TU-C1021 - Kestävä arvonluonti, Luento-opetus, 12.1.2022-1.6.2022
Kurssiasetusten perusteella kurssi on päättynyt 01.06.2022 Etsi kursseja: TU-C1021
1.1 Kiinnostavan lähtökohdan valinta
DL:
Keskiviikon ryhmät: ke 26.1. klo 10.00
Torstain ryhmät, 27.1. klo 8.00
(Tehtävä yhtenä tiedostona)
TAVOITE
Tehtävän tavoite on lähteä liikkeelle etsimällä mielenkiintoisia ja merkityksellisiä tarpeita, teknologioita ja/tai toimialoja, ja valitsemalla niistä koko ryhmälle kiinnostavin.
TEHTÄVÄ
- Valitkaa itsenäisesti 2-4 mielenkiintoista lähtökohtaa käyttämällä yhtä tai useampia alla luetelluista lähestymistavoista
- Käykää yksilöllisesti valitut aiheet ryhmänä läpi. Keskustelkaa ja valitkaa kolme mielenkiintoisinta tarvetta, nousevaa teknologiaa, toimialaa tai yhteiskunnallista ilmiötä.
- Muodostakaa kullekin valitulle aiheelle lyhyt kuvaus (muutama lause) seuraavista: Miksi valitsitte aiheen, mikä tekee siitä teille mielenkiintoisen ja minkälaista aiempaa tietoa tai potentiaalista asiantuntemusta tai kokemusta teillä on tästä alasta.
- Valitkaa käsitellyistä aiheista yksi, ja raportoikaa MC:n kautta käyttäen tätä pohjaa (tai omaa mutta parempaa)
MIKÄ ON HYVÄ LOPPUTULOS?
Tärkein kriteeri valitulle lähtökohdalle on, että se on mielenkiintoinen ryhmällenne. Valittua lähtökohtaa ei ole tarkoituksena arvioida sen suhteen, edustaako se ”toteutettavaa” ”ideaa” tai ”tuotetta”. Lähtökohta edustaa vasta yhtä, alustavaa tapaa aloittaa prosessi, jonka tuloksena on tarkempi tarvemäärittely (eli siinäkään vaiheessa ei pohdita vielä ”ratkaisua”).
TARKEMMIN
Aiheiden etsimiselle kolme suositeltua lähtöpistettä:
- Uudet teknologiat, esim. käyttämällä Gartner:in raportteja uusista teknologioista tai tutustumalla paikallisiin laboratorioihin ja niiden tutkimukseen (Esim. Aalto, VTT)
- Murroksessa olevat toimialat, joita voi löytää ja tunnistaatarkastelemalla yhteiskunnallisia trendejä ja muutoksia, sekä
- Käyttäjät ja tarpeet, joihin ei vielä ole sopivia tai saavutettavia ratkaisuita (huomaa tähän liittyvät rajoitteet).
Tuotteessa yhdistyy kaikki nämä kolme kenttää: asiakkaan tarpeita vastaava toteutettu (teknologinen) ratkaisu, joka vastaa yrityksen (kilpailullisia) tarpeita). Tässä vaiheessa tarkoitus ei kuitenkaan ole edetä tuotteeseen tai ”ratkaisuideaan”, vaan yksinkertaisesti lähteä liikkeelle mielenkiintoisesta aiheesta. Tätä pidemmälle meneviin valintoihin ei vielä ole myöskään perusteita.
VAIHTOEHTO 1: UUDET TEKNOLOGIAT
Uudet, kehitteillä olevat teknologiat ennakoivat sekä kokonaan uusia tuotteita että nykyisten ratkaisuiden laajempaa leviämistä tehokkaampien ja edullisempien menetelmien avulla.
Gartner on teknologiaan (erityisesti tietojärjestelmiin) keskittyvä markkinatutkimusyritys, joka tuottaa raportteja teknologiatrendeistä. Palveluun voi kirjautua täältä http://gartner.aalto.fi/. Seuraavat linkit toimivat kirjautumisen jälkeen.
- Kehittyvien teknologioiden yli-innostus-sykli: 2021, 2020, 2019, 2018 ja 2017 (aiemmissa raporteissa on mukana yhä uusia, mutta tutumpia teknologioita)
- Yli-innostus-syklit tarkemmin eri osa-aluilla (kaikkiaan 97) (esim IOT)
- Taustadokumentti Hype Cycles:ien ymmärtämiseksi
Hyvän lähtökohdan löytämiseen on monia muitakin lähteitä, joiden avulla voi kartoittaa, ideoida ja valita lupaavia aihealueita alan. Voit tutustua mm.
- Tutkimukseen Aallossa, Helsingin yliopistossa ja VTT:llä
- Etsiä ja lukea muita raportteja, teknologia- ja yrityslehtiä, tietokantoja ja vastaavia, sekä
- Käyttää omaa asiantuntemustasi / harrastuneisuutta jollakin soveltuvalla alalla
VAIHTOEHTO 2: MURROKSESSA OLEVAT TOIMIALAT
Merkittävä osa keskeisimmistä yhteiskunnallisista muutoksista ja tarpeista liittyy kestävään kehityksen ja ilmastonmuutoksen vaateisiin. Tämä muokkaa useiden toimialojen toimintaympäristöä ja yrityksiin kohdistuvia vaatimuksia.
Näiden muutosten tunnistamiseen on useita lähteitä, mutta tässä muutamia:
- Merkittävimmät tarpeet kasvihuonekaasujen vähentämiseksi ja poistamiseksi: Drawdown.org
- YK:n kestävän kehityksen tavoitteet
- Sitran lähdemateriaali kiertotaloudesta
Megatrendien osalta lähteistä ei ole pulaa, joten etsi omasi ja muista varata mukaan hyvä määrä rakentavaa kritiikkiä lähdemateriaalia kohtaan.
VAIHTOEHTO 3: KÄYTTÄJÄT JA TARPEET
Kaikki yritystoiminta ja sen ylläpitäminen perustuu yritysten tuottamien tuotteiden käyttöarvoon, jonka lähtökohtana on asiakkaan tarve. Kurssin ensimmäisen osan tavoite on lähestyä tällaisen tarpeen tunnistamista ja määrittelyä askel askeleelta.
Kolmas, ja samalla vaativin lähtökohta onkin tunnistaa näitä olemassa olevia tarpeita suoraan. Tämä lähestymistapa on vaativa ja siinä on siksi muutamia riskejä. Tarpeet pohjautuvat käyttäjien käytänteisiin, uskomuksiin, ja arvoihin, ja näiden havainnointi sekä määritteleminen on taito. Ilman tätä taitoa on riski, että omat ideat kytkeytyvät liiaksi joko oletuksiin tai tuotteisiin, tai näiden toiveikkaisiin yhdistelmiin.
Tähän lähtökohtaan on kuitenkin muutama hyvä tulokulma:
- Henkilökohtainen, epätyypillinen kokemuspohja.Jos sinulla on huomattava ja merkittävällä tavalla muista erottuva määrä kokemusta ja tietämystä jostain kontekstista ja siihen liittyvistä tarpeista, voit käyttää tätä lähtökohtana.
Tämän kokemuksen täytyy olla epätyypillistä, eli sellaista, jota (oletettavasti) harvalla osallistujalla on. Käytännössä tämä muodostuu yleensä useiden vuosien kokemuksesta ja harrastuneisuudesta. - Mielipidekirjoitukset.Esimerkiksi Helsingin Sanomien yleisönosastolla on lähes päivittäin kirjoituksia, joiden pohjalla on kirjoittajan henkilökohtaisesti kokema epäkohta. Näiden pohjasyitä ruotimalla on mahdollista löytää laajempia tarpeita.
Huom: erityisrajoitus! Tarpeita ja mahdollisuuksia voi toki tunnistaa muillakin tavoin. Ainoana rajauksena on, että näitä tarpeita ei tässä vaiheessa pidä etsiä opiskelijan elämästä. Jos tyypillinen tarvetta vastaava käyttäjä on sinua iältään yli 5 vuotta vanhempi tai nuorempi, eri sukupuolta tai pääkaupunkiseudun ulkopuolelta, niin silloin lähtökohta on lupaava.