Kohti joustavaa arviointia 2023
Osion kuvaus
-
Aalto-yliopisto tarjoaa opettajien käyttöön monipuolisen valikoiman digivälineitä opetuksen toteuttamiseksi. Yleistäen voi sanoa, että suurin osa arviointimenetelmistä sopii myös verkkoympäristössä toteutettaviksi.
Monet Aallon digitaalisista työvälineistä sopivat siis arvioinnin toteuttamiseen:–Osa välineistä on rakennettu tukemaan arviointia (kuten MyCoursesin eri aktiviteetit esim Quiz , Assignment, Turnitin tai Peergrade(käytössä vuoden 2023 loppuun) sekä Exam-tenttijärjestelmä)–Osa mahdollistaa arvioinnin liittämisen työkaluun (MyCoursesin eri aktiviteetit kuten Workshop tai Peergrade(käytössä vuoden 2023 loppuun)–Osassa arviointi tehdään soveltaen työkalun ja verkkoympäristöjen mahdollisuuksia (Teams, Zoom, Panopto, Flinga, Presemo, Exam, MyCourses, Zulip)Työvälinettä valittaessa on kuitenkin muistettava:1) tietosuoja, tietoturva, opiskelijan oikeus tasapuoliseen kohteluun ja yksityisyyden suoja. Valitun työkalun on siis oltava Aalto-yliopiston opetuksen käyttöön tarjoama. Lisätietoja Aallon tarjoamista opetuksen työvälineistä: opit.aalto.fi2) Arviointitietojen esittäminen, tietojen tallentaminen ja jakaminen tulee toteuttaa tietosuoja- ja tietoturvanäkökulmat huomioiden yleistä opetuksen ja oppimisen sääntöjä noudattaen.MyCoursesiin on luotu työtila, josta löydät ohjevideoita MyCoursesin työkalujen käyttöön. Löydät ne myös Panoptosta omasta kansiostaan.Lisää ohjevideoita opetuksen digitaalisten työvälineiden hyödyntämiseen löydät myös Panopton LES Webinars-kansiosta. Webinaari-tallenteissa käsitellään esimerkiksi MyCoursesin matematiikkatehtäviä (stack), Quiz-tenttien luomista, MyCoursesin arviointikirjan käyttöä sekä Exam-tenttijärjestelmää.Opettajapalveluiden blogissa esitellään hyviä käytänteitä ja opetuskokemuksia sekä ajankohtaisia oppimisen ja opetuksen teemoja myös arviointiin liittyen:Suuntaviivoja onnistuneeseen verkkotenttiin saat alla olevasta videosta.Aina yliopiston tarjoamat työkalut eivät riitä opettajan pedagogisten tarpeiden tyydyttämiseen. Oheisessa videossa lehtorina työskennellyt Pasi Sarolahti (ELEC) kuvaa millaisen projektin hän toteutti kokeillakseen sähköistä salitenttiä massakurssillaan. Pasi nostaa esiin tärkeitä huomioita tenttimisen pedagogiikasta ja mielekkyydestä.Lisälukemista Aalto-yliopistossa käytössä oleviin opetusteknologioihin liittyen:Gradescope:
Yingjun Cao, Leo Porter, Soohyun Nam Liao, Rick Ord (2019). Paper or Online? A Comparison of Exam Grading Techniques
MyCourses (Moodle):
Koneru, Indira (2017). Exploring Moodle Functionality for Managing Open Distance Learning E-Assessments Turkish Online Journal of Distance Education: 18(4):129-141.
Sithara H. P. W. Gamage, Jennifer R. Ayres & Monica B. Behrend (2022). A systematic review on trends in using Moodle for teaching and learning International Journal of STEM education
Turnitin:
Rolfe, Vivien (2011) Can Turnitin be used to provide instant formative feedback? British Journal of Educational Technology
Peergrade:
Lisälukemisto muista teemaan liittyvistä asioista:Long, Liza (2020) Beyond “Good Job!”: How Online Peer Review Platforms Improved My Students’ Writing and Made My Life Easier, in Write What Matters by Liza Long; Amy Minervini; and Joel Gladd
Dawson, Phillip. Defending Assessment Security in a Digital World : Preventing e-Cheating and Supporting Academic Integrity in Higher Education. Abingdon, Oxon ;: Routledge, 2021. Print. (Löytyy Aallon oppimiskeskuksen valikoimista)
ja täällä blogimerkintä kirjasta: https://www.juusonieminen.com/blog/defending-assessment-security-in-a-digital-world
Rytkönen& Virtakoivu (2019) Comparative student experiences on electronic examining in programming course -case C.
Aparna Chirumamilla, Guttorm Sindre & Anh Nguyen-Duc (2020): Cheatingin e-exams and paper exams: the perceptions of engineering students and teachers in Norway,Assessment & Evaluation in Higher Education.