Kohti joustavaa arviointia 2023
Osion kuvaus
-
Tässä moduulissa tarkastellaan arvioinnin monimuotoisuutta, inklusiivisuutta ja arvioinnin kuormitustekijöitä.
Teemaan syventyessä on hyvä ensin kerrata Aalto-yliopistossa luonnostellut ja johdannossa esitellyt arviointiperiaatteet. Arviointiperiaatteet yhdessä seuraavalla videolla esitellyt arviointimenetelmämatriisin kanssa antavat monipuolisen kuvan erilaisten arviointitapojen käyttämisestä osana yliopisto-opetusta.
Alla olevassa videossa Aalto-yliopistossa yliopiston lehtorina työskentelevä Valle Delgado kuvaa omaa tapaansa toteuttaa jatkuvaa arviointia omalla kurssillaan.Siirry sitten tehtävään 4: Tehtävän luominen ja vertaisarviointi. Tehtävän suosituspituus on 1 A4-sivu.Lisälukemistoa:Henri Pesonen ja Juuso Henrik Nieminen: Huomioi oppimisen esteet, 2021. PS-kustannus. Erityisesti kappaleet: Mitä on inklusiivinen arviointi s177- 187 ja Monipuoliset arviointimenetelmät s.239-254 (lainattavissa esim. Aalto-yliopiston oppimiskeskuksesta)Rodríguez-Gómez, G., Ibarra-Sáiz, M.S. (2015). Assessment as Learning and Empowerment: Towards Sustainable Learning in Higher Education. In: Peris-Ortiz, M., Merigó Lindahl, J. (eds) Sustainable Learning in Higher Education. Innovation, Technology, and Knowledge Management. Springer, Cham.Virtanen, V., Postareff, L. & Hailikari, T. (2015). Millainen arviointi tukee elinikäistä oppimista? Yliopistopedagogiikka 22:1, 3–11.Virtanen, A., Mäkinen, T., Klemola, U., Lauritsalo, K., & Tynjälä, P. (2020). Arviointi ja palaute oppimista tukemassa. Teoksessa M. Tarnanen, & E. Kostiainen (Toim.). 2020. Ilmiömäistä!: ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista. Jyväskylän yliopistoVIDEO: Kirsti Lonka, miniluento ymmärryslähtöisestä arvioinnista ”Laaja-alainen osaaminen ja ilmiölähtöiset projektit” -kurssilla 7.10.2019.