Skip to main content
MyCourses
  • Home
  • Schools
    School of Arts, Design, and Architecture (ARTS)
    School of Business (BIZ)
    School of Chemical Engineering (CHEM)
    School of Electrical Engineering (ELEC)
    School of Engineering (ENG)
    School of Science (SCI)
    Language Centre
    Open University
    Library
    Aalto university pedagogical training programme
    UNI (exams)
    Sandbox
  • Service Links
    ALLWELL? -Study Skills - Guidance and support for students - Starting Point of Wellbeing - About AllWell? study well-being questionnaire
    MyCourses - MyCourses instructions for Teachers - MyCourses instructions for Students - Teacher book your online session with a specialist - Digital tools for teaching - Personal data protection instructions for teachers - Workspace for thesis supervision Sisu
    Student guide
    Courses.aalto.fi
    Library Services - Resourcesguides - Imagoa / Open science and images
    IT Services
    Campus maps - Search spaces and see opening hours
    Restaurants in Otaniemi
    ASU Aalto Student Union
    Aalto Marketplace
  • Intelliboard
    IntelliBoard reports Learner Metrics Teacher Metrics
  • More
Close

Close
Search courses also: Sisu or Courses.aalto.fi
Toggle search input
en
en fi sv
Hi guest!
Log in
Home Schools Collapse Expand
School of Arts, Design, and Architecture (ARTS) School of Business (BIZ) School of Chemical Engineering (CHEM) School of Electrical Engineering (ELEC) School of Engineering (ENG) School of Science (SCI) Language Centre Open University Library Aalto university pedagogical training programme UNI (exams) Sandbox
Service Links Collapse Expand
ALLWELL? -Study Skills - Guidance and support for students - Starting Point of Wellbeing - About AllWell? study well-being questionnaire MyCourses - MyCourses instructions for Teachers - MyCourses instructions for Students - Teacher book your online session with a specialist - Digital tools for teaching - Personal data protection instructions for teachers - Workspace for thesis supervision Sisu Student guide Courses.aalto.fi Library Services - Resourcesguides - Imagoa / Open science and images IT Services Campus maps - Search spaces and see opening hours Restaurants in Otaniemi ASU Aalto Student Union Aalto Marketplace
Intelliboard Collapse Expand
IntelliBoard reports Learner Metrics Teacher Metrics

Kohti joustavaa arviointia 2023

Syllabus
  1. Home
  2. Courses
  3. Personnel training
  4. Aalto university pedagogical training programme
  5. Kohti joustavaa arviointia 2023
  6. Sections
  7. Kurssin tehtävät
  8. Tehtävä 4: Tehtävän luominen ja vertaisarviointi

Tehtävä 4: Tehtävän luominen ja vertaisarviointi

Completion requirements
Due: Sunday, 7 July 2024, 12:00 AM


Lähde: Handbook KANSI enkkukaannos 426x297mm valmis painoon 030210.p65 (tkk.fi) 


OSA 1: Tehtävän luominen

Valitse tehtävätyyppi, jota haluaisit kokeilla opetuksessasi. Se voi olla esimerkiksi essee, jonkinlainen ryhmätyö, oppimispäiväkirja, esitys, portfolio, raportti, arvio, miellekartta, tentti kirjan kanssa. Tämän tehtävän ei välttämättä tarvitse olla summatiivinen, koko kurssin osaamistavoitteita mittaava tehtävä, vaan se voi olla pienempi kurssin osasuoritus.  

  1. Selitä, miten käyttäisit sitä opetuksessasi: mikä kurssi, mikä taso, mikä aihe ja mihin kurssin osaamistavoitteisiin se liittyy? Parasta on, jos voit valita todellisen kurssin ja kehittää sille oikeasti käyttöön tulevan tehtävän. Jos et nyt opeta, esimerkkisi voi olla täysin fiktiivinen. 

  1. Miksi valitsit juuri tämän tehtävätyypin? Määrittele sitten kuka arvioi ja milloin. Määritä myös arvioinnin funktio ja tyyppi.  

  1. Lopuksi kirjoita tehtävänanto opiskelijoille. Anna selkeitä, konkreettisia, vaihe vaiheelta eteneviä ohjeita. Normaalisti jakaisit opiskelijoille tehtävänannon yhteydessä myös tehtävän arviointikriteerit, mutta tähän tehtävään ei tarvitse sisällyttää arviointirubriikkia.  Voit tehdä ohjeistuksen suomeksi tai englanniksi huomioiden kurssisi kielen.  

Mitä käytännöllisempi esimerkkisi on, sitä parempi. Voit tehdä ohjeen kirjallisesti tai vaikka video- tai audiotallennuksena, mutta sisällytä palautettavaan tehtävääsi sekä A, B että C –kohdat yläpuolelta. 

OSA 2: Vertaisarviointi

Jaa osassa 1 tekemäsi tehtävänanto kollegasi kanssa ja pyydä vertaisarviointia. Anna kollegallesi myös liitteenä oleva vertaisarviointilomake (huom. kieliversiot suomi/englanti). Arviointilomake löytyy tehtävän rubriikin alta erillisenä pdf-tiedostona.


Palauta sekä osa 1 (vastaukset kohtiin A, B ja C haluamassasi muodossa) että osa 2 (saamasi vertaisarviointi). 

 

Tämä tehtävä liittyy seuraaviin tämän kurssin oppimistavoitteisiin: 

...tutustut erilaisiin arviointimenetelmiin ja muodostat oman lähestymistapasi arviointiin. 

...opit valitsemaan tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä, jotka ovat linjassa kurssin oppimistavoitteiden kanssa ja tukevat oppimista ja opetusta. 

Tehtävän arviointirubriikki: 

Kriteeristö 

HYVÄKSYTTY 

HYLÄTTY 

Tehtävän rajaaminen ja arviointimenetelmämatriisin soveltaminen 

 

Tehtävässä on selkeästi määritelty tehtävätyyppi, mille/minkä tason kurssille tehtävä on suunniteltu, mitä aihetta se käsittelee sekä mihin kurssin osaamistavoitteisiin se liittyy. Tehtävässä on selkeästi määriteltu, kuka arvioi ja milloin sekä arvioinnin funktio ja tyyppi. 

 

Tehtävässä ei määritellä tai määritellään puutteellisesti tehtävätyyppi, mille/minkä tason kurssille tehtävä on suunniteltu, mitä aihetta se käsittelee sekä mihin kurssin osaamistavoitteisiin se liittyy. 

Tehtävästä ei käy selkeästi ilmi, kuka arvioi ja milloin. Myös arvioinnin funktio tai tyyppi jää määrittämättä. 

 

Perustelu 

 

Tehtävätyypin valinta osataan perustella ja perustelu on looginen suhteessa muihin kurssia koskeviin tietoihin. 

 

Tehtävätyypin valintaa ei perustella tai perustelu ei ole looginen suhteessa muihin kurssia koskeviin tietoihin. 

Käytännön soveltaminen 

 

Varsinainen tehtävänanto on ymmärrettävä ja se sisältää selkeitä, konkreettisia, vaihe vaiheelta eteneviä ohjeita. 

Varsinainen tehtävänanto on vaikea ymmärtää ja ohjeet ovat poukkoilevia tai epäloogisia. 

Vertaisarviointi 

Tehtävä sisältää vertaisarvioinnin. 

Tehtävä ei sisällä vertaisarviointia. 

 

 



  • Arviointilomake(FI,EN).pdf Arviointilomake(FI,EN).pdf
    30 June 2022, 11:34 AM
Previous activity
◄ Tehtävä 3: holistinen kurssiarviointi & ulkoinen arviointi
Next activity
Tehtävä 5: Sähköiseen tenttiin osallistuminen ►

Aalto logo

Tuki / Support
Opiskelijoille / Students
  • MyCourses instructions for students
  • email: mycourses(at)aalto.fi
Opettajille / Teachers
  • MyCourses help
  • MyTeaching Support form
Palvelusta
  • MyCourses rekisteriseloste
  • Tietosuojailmoitus
  • Palvelukuvaus
  • Saavutettavuusseloste
About service
  • MyCourses protection of privacy
  • Privacy notice
  • Service description
  • Accessibility summary
Service
  • MyCourses registerbeskrivining
  • Dataskyddsmeddelande
  • Beskrivining av tjänsten
  • Sammanfattning av tillgängligheten

Hi guest! (Log in)