A23E53015 - Brändin voiman johtaminen ja arviointi, Verkkokurssi, 24.9.2021-7.12.2021
Kurssiasetusten perusteella kurssi on päättynyt 07.12.2021 Etsi kursseja: A23E53015
Osion kuvaus
-
Brändin voiman johtaminen ja arviointi, verkkokurssi
Opettajan yhteystiedot
Kurssin tiedot
Opettaja: Eiren Tuusjärvi, KTT
S-posti eiren.tuusjarvi@aalto.fi
Vastaanotto: aika sopimuksen mukaan
Kurssin asema: KTM-tutkinto,
Syventävät opinnot
Opiskelumuoto: VERKKOKURSSI
Kurssin opetuskieli: suomi
Kurssin kotisivu: MyCourses1. OSAAMISTAVOITTEET
Kurssi tarjoaa opiskelijoille keskeiset työkalut brändin johtamiseen markkinoilla kuin myös brändipääoman ja brändin vahvuuden arviointiin. Kurssin suorittaminen edellyttää perustietoja markkinoinnista ja brändäykseen liittyvistä käsitteistä.
Tavoitteena on, että kurssin jälkeen opiskelija hallitsee seuraavat teemat ja työkalut:- brändipääoma ja siihen liittyvät käsitteet (erityisesti brändipääoman lähteet ja brändivarallisuus, kuluttajan suhde brändiin, brändi-imago, maine sekä brändipääoman valuuttamääräinen arviointi)-
- brändi-identiteetti strategisena työkaluna ja brändin rakennuksen vaiheet.
- brändiarkkitehtuuri ja brändiportfolioiden johtaminen sekä näihin liittyen yritysbrändäyksen sekä brändin hyödyntämisen erityisteemat kuten yhteisbrändäys ja brändin laajennukset
- brändin auditointi ja sen hyödyntäminen brändijohtamisessa
2. SISÄLTÖ
Luentojen, kirjallisuuden ja harjoitusten kautta kurssi pyrkii kattamaan tärkeät brändin voiman johtamiseen liittyvät keskeiset aihealueet, joita ovat: Brändi, brändin merkitys ja brändijohtaminen,
brändin rakentaminen ja positiointi, brändistrategiat ja niiden suunnittelu, brändien hyödyntäminen liiketoiminnassa (ml. yritysbrändäys ja brändin laajennus), yritysbrändäys, brändipääoman ja brändin arvon mittaaminen ja johtaminen. Teemojen käsittelyn myötä kurssi tarjoaa opiskelijoille näkökulman brändijohtamiseen kansainvälisellä ja globaalilla tasolla.Kurssin painopistealueita ovat brändien rooli ja niiden hyödyntäminen liiketoiminnan tuloksenteossa, brändistrategioiden suunnittelu ja toteutus, brändipääoman johtaminen ja mittaaminen myös valuuttamääräisenä arvona.
3. TEHTÄVÄT- Ennakkotehtävä
- Pareittain (tai yksilöharjoituksina) tehtävät harjoitukset (4 )
- Ryhmätyö (1)
4. KIRJALLISUUS
Keller, Kevin Lane : Strategic brand management building, measuring and managing brand equity, 2003. Pakollinen.
Luennoitsijan osoittamat artikkelit ja kirjojen kappaleita. Erityisesti kirjoista
- Aaker ja Joachmistaler (2000) Brändien johtaminen ja
- Kapferer (2004) New strategic brand management: creating and sustaining brand equity long term.Kirjallisuudesta löytyy yksityiskohtaisempaa tietoa kurssin materiaalit -sivustolta.
5. AIKATAULU: LUENNOT JA HARJOITUKSET
vko
Luennot, aiheet ja luentosalit
Ohjelmaan madollisesti tulevista muutoksista tiedotetaan erikseen
Tehtävät (palautus ja purkukeskustelu)
38
24.9. (pe) 17.00-19.30
Johdanto kurssiin
Mitä brändi on ja merkitsee - johdolle ja asiakkaille.25.9. (la) 10.00 – 15.00
Brändipääoma ja brändin arvo. Asiakaslähtöinen brändipääoma ja sen ulottuvuudet.Ennakkotehtävä,
Pal 23.9. to, klo 20.00 mennessä40
8.10. (pe) 17.00-19.30
Brändi-identiteetti: strategisen johtajan keskeinen työväline - rakentaa kykyä ylläpitää mielenkiintoa ja johdonmukaisuutta.
9.10. (la) 10.00 – 15.00
Brändi-identiteetin tuominen käytäntöön ja positiointi.
Ph 1: Kulttuurinen brändinrakennusPh 1: Kulttuurinen brändinrakennus
Pal. 7.10. to, klo 20
Purku: 9.10. la42
22.10. (pe) 17.00-19.30
Brändi-arkkitehtuuri ja brändiportfolioiden johtaminen: tavoitteena selkeys, synergia ja tehokkuus.
23.10. (la) 10.00-15.00
Porfoliostrategian ja arkkitehtuurin teema jatkuu. Brändin laajennus ja brändiyhteistyö keinoina vaikuttaa assosiaatioihin ja tulokseen.Ph 2: Brändi ja sosiaalinen media
Pal. 21.10. to klo 20
Purku: 3.11. ke44
3.11. (ke) 17.00-19.30
Ph 2: Brändi ja sosiaalinen media
Brändielementit ja sekundaariset assosiaatiot rakentamassa brändipääomaa.Ph 3: Brändikokemus - jäsennyksiä ja merkitys
Pal. 4.11. to, klo 20
Purku: 26.11. pe47
26.11. (pe) 17.00-19.30
Brändi brändisuhteen osapuolena ja brändin inhimillistäminen
Ph 3: Brändikokemus - jäsennyksiä ja merkitys.27.11. (la) 10.00-15.00
Yritysbrändäys ja brändi johtamisen välineenä.
Ph4: Brändin merkitykset yrityksen johtamisessa.
Ryhmätyö - purku.
Kertausta ja loppukeskusteluPh 4:
Brändin merkitykset yrityksen johtamisessa.
Pal. 18.11. to klo 20
Purku 27.11. la
Ryhmätyö:
Pal. 22.11. ma klo 20
Purku: 27.11. laVerkkotentit: Kurssitenttiin ei ilmoittautumista
Uusintoihin (11.1. ja 8.2.) ilmoittaudutaan7.12.2021,16.00-19.00,
11.1.2022, 6.00–19.00,
8.2.2022, 16.00-19.00,
6. TYÖMÄÄRÄOsallistuminen luennoille
35 h
Pareittain (tai yksilöharjoituksina) tehtävät harjoitukset
25 h
Ryhmätyö
20 h
Itsenäinen opiskelu ja kuulustelu
76 + 4 h
Yhteensä
160t (6 op)
7. KURSSIARVIOINTI
Kokonaispisteet max. 50 p: joista kuulustelu 25 p, harjoitukset 25 p
Luennot
Ryhmätyö (18 %)
max. 9 p
8 p + purkukeskustelu 1 pPareittain tehtävät harjoitukset (28 %)
max. 14 p
4 x (3p + purkukeskustelu 0,5)Ennakkotehtävä (4 %)
Kurssipalaute
Sähköiseen lomakkeeseen vastaaminen (vain vastaaminen rekisteröityy, vastausten sisältö säilyy anonyyminä)2 p
Kuulustelu (50 %)
max. 25 p
Arvosteluastekko:
-19,9 p - hyl20-25,9 - 1
26-31,9 - 2
32-37,9 - 3
38-43,9 - 4
44-50 - 5
8. EETTISET SÄÄNNÖTAalto-yliopiston opiskelua koskevat eettiset säännöt ja niiden rikkomusten käsittely:
https://into.aalto.fi/pages/viewpage.action?pageId=3772443
9. LISÄTIETOJAKurssilla edellytetään läsnäoloa 70%.
- Erityisesti ensimmäisen viikonlopun tunneille osallistuminen on välttämätöntä. Ensimmäisen viikonlopun aikana muodostetaan työparit ja ryhmätyön ryhmät (4 osallistujan ryhmät).
Korvaa kurssit 23E24000 Brand Management, 23E53050 Merkkituotteet strategisessa markkinoinnissa ja 23E53000 Brands in Strategic Marketing sekä 23E53010 Brand Performance Management.