SCI3027.kand - Kandidaatintyö ja seminaari (Tietotekniikka), Luento-opetus, 5.9.2023-8.12.2023
This course space end date is set to 08.12.2023 Search Courses: SCI3027.kand
5. Hakutulosten arviointi ja tulosten hyödyntäminen omassa tutkimushankkeessa
Tieteellisen tekstin tunnusmerkkeihin kuuluu, että se käsittelee suhdettaan tieteenalan aikaisempaan tutkimukseen. Aikaisempaa tutkimusta ja sen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi omien tutkimukseen liittyvien valintojen perustelussa. Tieteellisen tekstin kirjoittajalta vaaditaan myös kykyä arvioida lähteinään käyttämiensä dokumenttien tieteellistä tasoa.
Dokumenttien tieteelliseen tasoon ja niiden julkaisijaan kannattaa kiinnittää erityistä huomiota varsinkin jos käytät palveluja, jotka indeksoivat suuria määriä aineistoja (esim. Googlen palvelut). Jos taas hyödynnät tiedonhaussasi esimerkiksi aineistonsa valitsevia tieteellisiä viitetietokantoja, kuten Scopusta ja Web of Sciencea, niin niiden kautta löydettyjä lähteitä voi pitää luotettavina. Kannattaa kuitenkin muistaa, että esimerkiksi Scopuksen ja Web of Sciencen sisältö on vahvasti painottunut luonnontieteisiin, tekniikkaan ja lääketieteeseen. Parhaan tuloksen saat kokeilemalla useita erilaisia palveluja.
Huolellisesti laaditut viittaukset (sekä teksti- että lähdeviitteet, ks. Oppimiskeskuksen Tieteellisen viittaamisen opas) on yksi tieteellisen tekstin tunnusmerkeistä. Tieteellisten tekstien kirjoittajien tulisi huolellisesti erotella muilta kirjoittajilta lainatut lauseet sekä merkitä lähdeluetteloon tarkasti, mistä teoksesta kyseiset lauseet ovat peräisin. Kandityöltäsi edellytetään myös tarkkoja ja oikeaoppisia tekstiviitemerkintöjä. Huom. omalla laitoksellasi saattaa olla omat eriävät käytäntönsä viitteiden hallintaan ja lähdeluettelon laatimiseen. Laitos- tai esim. tutkinto-ohjelmakohtaiset ohjeet ovat aina ensisijaisia suhteessa näissä tehtävissä ja viittausoppaassa esitettyihin yleisiin malleihin.
Tiedonhankinta ja oppiminen kietoutuvat yhteen monimutkaisilla tavoilla. Usein parhaat löytämäsi lähteet käynnistävät uusia tiedonhankinnan syklejä.
Tutki löytämiäsi lähteitä ja valitse niistä yksi Oppimiskeskuksen kokoelmista välittömästi saatavilla oleva elektroninen artikkeli tai elektroninen kirja, joka vaikuttaa työsi kannalta merkittävimmältä. Tarkastele löytämääsi lähdettä seuraavasti:
- Ilmoita artikkelin tai e-kirjan tiedot kirjallisuusviitemuodossa (voit kopioida ne suoraan tehtävästä 4.1 tai 4.2)
- Löydätkö valitsemastasi lähteestä tutkimuskysymykset tai tutkimustehtävän ja tutkimuksen lopputuloksen? Mitkä ne ovat? Kirjoita ne auki käyttämällä valitsemasi järjestelmän mukaisia tekstiviitteitä (ks. Oppimiskeskuksen Tieteellisen viittamisen opas).
- Tutki lähteesi lähdeluetteloa. Löydätkö sieltä uusia kiinnostavia viitteitä? Kopioi ja liitä yksi itseäsi mahdollisesti kiinnostava viite tähän tehtävään.
Esimerkkivastaus (jossa on hyödynnetty Harvardin järjestelmää sekä teksti- että lähdeviitteessä):
Vakkari, P. (2008). Perceived influence of the use of electronic information resources on Scholarly work and publication productivity. Journal of the American Society for Information Science and Technology. Vol. 59:4. S. 602-612. Saatavissa: DOI: 10.1002/asi.20769.
Vakkarin (2008) tutkimus tarkasteli tutkijoiden käsityksiä siitä, miten elektronisten aineistojen hyödyntämisen nähtiin vaikuttavan sekä heidän työnsä tuottavuuteen että tutkijan työhön yleisesti. Tutkijat kokivat, että elektronisten resurssien hyödyntäminen tutkimustyössä on merkittävästi parantanut informaatioresurssien saatavuutta sekä laajentanut käytössä olevan tutkimuskirjallisuuden määrää. Ne tutkijat jotka kokivat, että elektronisten aineistojen myötä erilaisten aineistojen saatavuus on parantunut, myös julkaisivat eniten kansainvälisissä lehdissä. (Vakkari 2008, s. 610.)
Kopioitu ja liitetty viite: Barjak, F. (2006). Research productivity in the Internet era. Scientometrics, 68(3), 343-360.
Onnea kandityöhösi!