General
Brändin voiman johtaminen ja arviointi, verkkokurssi
Opettajan yhteystiedot |
Kurssin tiedot |
Opettaja: Eiren Tuusjärvi, KTT S-posti eiren.tuusjarvi@aalto.fi Vastaanotto: aika sopimuksen mukaan
|
Kurssin asema: KTM-tutkinto, Syventävät opinnot Opiskelumuoto: VERKKOKURSSI Kurssin opetuskieli: suomi |
|
|
1. OSAAMISTAVOITTEET
Kurssi tarjoaa opiskelijoille keskeiset työkalut brändin johtamiseen markkinoilla kuin myös brändipääoman ja brändin vahvuuden arviointiin. Kurssin suorittaminen edellyttää perustietoja markkinoinnista ja brändäykseen liittyvistä käsitteistä.
Tavoitteena on, että kurssin jälkeen opiskelija hallitsee seuraavat teemat ja työkalut:
- brändipääoma ja siihen liittyvät käsitteet (erityisesti brändipääoman lähteet ja brändivarallisuus, kuluttajan suhde brändiin, brändi-imago, maine sekä brändipääoman valuuttamääräinen arviointi)-
- brändi-identiteetti strategisena työkaluna ja brändin rakennuksen vaiheet.
- brändiarkkitehtuuri ja brändiportfolioiden johtaminen sekä näihin liittyen yritysbrändäyksen sekä brändin hyödyntämisen erityisteemat kuten yhteisbrändäys ja brändin laajennukset
- brändin auditointi ja sen hyödyntäminen brändijohtamisessa
2. SISÄLTÖ
Luentojen, kirjallisuuden ja harjoitusten kautta kurssi pyrkii kattamaan tärkeät brändin voiman johtamiseen liittyvät keskeiset aihealueet, joita ovat: Brändi, brändin merkitys ja brändijohtaminen,
brändin rakentaminen ja positiointi, brändistrategiat ja niiden suunnittelu, brändien hyödyntäminen liiketoiminnassa (ml. yritysbrändäys ja brändin laajennus), yritysbrändäys, brändipääoman ja brändin arvon mittaaminen ja johtaminen. Teemojen käsittelyn myötä kurssi tarjoaa opiskelijoille näkökulman brändijohtamiseen kansainvälisellä ja globaalilla tasolla.
Kurssin painopistealueita ovat brändien rooli ja niiden hyödyntäminen liiketoiminnan tuloksenteossa, brändistrategioiden suunnittelu ja toteutus, brändipääoman johtaminen ja mittaaminen myös valuuttamääräisenä arvona.
3. TEHTÄVÄT
- Ennakkotehtävä
- Pareittain (tai yksilöharjoituksina) tehtävät harjoitukset (4 )
- Ryhmätyö (1)
4. KIRJALLISUUS
Keller, Kevin Lane : Strategic brand management building, measuring and managing brand equity, 2003. Pakollinen.
Luennoitsijan osoittamat artikkelit ja kirjojen kappaleita. Erityisesti kirjoista
- Aaker ja Joachmistaler (2000) Brändien johtaminen ja
- Kapferer (2004) New strategic brand management: creating and sustaining brand equity long term.
Kirjallisuudesta löytyy yksityiskohtaisempaa tietoa kurssin materiaalit -sivustolta.
5. AIKATAULU: LUENNOT JA HARJOITUKSET
vko |
Luennot, aiheet ja luentosalit Ohjelmaan madollisesti tulevista muutoksista
tiedotetaan erikseen
|
Tehtävät (palautus ja purkukeskustelu) |
|
38 |
24.9. (pe) 17.00-19.30 |
25.9. (la) 10.00 – 15.00 |
Ennakkotehtävä, |
40 |
8.10. (pe) 17.00-19.30
|
9.10. (la) 10.00 – 15.00 |
Ph 1: Kulttuurinen brändinrakennus |
42 |
22.10. (pe) 17.00-19.30
|
23.10. (la) 10.00-15.00 |
Ph 2: Brändi ja sosiaalinen media
|
44 |
3.11. (ke) 17.00-19.30
|
|
Ph 3: Brändikokemus - jäsennyksiä ja merkitys |
47 |
26.11. (pe) 17.00-19.30
|
27.11. (la) 10.00-15.00 Yritysbrändäys ja brändi johtamisen välineenä. |
Ph 4: |
|
Verkkotentit: Kurssitenttiin ei ilmoittautumista |
7.12.2021,16.00-19.00, 11.1.2022, 6.00–19.00, 8.2.2022, 16.00-19.00, |
6. TYÖMÄÄRÄ
|
|
Osallistuminen luennoille |
35 h |
Pareittain (tai yksilöharjoituksina) tehtävät harjoitukset |
25 h |
Ryhmätyö
|
20 h
|
Itsenäinen opiskelu ja kuulustelu |
76 + 4 h |
Yhteensä |
160t (6 op) |
7. KURSSIARVIOINTI
Kokonaispisteet max. 50 p: joista kuulustelu 25 p, harjoitukset 25 p
|
|
Luennot
|
|
Ryhmätyö (18 %) |
max. 9 p |
Pareittain tehtävät harjoitukset (28 %)
|
max. 14 p |
Ennakkotehtävä (4 %) |
2 p |
Kuulustelu (50 %) |
max. 25 p |
Arvosteluastekko:
-19,9 p - hyl
20-25,9 - 1
26-31,9 - 2
32-37,9 - 3
38-43,9 - 4
44-50 - 5
8. EETTISET SÄÄNNÖT
Aalto-yliopiston opiskelua koskevat eettiset säännöt ja niiden rikkomusten käsittely:
https://into.aalto.fi/pages/viewpage.action?pageId=3772443
9. LISÄTIETOJA
Kurssilla edellytetään läsnäoloa 70%.
- Erityisesti ensimmäisen viikonlopun tunneille osallistuminen on välttämätöntä. Ensimmäisen viikonlopun aikana muodostetaan työparit ja ryhmätyön ryhmät (4 osallistujan ryhmät).
Korvaa kurssit 23E24000 Brand Management, 23E53050 Merkkituotteet strategisessa markkinoinnissa ja 23E53000 Brands in Strategic Marketing sekä 23E53010 Brand Performance Management.