OSAAMISTAVOITTEET
Suoritettuaan kurssin
1 Opiskelijalla kyky ja taidot havainnoida vallan ilmentymistä erityisesti kasvatuksellisissa vuorovaikutustilanteissa.
2 Opiskelija osaa reflektoida omia asenteitaan ja toimintatapojaan suhteessa sukupuolen ja seksuaalisen moninaisuuden ilmiöihin.
3 Opiskelijalla on taidot huomioida sukupuolen ja seksuaalisen moninaisuuden näkökulmat taidekasvatuksen eri toimintaympäristöissä.
Laajuus: 3
Aikataulu: 06.09.2024 - 11.10.2024
Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Tiina Pusa, Heikki Heinonen
Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):
Kurssin opettajina toimivat syksyllä 2024 Heikki Heinonen (heikki.heinonen@aalto.fi) ja Aku Meriläinen (aku.merilainen@aalto.fi).
Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):
Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish, Swedish
SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS
Sisältö
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Kurssilla tarkastellaan teorian ja taiteen kautta sukupuolen rakentumista inhimillisenä, koulutuspoliittisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä. Sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuksia tarkastellaan taiteen ja taidekasvatuksen viitekehyksissä.
Kurssi perustuu kriittiseen ja feministiseen pedagogiikkaan, joiden kautta tarkastellaan vallan ilmentymistä vuorovaikutuksessa ja erityisesti kasvatuksen rakenteissa. Kokemuksellisella, kehollisella ja taideperustaisella tiedolla on tärkeä rooli tällä kurssilla.
koskee tätä kurssikertaa
Kurssiin kuuluu ennakkotehtävä, ryhmäprojekti ja jälkitehtävä.
Kurssi koostuu yhteisestä orientaatiosta ja taiteellisista/pedagogisista/tutkimuksellisista alustuksista, joilla pohjustetaan pienryhmissä tehtävää projektia. Kurssin viimeisellä kerralla pienryhmät jakavat projektinsa muille.
Pienryhmissä toteutettavaan projektiin on kolme vaihtoehtoa:
1. Taide — Taiteellinen/performatiivinen prosessi/teos
2. Pedagogiikka — (Taide)pedagoginen suunnitelma
3. Tutkimus — Osallistuminen lukupiiriin
Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Osallistuminen opetukseen, tehtävien suorittaminen
Kurssille väh. 80% osallistuminen. Tarkemmat tiedot tehtäväkohtaisista arvioinneista löytyvät kurssin MyCourses sivulta.
Työmäärä toteutustavoittain
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
3 ECTS ≈ 81h
Kontaktiopetus 24h/Muu 57h
Kurssilla on yhteinen orientaatio sekä kurssin aikana alustuksia, joilla tuetaan pienryhmätehtävien tekemistä. Kurssi
päättyy yhteiseen esittely/toteutuspäivään, jossa pienryhmät tekevät näkyväksi projektejaan.Kurssilaiset toteuttavat pienryhminä
1. Taiteellisen/performatiivisen prosessinTAI
2. Pedagogisen suunnitelmanJokainen kurssilainen laatii oppimisestaan lyhyen loppureflektion.
Poikkeustapauksessa erikseen sovittava itsenäinen suoritus.
PERUSTIETOJA
Oppimateriaali
koskee tätä kurssikertaa
Oppimateriaali ilmoitetaan kurssilla.
Korvaavuudet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Esitiedot
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet
4 Hyvä koulutus
5 Sukupuolten tasa-arvo
11 Kestävät kaupungit ja yhteisöt
16 Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto
LISÄTIETOJA
Lisätietoja
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Opetuskieli: suomi
Opetusperiodi: 2024-2025 Ei opetusta
2025-2026 Syksy I
2025-2026 Syksy IIlmoittautuminen:
Kuvataidekasvatuksen opiskelijat ja Critical Pedagogies & Mediation of Art sivuaineopiskelijat. Sisu.
Minimi osallistujamäärä 8, maksimi 25
koskee tätä kurssikertaa
Kurssi-ilmoittautuminen tapahtuu Sisussa ja kurssipaikka vahvistetaan tekemällä ja palauttamalla ennakkotehtävä 4.9.2024 klo 17:00 mennessä.
Valta & perfmatiivisuus -kurssin ennakkotehtävä 2024
Lue seuraava teksti:
Pusa, T. & Suominen, A. (2021). Turvallisemman oppimisympäristön luominen ja etäopetuksen haasteet. Teoksessa Pekkilä, S., Rastas, M. & Laakso, E. (toim.): Mahdolliset maailmat. Puheenvuoroja taidealojen opettajuudesta ja opettajakoulutuksen kehittämisestä. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-034-8
Kirjoita luettuasi lyhyt teksti kurssin opettajille. Kerro tekstissäsi, mikä sinusta oli kiinnostavaa, outoa tai ärsyttävää lukemassasi tekstissä. Miten tämän kurssin teemat ovat olleet opinnoissasi tai taiteellisessa työskentelyssäsi läsnä tähän mennessä? Mitä haluaisit tällä kurssilla oppia? Mitä kurssin opettajien olisi hyvä tietää sinusta jo ennen kurssin alkua? Palauta ennakkotehtäväsi PDF-muodossa kurssin MyCourses-sivuilla olevaan palautuslaatikkoon keskiviikkoon 4.9.2024 klo 17:00 mennessä.
Kurssin aikataulu
koskee tätä kurssikertaa
Kurssitapaamiset perjantaisin 6.9.–11.10.2024 klo 9.15–12.00 (paitsi 28.9.)
6.9. luokka Q103
Kurssin intro, turvallisemman tilan säännöt ja kurssin teemoihin tutustumista13.9. luokka Q103
Pedagogisia näkökulmia ja saavutettavuutta20.9. luokka Q103
Aku esittelee tutkimusprojektiaan ja jakaudumme ryhmätyöryhmiin20.9.–3.10. Ryhmätyön tekoa ryhmän aikataulun mukaan
4.10. luokka Q203
Palautetta ryhmille (Heikki) ja yksi lukupiiritapaamisista (Aku)11.10. luokka L102
Projektien läpikäynti ja kurssin päätös