LCB-5803 - Svensk affärskommunikation från grunden, (M05-FLEX) Föreläsning, 29.2.2024-30.5.2024
Topic outline
-
(Zoom: https://aalto.zoom.us/my/isabellafm)Lärare: Isabella Fröjdman
isabella.frojdman@aalto.fiLektioner: på måndagar 12.30 - 14.00 i U405a och torsdagar 12.30 -14.00 i Y308
Skriftliga uppgifter:
1) E-post (50 - 80 ord) DL på onsdag den tisdag 12.3
2) Argumenterande/Beskrivande uppsats DL på fredag den 24.5 (150 - 200 ord)
3) Frivillig uppsats = vapaaehtoinen aine DL på tisdag 28.5
Muntliga uppgifter:
1) Företagspresentation DL på måndag den 18.3
2) Produktpresentation DL på måndag den 6.5
SKRIFTLIGT PROV: EXAM mellan 30.5 - 7.6. Välj tid själv (2 timmar tid).
OSOITE:Sähköisten tenttien menettelytapaohje ja Exam-tenttijärjestelmän käyttösäännöt | Aalto-yliopisto
Sähköinen Exam-tentti | Aalto-yliopisto
MUNTLIGT PROV: TIDTABELL (aikataulu): Muntliga prov (sharepoint.com)
Bra ordbok (ni får använda i provet):
Suomi–ruotsi-suursanakirja (kotus.fi) (on kirjallisessa kokeessa)
Andra ordböcker: Suomen suurin sanakirja - nopea käännös - RedFox Sanakirja
MOT (motpro.fi)KOKEESEEN KERTAAMISTA VARTEN: För att repetera inför proven:
-
Lektion 16) Hemma till måndag 13.5:TEEMA: Kiinnostava uutinen ja elinikäinen oppiminen / En intressant nyhet och livslångt lärande
1) UPPVÄRMNING: NYHETER - quizlet, Livslångt lärande - quizlet
Kuuntele: Livslångt lärande för alla, En guide till livslångt lärande
Mitä videoissa sanotaan? Tiivistä kuulemasi niin, että osaat kertoa lyhyesti omin sanoin ruotsiksi. Tee muistiinpanoja. Valmistaudu keskustelemaan teemasta.
Ideoita voit saada - Elinikäinen oppiminen - artikkeli suomeksi
(Lue: Harjoittele perustelemaan ja tiivistämään (flash-cards))
2) Tee tehtävä: BERÄTTA OM EN NYHET OCH VÄCK DISKUSSION Valitse jokin uutinen, joka kiinnostaa sinua, on yllättävä, turha … ja lue se niin hyvin, että osaat kertoa siitä omin sanoin ruotsiksi. Valmistele pari kysymystä uutisesta keskustelua varten. Valitse uutinen seuraavista teemoista: opinnot, työelämä, kestävä kehitys, keksinnöt, uusi teknologia, elinikäinen oppiminen, jokin tuote ja projektityöskentely.
3) Lue: TUOTE-ESITTELY - palautetta: Misstag i produktpresentationerna
Kolla också: Uttal=ääntäminen: Acapela - ääntäminen (tarkista vaikeiden sanojen ääntäminen tästä)
Ääntämissääntöjä: Uttal - ääntäminen sääntöjä ja harjoituksia
Voit kerrata Epäsäännölliset verbit
Kolla: Lyhenteet
....................
Lektion 17) Hemma till torsdag 16.5:
TEMA: Livslångt lärande (elinikäinen oppiminen), Aalto-universitetet och S-passiv (s-passiivi)
1) UPPVÄRMNING: Livslångt lärande - quizlet
Kuuntele Livslångt lärande, del 1 ja Livslångt lärande, del 2
Mitä videoissa sanotaan? Tiivistä kuulemasi niin, että osaat kertoa lyhyesti omin sanoin ruotsiksi. Tee muistiinpanoja. Valmistaudu keskustelemaan teemasta.
Ideoita voit saada - Elinikäinen oppiminen - artikkeli suomeksi
Harjoittele: Livslångt lärande - quizlet
Lue: Harjoittele perustelemaan ja tiivistämään (flash-cards)
2) LUE ja TEE TEHTÄVÄT: Studier allmäntOM AALTO (1) (1).docx (live.com)
3) Kielioppi: Verbit ja S-passiivi.
Tee S-päätteiset verbit - quizlet.
Lue S-passiivi ja S-päätteiset verbit (Powerpoint)
Tee S-passiiviharjoituksia ja tee myös verbiharjoituksia (tehty jo aikaisemmin kurssilla).
Tarkistamme tehtävät S-passiiviharjoituksia (ja verbiharjoituksia) oppitunnilla.
Voit kerrata: Epäsäännölliset verbit
Kolla: Lyhenteet
......................
Lektion 18) Hemma till måndag 20.5:
TEMA: Projektarbete och tidsuttryck
1) UPPVÄRMNING: Ajanmääreet: Ajanilmauksia (powerpoint), Ajanilmaukset - lyhyt testi2) Tee tehtävä ”Projektarbete”(Facit projekt)
3) Erilaiset projektit ovat nykyaikaa. Minkälaisessa projektissa haluaisit olla mukana. Mikä olisi teema ja mitä haluaisit ratkaista? Kirjoita muistiin muutamia asioita ja ole valmis keskustelemaan teemasta.
Muista kerrata: Keskustelufraaseja
4) Tee: TIDSUTTRYCK harjoitus ja vastaukset
...........................
AINE / Argumenterande essä DL på fredag den 24.5
1a) Valitse otsikko ja kirjoita noin 150 ord. 1b) Jos et löydä otsikoista mieluista, keksi itse teema, joka liittyy opiskelemaasi alaan. 2) Otsikoi aineesi.
Lue: Argumentoiva aine - vinkkejä kirjoittamiseen ja Harjoittele perustelemaan ja tiivistämään.
1) Öva att motivera och argumentera med hjälp av Quizlet
2) Titta på En video om att skriva argumenterande texter
3) Lär dig att skriva argumenterande texter
DEBATT, ARGUMENTERA, VANLIGA ORD I DEBATTER, verb och preposition, Prepositioner a-ö
Yritä käyttää muutamia ilmaisuja tästä: Verb och preposition
VÄLJ EN RUBRIK (otsikko):
1)Beskriv någon produkt, process eller komponent som har att göra med din bransch. Berätta om dess utseende, användarändamål och egenskaper.
2) Välj ett tema och skriv dina åsikter:
1) Behöver vi konst?
2) Bildundervisningen i Finland.
3) Att låna konst. Varför ska man kunna göra det?
4) Digital konst. Är det för oss alla?
5) Formen spelar en roll.
3) Skriv en text där du funderar på hur man kan utveckla elektroniska appararter till att bli miljövänligare. Hurdana möjligheter har du som blivande ingenjör att påverka detta?.
4) Vad betyder digitalisering på din egen bransch? Ge exempel på produkter och/eller tjänster som är eller kommer att vara digitala. Hurdan påverkan har digitalisering?
5) Skriv en text där du diskuterar dagens konsumtion (kulutus). Vilka trender finns det? Vad borde man som konsument (kuluttaja) tänka på vad gäller exempelvis hållbar utveckling? Du kan också fundera på ekonomiska aspekter, tekniska innovationer, investeringar och lån (laina).
6) Berätta och beskriv en tavla, video, form, konst ... som har påverkat dig mycket. Berätta om arbetet/verket och varför har det påverkat dig så mycket.
7) Hurdana sommarjobb skulle du vilja ha under din studietid? Skulle du vilja jobba på ett och samma företag varje år eller vill du hellre se flera olika arbetsplatser? Varför? Motivera din åsikt.
8) Berätta om det ekonomiska läget i Finland (och Europa) just nu.
Lektion 20) Hemma till måndag 27.5:
TEMA: Egen bransch, repetition
1) UPPVÄRMNING: TEE: Numerot - Kirjoita luvut numeroin, Järjestysluvut - Opettele järjestyslukuja korttien avulla, , Harjoittele lukuja, Prepositiot,
2) Valmistele suullista esitystäsi. Harjoittelemme ryhmissä oppitunnilla. Esityksen ei tarvitse olla kokonaan valmis. Kuitenkin niin valmis, että voit näyttä pari diaa ja kertoa esityksesi sisällöstä.
3) Feedback på era skriftliga uppgifter
Tänk på de här sakerna före presentatione1 (1).docx (live.com)
Suullinen koe - hyviä fraaseja ja muita ohjeita
Repetera till det skriftliga provet
Microsoft Word - Att komma ihåg i det skrftliga provet.docx (aalto.fi)
---------------Lektion 14) EI OPPITUNTIA torstaina 2.5TUOTE-ESITTELYN TEKEMINEN. Katso läksy maanantaille 6.5.
...............................
Lektion 15) Hemma till måndag 6.5:
Tema: Produktpresentation och adjektiv (Tuote-esittely ja adjektiivit)
1) UPPVÄRMNING: Harjoittele jo kotona: Produktpresentation - quizlet ja Produktpresentation - flashcards
Tutustu: Produktpresentation - ohjeita ja sanoja
2) Tuote-esittely (Produktpresentation) eri ryhmissä (ei kaikkien edessä). Kesto noin viisi minuuttia. Laita tuote-esittelysi palautuslaatikkoon maanantain 6.5 aikana. Tee tuote-esittely yksin tai parin kanssa. Käytä PowerPoint, Prezi tai vastaavaa. Tee pari kysymystä esityksestäsi yleisölle. Apua ja vinkkejä: Produktpresentation - ohjeita ja sanoja, På svenska produktpresentation ja Suullinen koe - hyviä fraaseja ja muita ohjeita.
En dia, dian, dior, diorna = dia, diakuva
OHJEITA:
a) Esittele itsesi alussa ja käytä kohteliaisuusfraaseja.b) EI liikaa tekstiä per diakuva. Ei kokonaisia virkkeitä, vaan pääasiat lyhyesti, esim. ranskalaisten viivojen avulla. Ei saa lukea suoraan diakuvasta. Omia muistiinpanoja voi toki olla.
c) Käytä kuvia ja voit kirjoittaa lyhyen sanalistan vaikeista sanoista. Tämä voi helpottaa esityksen ymmärtämistä.
d) Muista lopetus ja käytä kohteliaisuusfraaseja.
e) Kirjoita lähteet.
Sanoja: Reklam och marknadsföring ordlista, Handel ordlista, Ekonomi ordlista
TEHDÄÄN OPPITINNILLA, jos aikaa
3) Adjektiivi: Lue: Adjektiivin taivutus ja adjektiivin vertailumuodot ja Pronomini+adjektiivi+substantiivi
TEE: PRONOMEN - harjoituksia vastauksineen - taulukko
Harjoittelua varten: Substantiivin ja adjektiivin taivutus - täytä määräinen muoto ja Substantiivin ja adjektiivin taivutus - täytä epämääräinen muoto
..................................
-
-
-
-
-
-
Kirjallinen koe. Kysymykset ovat ruotsiksi.
Kirjallinen koe - yleiset ohjeet Aalto-yliopisto
Koe koostuu kahdesta osasta. Kokeen yhteenlaskeettu sanamäärä on n. 200 sanaa
1. Sähköpostiviesti. Sanamäärä 50 - 80 sanaa.
Ensimmäisessä osiossa tarjolla on kaksi vaihtoehtoa.
2. Toisessa osiossa kirjoitetaan yksi pidempi teksti ohjeiden mukaisesti. Kysymykset ovat ruotsiksi. Osiossa on tarjolla useampi vaihtoehto. Sanamäärä on n. 150 sanaa.
Kirjallisessa kokeessa tärkeintä on viestin välittyminen. Teksti kannattaa suunnitella hyvin, jotta sen rakenne on looginen ja sitä on helppo seurata.
Suositellut työvaiheet:
- Suunnittele teksti esimerkiksi ajatuskartan avulla. Suunnittelu kannattaa tehdä ruotsiksi, jotta saat palautettua mieleen tarvitsemaasi sanavarastoa. Toisessa osiossa voit tarvittaessa vaihtaa tehtävää. Saman asian voi ilmaista monella eri tavalla, eikä kannata juuttua yhteen sanaan. Älä jätä tekstiin suomen- tai englanninkielisiä sanoja.
- Voit kirjoittaa esimerkiksi raakaversion tekstistä. Mieti tässä vaiheessa lähinnä sisältöä.
- Teksti kannattaa lukea läpi ja miettiä, että onko se selkeä ja looginen.
- Tarkasta seuraavaksi kielioppi: sanajärjestys, kongruenssi (substantiivin taivutus ja adjektiivin taivutus), määräysmuodot sekä verbien taivutus (verbit) ja tee tekstiin tarvittavat korjaukset.
- Lue teksti vielä uudelleen läpi ja siirry seuraavaan osioon ja toimi samalla tavalla toisen tekstin kohdalla.
Muista tarkistaa kokeesi: Kirjalllisen kokeen muistilista.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-