Topic outline

  • Kurssilla tarkastellaan, mitä on kestävä markkinointi, kestävä kehitys ja kiertotalous erityisesti markkinoinnin näkökulmasta. Kurssilla hyödynnät kaikkea jo oppimaasi ja lisäksi opit lisää kurssin teemaan liittyen (kestävä markkinointi ja kiertotalous). Hyödynnämme laajasti eri tietolähteitä (tieteelliset artikkelit, Economist ja Financial Times sekä podcastit ja Youtube-kanavat). Ryhmätöiden tekemisessä on suositeltua hyödyntää ja opetella käyttämään Reference Management-ohjelmia (esim. Endnote tai Mendeley) ja tekoälysovelluksia kuten ChatGPT.

    Tavoitteenani on, että kurssin käytyäsi käsityksesi opiskelusta muuttuvat. Jätät taaksesi kurssien ja tutkintojen läpäisemiseen ja arvosanoihin liittyvän suorituskeskeisen ajattelun ja näet asiat elinikäisen oppimisen ja itsensä kehittämisen näkökulmasta.

    Kurssille ei tarvitse valmistautua mitenkään. Kaikki käytännön asiat selviävät ensimmäisellä tapaamiskerralla  ja ryhmät muodostamme kurssin edetessä. Kurssi myös tulee suoritetuksi sille varatussa ajassa eli mitään suoritettavaa ei jää seuraavalle opetusperiodille.

    Suoritus koostuu ryhmätyöstä (80%) ja muiden opiskelijoiden ryhmätöiden kommentoinnista (20%). Huomaa, että kurssin suorittaminen edellyttää läsnäloloa ja aktiivista osallistumista. Eli jos et pysty tai halua osallistua opetuskertoihin on syytä valita jokin toinen kurssi.

    Tervetuloa!

    Sami Kajalo
    etunimi.sukunimi@aalto.fi

    Luentokalvot

    Luentokalvot löytyvät tämän sivun alaosasta. Niitä tulee aina luentopäivänä sinne.

    Aikataulu


    Ke 10.1.2024 9.15–13.00, U7 PWC - U135a

    - Luento-osio: Käytännön asiat. Kurssin tavoitteet ja suorittaminen. Ryhmätyö ja kurssin harjoitukset.

    - Ryhmien muodostaminen. Ryhmä alkaa pohtia/päättää case-yrityksestä. Ryhmät keskustelevat harjoituksista 1-4 keskenään (=jaetaan ideoita AI-sovelluksista ja kurssin teemaan liittyvistä podcasteista, Youtube-kanavista, tv-sarjoista ja kirjoista).

    Ke 17.1.2024 9.15–13.00, U7 PWC - U135a

    - Luento-osio: Uudet tekoälysovellukset ja niiden hyödyntäminen opinnoissa ja työelämässä.

    - Harjoitus 1: Tutustu ennen luentoa yhteen AI-sovellukseen (esim. Chat-GPT tai jokin grafiikkasovellus ja ole valmis pienryhmässä kertomaan siitä muille opiskelijoille pienryhmässä). Johdantoa AI-sovelluksiin esim. (Googlella löytyy lisää): 

    https://www.zdnet.com/article/how-to-use-chatgpt/

    Ke 24.1.2024 9.15–13.00, U7 PWC - U135a

    - Luento-osio: Mitä on kestävä markkinointi ja kiertotalous? Miten luentosivustolla olevia artikkeleita ja muuta materiaalia hyödynnetään kurssin ryhmätyössä.

    - Harjoitus 2: Tutustu ennen luentoa yhteen talouteen tai kulutukseen liittyvään Podcastiin tai Youtube-kanavaan ja ole valmis pienryhmässä kertomaan, miten siinä ilmenevät kurssin teemat (esim. vastuullinen tai vastuuton markkinointi/ liiketoiminta tai kiertotalous/kestävä kulutus). Podcastit ja Youtube-kanavat tunnette todennäköisesti paremmin kuin luennoitsijanne joka seuraa esim. Financial Timesin ja Tim Ferrissin podcasteja. Ja Youtubesta talousaiheisista Futucastia, Travelling with Kristin (käsittelee Digital Nomadismia) ja  tai vaikkapa Tim Ferrissin Podcastit. Youtube kanavista vaikkapa Futucast tai Digital Nomadismia käsittelevä Traveling with Kristin tai Cathie Woodin (ARK-Invest) sijoitus- ja talousaiheinen kanava.

    - Ohjeet ryhmätyöhön (& Endnote/Mendeley-viitteidenhallinta, kirjastotietokannat ym.). 

    - Ryhmät aloittavat työskentelyn (nyt viimeistään pitää valita case-yritys) ja kaikille varmistetaan paikka ryhmässä. 

    Ke 31.1.2024 9.15–13.00, U7 PWC - U135a. 

    - Luento-osio: Miten kestävää markkinointia/kiertotaloutta on tutkittu ja mitä asiasta tiedetään? Miten yritykset voivat hyötyä aiheesta tehdystä tutkimuksesta?

    - Harjoitus 3: Tutustu ennen luentoa yhteen talouteen tai kulutukseen liittyvään tv-sarjaan (fiktio tai dokumenttisarja) ja ole valmis pienryhmässä kertomaan, miten siinä ilmenevät kurssin teemat (esim. vastuullinen tai vastuuton markkinointi/ liiketoiminta tai kiertotalous/kestävä kulutus).  Esim. Exit (Yle Areena), Madoff-The Monster of Wall Street (Netflix), Dirty Money (Netflix), Succession (HBO Max), Mad Men. TV-sarjoihin ideoita: https://www.rollingstone.com/tv-movies/tv-movie-lists/best-tv-shows-of-all-time-1234598313/succession-1234598780/

    - Myös elokuvat käy, niihin inspiraatiota esim.: https://www.bfi.org.uk/sight-and-sound/greatest-films-all-time

    - Ryhmät esittelevät aiheensa. Eli valmistautukaa kertomaan ilman powerpointteja max. 5 minuuttia, mistä yrityksestä teette ryhmätyönne, mikä siinä on mielestänne kiinnostavaa ja millaista materiaalia aiotte käyttää.

    Ke 7.2.2024 9.15–13.00, U7 PWC - U135a. 

    - Luento-osio: Vastuullinen kulutus ja kiertotalous - mitä tutkimukset kertovat kuluttajien käyttäytymisestä näihin liittyen?

    - Harjoitus 4: Lue tai kuuntele äänikirjana ennen luentoa yksi talouteen tai kulutukseen liittyvä kirja ja ole valmis pienryhmässä kertomaan, miten siinä ilmenevät kurssin teemat (esim. vastuullinen tai vastuuton markkinointi/ liiketoiminta tai kiertotalous/kestävä kulutus). Muutama kirjaehdotus jotka sopisivat erinomaisesti:

    ○ Amazon Unbound: Jeff Bezos and the Invention of a Global Empire

    ○ Viherpesuopas: Miten merkitys muuttuu markkinoinniksi

    ○ The Almanack of Naval Ravikant: A Guide to Wealth and Happiness

    ○ Maailman 50 vaarallisinta yhtiötä

    ○ Poor Charlie's Almanack: The Wit and Wisdom of Charles T. Munger

    ○ Ja paljon business-elämänkertoja kuten: Suurin niistä on rakkaus – Kirsti Paakkasen tarina, Shoe Dog: A Memoir by the Creator of Nike jne..

    - Kurssin vetäjä juttelee ryhmittäin miten ryhmätyö on edennyt (ei tarvitse valmistautua mitenkään, riittää kun tulette paikalle). 

    Ke 14.2.2024 9.15–13.00, HUOM! Esitykset pidetään vain Zoomissa (ei luokkahuoneessa)! 

    - Valmiiden ryhmätöiden esittäminen ja kommentointi. Kukin ryhmä esittää oman työnsä ja kommentoi toista ryhmää. Tarkka aikataulu tulee tähän kurssin edetessä. 

    - 14.2. klo 9:15-13:00 ryhmätöiden esitykset pidetään etänä Zoomissa (ei luokkahuoneessa):

    https://aalto.zoom.us/j/68290693189

    - Metro, raitiovaunut ja osa busseista ovat lakossa tuolloin (https://www.hsl.fi/hsl/uutiset), ja osalle opiskelijoista olisi kohtuuttoman hankalaa päästä kampukselle.

    Esitysten aikataulu ja kommentoivat ryhmät:

    Esitys max. 20 minuuttia. Kommentointi max. 10 minuuttia. Loppuaika (15 min.) on varattu keskustelulle ja siirtymiselle seuraavaan esitykseen.

    9:15 Oatly (kommentoi Louis Vuitton-ryhmä)

    10:00 Pfizer (kommentoi Oatly-ryhmä)

    10:45 Louis Vuitton (kommentoi Patagonia-ryhmä)

    11:30 Nestle (kommentoi Pfizer-ryhmä)

    12:15 Patagonia (kommentoi Nestle-ryhmä)

    13:00 Tilaisuus päättyy:)

    Olkaa paikalla vähintään oma esitys ja kommentointi. Muuten oman harkinnan mukaan ja välillä voitte käydä hakemassa kahvia yms.

    Ryhmätyön esitys

    Esityksessä voi käyttää Powerpointtia tai vastaavaa. Esitys max. 20 minuuttia.

    Toisen ryhmätyön kommentointi

    Palautteessa keskitytään nostamaan toisesta esityksestä hyviä puolia esille ja esittämään ideoita parannusehdotuksiksi (ei siis esitetä negatiivista kritiikkiä toista esitystä kohtaan). Palaute esitetään suullisesti (ei slidejä). Kommentointi max. 10 minuuttia.

    Kurssin suorittaminen ja arvostelu

    Kurssin suoritus ja arvostelu tulee ryhmätyöstä (80%) ja muiden opiskelijoiden ryhmätöiden kommentoinnista (20%).  Lähtökohtaisesti jollei erityisiä syitä ilmene kaikki ryhmän jäsenet saavat samat arvosanat.

    Ryhmätyöstä tuleva osuus (80%) tulee esityksestä viimeisellä luentokerralla, siihen liittyvistä slideistä että kirjallisesta osiosta. Kommentointiosan arvosana (20%) tulee toisen ryhmän esityksen kommentoinnista viimeisellä luentokerralla.

    Kurssin harjoitukset 1-4 eivät vaikuta kurssin arvosteluun eikä niiden tekemistä valvota. Läsnäoloa luentokerroilla ei viimeistä kertaa lukuunottamatta valvota. Viimeisellä luentokerralla tulee olla paikalla esittämässä omaa ryhmätyötä ja kommentoimassa toisen ryhmän töitä. 

    Ryhmätyö

    Ryhmätyö tehdään 4-6 hengen ryhmissä. Ryhmän voi muodostaa itse. Lopulliset ryhmät muodostetaan vasta 24.1. (silloin ryhmäänne voi tulla vielä uusia jäseniä).

    Ryhmätyössä arvioitte yhtä arvostettua suuryritystä (esim. Apple, Tesla, H&M, Kone tai Neste) kestävän markkinoinnin ja kiertotalouden näkökulmasta. Yrityksen tulee olla suuryritys jotta sillä on huolellinen ja laaja raportointi asiasta. Yrityksiä löydätte esim. osoitteesta: https://www.rankingthebrands.com/The-Brand-Rankings.aspx?rankingID=107&year=1431

    Ohjeet ryhmätyöhön käydään läpi 24.1.  (=ryhmätyön tekemisen voi aloittaa vasta silloin). Ryhmätyön ehtii erinomaisesti tehdä aloittamalla sen tekeminen 24.1. Ryhmätyö palautetaan viimeistään 9.2 klo 16.00 kurssin nettisaitille pdf-tiedostona.

    Kurssin nettisaitilta löytyy lista journal-artikkeleista joita voi käyttää ryhmätöissä.