Topic outline

  • General

    Brändin voiman johtaminen ja arviointi, verkkokurssi


    Opettajan yhteystiedot

    Kurssin tiedot

    Opettaja: Eiren Tuusjärvi, KTT

    S-posti eiren.tuusjarvi@aalto.fi

    Vastaanotto: aika sopimuksen mukaan

     

    Kurssin asema: KTM-tutkinto,

    Syventävät opinnot

    Opiskelumuoto: VERKKOKURSSI

    Kurssin opetuskieli: suomi
    Kurssin kotisivu: MyCourses

     

     

    1. OSAAMISTAVOITTEET

    Kurssi tarjoaa opiskelijoille keskeiset työkalut brändin johtamiseen markkinoilla kuin myös brändipääoman ja brändin vahvuuden arviointiin. Kurssin suorittaminen edellyttää perustietoja markkinoinnista ja brändäykseen liittyvistä käsitteistä.

    Tavoitteena on, että kurssin jälkeen opiskelija hallitsee seuraavat teemat ja työkalut:

    • brändipääoma ja siihen liittyvät käsitteet (erityisesti brändipääoman lähteet ja brändivarallisuus, kuluttajan suhde brändiin,  brändi-imago, maine sekä brändipääoman valuuttamääräinen arviointi)-
    • brändi-identiteetti strategisena työkaluna ja brändin rakennuksen vaiheet.   
    • brändiarkkitehtuuri ja brändiportfolioiden johtaminen sekä näihin liittyen yritysbrändäyksen sekä brändin hyödyntämisen erityisteemat kuten yhteisbrändäys ja brändin laajennukset
    • brändin auditointi ja sen hyödyntäminen brändijohtamisessa 

    2. SISÄLTÖ

    Luentojen, kirjallisuuden ja harjoitusten kautta kurssi pyrkii kattamaan tärkeät brändin voiman johtamiseen liittyvät keskeiset aihealueet, joita ovat: Brändi, brändin merkitys ja brändijohtaminen,
    brändin rakentaminen ja positiointi, brändistrategiat ja niiden suunnittelu, brändien hyödyntäminen liiketoiminnassa (ml. yritysbrändäys ja brändin laajennus), yritysbrändäys, brändipääoman ja brändin arvon mittaaminen ja johtaminen.  Teemojen käsittelyn myötä kurssi tarjoaa opiskelijoille näkökulman brändijohtamiseen kansainvälisellä ja globaalilla tasolla.

    Kurssin painopistealueita ovat brändien rooli ja niiden hyödyntäminen liiketoiminnan tuloksenteossa, brändistrategioiden suunnittelu ja toteutus, brändipääoman johtaminen ja mittaaminen myös valuuttamääräisenä arvona.  


    3. TEHTÄVÄT

    • Ennakkotehtävä
    • Pareittain (tai yksilöharjoituksina) tehtävät harjoitukset (4 )
    • Ryhmätyö (1)


    4. KIRJALLISUUS

    Keller, Kevin Lane : Strategic brand management building, measuring and managing brand equity, 2003. Pakollinen.

    Luennoitsijan osoittamat artikkelit ja kirjojen kappaleita. Erityisesti kirjoista
    - Aaker ja Joachmistaler (2000) Brändien johtaminen ja
    - Kapferer (2004) New strategic brand management: creating and sustaining brand equity long term. 

    Kirjallisuudesta löytyy yksityiskohtaisempaa tietoa kurssin materiaalit -sivustolta.  


    5. AIKATAULU: LUENNOT JA HARJOITUKSET

    vko

    Luennot, aiheet ja luentosalit

    Ohjelmaan madollisesti tulevista muutoksista tiedotetaan erikseen 

    Tehtävät (palautus ja purkukeskustelu)

    38

    24.9. (pe)  17.00-19.30
    Johdanto kurssiin
    Mitä brändi on ja merkitsee - johdolle ja asiakkaille. 

    25.9. (la) 10.00 – 15.00
    Brändipääoma ja brändin arvo. Asiakaslähtöinen brändipääoma ja sen ulottuvuudet. 

    Ennakkotehtävä,
    Pal 23.9. to, klo 20.00 mennessä 

    40

    8.10. (pe) 17.00-19.30
    Brändi-identiteetti: strategisen johtajan keskeinen työväline - rakentaa kykyä ylläpitää mielenkiintoa ja johdonmukaisuutta. 


    9.10. (la) 10.00 – 15.00
    Brändi-identiteetin tuominen käytäntöön ja positiointi. 
    Ph 1: Kulttuurinen brändinrakennus

    Ph 1: Kulttuurinen brändinrakennus 
    Pal. 7.10. to, klo 20
    Purku: 9.10. la

    42

    22.10. (pe) 17.00-19.30
    Brändi-arkkitehtuuri ja brändiportfolioiden johtaminen: tavoitteena selkeys, synergia ja tehokkuus.    


    23.10. (la) 10.00-15.00
    Porfoliostrategian ja arkkitehtuurin teema jatkuu. Brändin laajennus ja brändiyhteistyö keinoina vaikuttaa assosiaatioihin ja tulokseen. 

    Ph 2: Brändi ja sosiaalinen media
    Pal. 21.10. to klo 20 
    Purku: 3.11. ke


    44

    3.11. (ke) 17.00-19.30
    Ph 2: Brändi ja sosiaalinen media  
    Brändielementit ja sekundaariset assosiaatiot rakentamassa brändipääomaa. 


    Ph 3: Brändikokemus - jäsennyksiä ja merkitys
    Pal.  4.11. to, klo 20
    Purku: 26.11. pe

    47

    26.11. (pe) 17.00-19.30 
    Brändi brändisuhteen osapuolena ja brändin inhimillistäminen
    Ph 3: Brändikokemus - jäsennyksiä ja merkitys.
                                   

    27.11. (la) 10.00-15.00

    Yritysbrändäys ja brändi johtamisen välineenä.

    Ph4: Brändin merkitykset yrityksen johtamisessa.
    Ryhmätyö - purku.
    Kertausta ja loppukeskustelu

    Ph 4: 
    Brändin merkitykset  yrityksen johtamisessa. 
    Pal. 18.11. to klo 20
    Purku 27.11. la

    Ryhmätyö:
    Pal. 22.11. ma klo 20
    Purku:  27.11. la


    Verkkotentit:

    Kurssitenttiin ei ilmoittautumista
    Uusintoihin (11.1. ja 8.2.) ilmoittaudutaan 

    7.12.2021,16.00-19.00,
    11.1.2022, 6.00–19.00,
    8.2.2022, 16.00-19.00,




    6.  TYÖMÄÄRÄ



    Osallistuminen luennoille 

    35 h

    Pareittain (tai yksilöharjoituksina) tehtävät harjoitukset

    25 h

    Ryhmätyö

     

    20 h

     

    Itsenäinen opiskelu ja kuulustelu

    76 + 4 h

    Yhteensä

    160t (6 op)

     

    7. KURSSIARVIOINTI

    Kokonaispisteet max. 50 p: joista kuulustelu 25 p, harjoitukset 25 p

    Luennot

     

    Ryhmätyö (18 %) 

    max. 9 p
    8 p + purkukeskustelu 1 p

    Pareittain tehtävät harjoitukset (28 %)

     

    max. 14 p
    4 x (3p + purkukeskustelu 0,5)

    Ennakkotehtävä (4 %)

    Kurssipalaute 
    Sähköiseen lomakkeeseen vastaaminen (vain vastaaminen rekisteröityy, vastausten sisältö säilyy anonyyminä) 

    2 p 




    Kuulustelu (50 %)

    max. 25 p

    Arvosteluastekko:

    -19,9 p    -   hyl

    20-25,9    -   1

    26-31,9    -   2

    32-37,9    -   3

    38-43,9    -   4

    44-50       -   5



    8. EETTISET SÄÄNNÖT

    Aalto-yliopiston opiskelua koskevat eettiset säännöt ja niiden rikkomusten käsittely:

    https://into.aalto.fi/pages/viewpage.action?pageId=3772443



    9. LISÄTIETOJA 

    Kurssilla edellytetään läsnäoloa 70%.

    -    Erityisesti ensimmäisen viikonlopun tunneille osallistuminen on välttämätöntä.  Ensimmäisen viikonlopun aikana muodostetaan työparit ja ryhmätyön ryhmät (4 osallistujan ryhmät).

     Korvaa kurssit 23E24000 Brand Management,  23E53050 Merkkituotteet strategisessa markkinoinnissa ja 23E53000 Brands in Strategic Marketing sekä 23E53010 Brand Performance Management.