. kesätöistä, harrastustoiminnasta tai opiskelijayhteisöstä.

    Deadline: Aloitusviesti ma 2.11. (klo 23:59), kommentit to 5.11. (klo 23:59)


    Blogi 7:

    Aihe: ”Millaisista työntekijöiden välisistä suhteista voi olla hyötyä yritykselle ja miten yksilö voi rakentaa niitä?” 

    Anna käytännön esimerkkejä työelämästä tai opiskelusta.

    Deadline: Aloitusviesti ma 9.11. (klo 23:59), kommentit to 12.11. (klo 23:59)


    Blogi 8:

    Aihe: ”Miten johtaja voi tukea innovaation käyttöönottoa viestinnän keinoin?” 

    Deadline: Aloitusviesti ma 16.11. (klo 23:59), kommentit to 19.11. (klo 23:59)