Topic outline

    • 1. luentokerran materiaalit
    • Assignment icon

      1. Esittäytykää toisillenne. Vastatkaa kukin kysymyksiin:

      • Kuka olet?
      • Mistä koulutusohjelmasta tulet?
      • Miksi olet tullut kurssille?
      • Mitä haluaisit kurssilla oppia projektityöstä ja sen johtamisesta?
      • Mikä on arvosanatavoitteesi?

      2. Pohtikaa sitten yhdessä seuraavia kysymyksiä ja kirjatkaa vastauksenne yhteen dokumenttiin.

      • Mitä varten teette tämän harjoitustyön? Mikä on sen tekemisen perimmäinen tarkoitus teille kaikille?
      • Mitkä voisivat olla tavoitteita, jotka kaikki ryhmänne jäsenet voivat allekirjoittaa? (Esim. mitä asioita kaikki teistä haluaisivat harjoitustyöstä oppia?)
      • Millaista toimintaa näiden tavoitteiden saavuttaminen teistä jokaiselta edellyttää?
      • Millaisilla yhteisillä pelisäännöillä, toimintatavoilla ja välineillä tavoitteiden saavuttamista voisi tukea?

      3. Palauttakaa valmis dokumentti tähän palautuskansioon.

    • Not available unless: You are a(n) Student
      File icon
      Slidet 17.1.2023 File PDF
    • Page icon
      Pollack (2007). The changing paradigms of project management. International Journal of Project Management 25:3. (saatavilla kirjaston tietokannoista)


    • 2. luentokerran materiaalit

    • Haastattelussa selvitettävät asiat


      1. Haastateltavan konteksti

      - mistä näkökulmasta haastateltava puhuu, kun kertoo projektiammattilaisen työstä

      - minkä alan ja minkätyyppisistä projekteista haastateltavalla on omaa arjen kokemusta ja näkemystä

      2. Projektiammattilaisen arki haastateltavan näkökulmasta

      Miten projektiammattilainen käytännössä 

      - osallistuu projektien tavoitteenasetantaan ja suunnitteluun

      - seuraa ja ohjaa ihmisten tekemää projektityötä 

      - edistää ihmisten vuorovaikutusta ja yhteistyötä projekteissa

      - huolehtii tiedonkulusta ja oppimisesta projekteissa

      - osallistuu projektien arviointiin ja niiden hyödyntämisen varmistamiseen

      3. Työn isoimmat ongelmat ja haasteet

      Mitä käytännön ongelmia ja haasteita projektiammattilainen voi kohdata

      - projektien tavoitteenasetannassa ja suunnittelussa

      - projektityön seurannassa ja ohjauksessa

      - ihmisten vuorovaikutuksessa ja yhteistyössä

      - tiedonkulussa ja oppimisessa

      - projektien arvioinnissa ja niiden hyödyntämisen varmistamisessa

      4. Loppukysymys: mikä on työssäsi parasta?

    • 3. luentokerran materiaalit

    • Not available unless: You are a(n) Student
      File icon
      Slidet 24.1.2023 File PDF
    • A) Oman ryhmätyöskentelyn pohdinta

      - pohtikaa, miten ryhmätyönne tekemiseen liittyvät erilaiset kontekstuaaliset tekijät ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat omaan ryhmätyöskentelyynne yksin ja yhdessä

      B) Ryhmätyö, osa 1: Haastattelujen kontekstualisointi (kun molemmat haastattelut tehty)

      - pohtikaa, mitä yhtäläisyyksiä ja eroja on haastateltavienne kertomissa projektiammattilaisen arjen kuvauksissa

      - pohtikaa sitten, mitkä haastateltaviinne liittyvät kontekstuaaliset tekijät voisivat tehdä ymmärrettäväksi näitä yhtäläisyyksiä ja eroja


    • 4. luentokerran materiaalit

    • Not available unless: You are a(n) Student
      File icon
      Slidet 25.1.2023 File PDF
    • A) Oman ryhmätyöskentelyn pohdinta

      - Pohtikaa, miten tavoitteiden asettaminen ja ennakkosuunnittelu on tapahtunut omassa ryhmätyössänne. Mitä kaikkea olette niiden suhteen tehneet ja miten?

      B) Ryhmätyö, osa 2: Tavoitteenasetanta ja suunnittelu haastatteluissa

      Kuvatkaa, mitä kaikkea haastateltavanne ovat kertoneet tavoitteenasetannasta ja suunnittelusta projektiammattilaisten työssä:

      • mitä niissä tehdään
      • keitä niihin osallistuu (ja millä intresseillä)
      • mitä välineitä niissä käytetään
      • millaisia virallisia toimintamalleja niihin liittyy
      • millaisia epävirallisia toimintatapoja niissä sovelletaan 
      • mitä käytännön haasteita ja ongelmia niihin voi liittyä

    • Page icon

      Engwall, M. (2002). The futile dream of the perfect goal. Teoksessa K. Sahlin- Andersson & A. Söderholm (toim.) Beyond project management. New perspectives on the temporary-permanent dilemma. Malmö: Liber Ekonomi, 261– 277. (saatavilla vain Aaltolaisille -osiosta)

    • 5. luentokerran materiaalit

    • Not available unless: You are a(n) Student
      File icon
      Slidet 31.1.2023 File PDF
    • A) Oman ryhmätyöskentelyn pohdinta

      - Pohtikaa, miten olette pyrkineet edistämään yhteistyötä ja vuorovaikutusta omassa ryhmätyössänne. Mitä kaikkea olette sen suhteen tehneet ja miten?

      B) Ryhmätyö, osa 3: Yhteistyö ja vuorovaikutus haastatteluissa

      Kuvatkaa, mitä kaikkea haastateltavanne ovat kertoneet yhteistyön ja vuorovaikutuksen edistämisestä projektiammattilaisten työssä:

      • mitä kaikkea tämän suhteen tehdään
      • keitä siihen osallistuu
      • mitä välineitä siinä käytetään
      • millaisia virallisia toimintamalleja siihen liittyy
      • millaisia epävirallisia toimintatapoja siinä sovelletaan 
      • mitä käytännön haasteita ja ongelmia siihen voi liittyä

    • Page icon


      Lundin, R. A. & Söderholm, A. (1995). A theory of the temporary organization. Scandinavian Journal of Management, 11(4), 437–455.


    • Video 6. luennolle valmistautumiseksi:

      Palauta myös mieleen ennakkotehtävän artikkeli Hällgren, M., & Maaninen-Olsson, E. (2009). Deviations and the breakdown of project management principles. International Journal of Managing Projects in Business, 2(1), 53-69


    • 6. luentokerran materiaalit

    • Not available unless: You are a(n) Student
      File icon
      Slidet 2.2.2023 File PDF
    • Page icon

      Hällgren, M. & Söderholm, A. (2010). Orchestrating deviations in global projects: Projects-as-practice observations. Scandinavian Journal of Management, 26(4), 352–367. (saatavilla kirjaston tietokannoista)


      Rehn, A. M., & Wikström, K. (1999). Playing the Live Jazz of Project Management. Teoksessa Artto ym. Managing Business by Projects, Vol. 1. (saatavilla vain Aaltolaisille-osiosta)

    • A) Oman ryhmätyöskentelyn pohdinta

      - Pohtikaa, miten työskentelynne seuranta ja ohjaus on tapahtunut omassa ryhmätyössänne. Mitä kaikkea olette niiden suhteen tehneet ja miten?

      B) Ryhmätyö, osa 4: Seuranta ja ohjaus haastatteluissa

      Kuvatkaa, mitä kaikkea haastateltavanne ovat kertoneet seurannasta ja ohjauksesta projektiammattilaisten työssä:

      • mitä niissä tehdään
      • keitä niihin osallistuu (ja millä intresseillä)
      • mitä välineitä niissä käytetään
      • millaisia virallisia toimintamalleja niihin liittyy
      • millaisia epävirallisia toimintatapoja niissä sovelletaan 
      • mitä käytännön haasteita ja ongelmia niihin voi liittyä

    • 7. luentokerran materiaalit

    • Not available unless: You are a(n) Student
      File icon
      Slidet 7.2.2023 File PDF
    • Page icon
      Bresnen, M., Goussevskaia, A., & Swan, J. (2005). Organizational routines, situated learning and processes of change in project-based organizations. Project Management Journal, 36(3), 27-41. (saatavilla kirjaston tietokannoista)


      Grabher, G. (2004). Temporary architectures of learning: Knowledge governance in project ecologies. Organization studies, 25(9), 1491-1514. (saatavilla kirjaston tietokannoista)



    • A) Oman ryhmätyöskentelyn pohdinta

      - Pohtikaa, miten olette huolehtineet oppimisesta ja tiedonkulusta omassa ryhmätyöskentelyssänne. Mitä kaikkea olette niiden suhteen tehneet ja miten?

      B) Ryhmätyö, osa 5: Oppiminen ja tiedonkulku haastatteluissa

      Kuvatkaa, mitä kaikkea haastateltavanne ovat kertoneet oppimisesta ja tiedonkulusta huolehtimisesta projektiammattilaisten työssä:

      • mitä tämän suhteen tehdään
      • keitä siihen osallistuu (ja millä intresseillä)
      • mitä välineitä siinä käytetään
      • millaisia virallisia toimintamalleja siihen liittyy
      • millaisia epävirallisia toimintatapoja siinä sovelletaan 
      • mitä käytännön haasteita ja ongelmia siihen voi liittyä

    • 8. luentokerran materiaalit

    • Not available unless: You are a(n) Student
      File icon
      Slidet 9.2.2023 File PDF
    • A) Oman ryhmätyöskentelyn pohdinta

      - Pohtikaa, millä kriteereillä voisitte arvioida ryhmätyöskentelyänne ja miten olette niiden valossa tähän mennessä suoriutuneet? Entä miten voisitte edistää ryhmätyöskentelynne tulosten ja siitä saamienne kokemusten hyödyntämistä kurssin jälkeen?

      B) Ryhmätyö, osa 6: Arviointi ja hyödyntäminen haastatteluissa

      Kuvatkaa, mitä kaikkea haastateltavanne ovat kertoneet projektien arvioinnista ja hyödyntämisestä projektiammattilaisten työssä:

      • mitä niiden suhteen tehdään
      • keitä niihin osallistuu (ja millä intresseillä)
      • mitä välineitä niissä käytetään
      • millaisia virallisia toimintamalleja niihin liittyy
      • millaisia epävirallisia toimintatapoja niissä sovelletaan 
      • mitä käytännön haasteita ja ongelmia niihin voi liittyä

    • 9. luentokerran materiaalit

    • Not available unless: You are a(n) Student
      File icon
      Slidet 14.2.2023 File PDF
    • Oman työskentelyn kehittäminen

      Pohtikaa seuraavia kysymyksiä:

      1. Millaisia ongelmia teillä on toistuvasti ollut ryhmäharjoitustöiden tekemisessä (tällä ja/tai muilla kursseilla)?
      2. Millaisia toimintatapoja ja työkaluja näissä harjoitusryhmissä on ollut, jotka ovat mahdollisesti aiheuttaneet tai pahentaneet näitä ongelmia?

      3. Millaisilla toimintatavoilla ja työkaluilla nämä haasteet voisivat olla vältettävissä? Miten realistista niiden käyttöönotto on näiden harjoitustöiden kontekstissa? Mitä voisi ehkä jatkossa kokeilla, mitä ei välttämättä kannata?

    • 10. luentokerran materiaalit