C: Tehtävän ominaisuudet

Koetko, että tehtävä, jonka suhteen olet aikaansaamaton, on epämääräinen, vaikea, laaja, sotkuinen, abstrakti tai epäselvä? Jos näin on, ei ole ihme, jos olet sen edessä aikaansaamaton ja mielesi tekisi lykätä tehtävään tarttumista. Tehtävän ominaisuudet vaikuttavat paljon aikaansaamiseen. Meidän on helppo tarttua tehtävään, mikäli se on pieni, rajattu, selkeä ja konkreettinen. Tutkaile seuraavaksi oheisen tehtävän avulla asioista, joiden suhteen olet aikaansaamaton ja kokeile, saisitko tehtävästä paremman otteen. PALAUTA tämä tehtävä alla olevaan kansioon mikäli haluat siitä palautetta.

A: Oleellisen esille kirjoittaminen
1) Kirjoita paperille tehtävä tai asia, jonka suhteen olet aikaansaamaton
2) Kuvaile tätä tehtävää, onko se: Epämääräinen / selkeä, vaikea / helppo, laaja / suppea, sotkuinen / suoraviivainen, abstrakti / konkreettinen, rajattu / avoin?
3) Kuvittele hetken aikaa, että sinua haastattelee tästä asiasta Helsingin Sanominen toimittaja. Yritä kirjoittamalla kiteyttää toimittajalle tehtävää, jota olet tekemässä. Kuvaa, mistä siinä on kysymys ja mikä tehtävässä on keskeistä / oleellista.
4) Määritä yksi konkreettinen asia, jonka voisit tehdä heti miten tähän tehtävään liittyen. Se voi olla hyvinkin pieni ja yksinkertainen asia.
5) Tee tämä yksi asia!
6) Palaa kohtaan 1.

B: Aikaansaamista ja ymmärrystä parantava luku/kirjoitustekniikka
Isojen kurssikokonaisuuksien tai tenttien tai opinnäytetyön kohdalla aikaansaamattomuutta saattaa aiheuttaa se, että opiskelijan on vaikea hahmottaa, mikä tehtävässä on oleellista, tärkeää tai mitä siitä pitäisi oppia. Silloin aikaansaamista edistävä luku/kirjoitustekniikka voi auttaa pääsemään eteenpäin.
1) Ota selvää mitä sinun pitäisi opiskella. Esim. onko sinulla saatavilla kurssin tavoitteet, luentokalvojen sisällysluettelo, oppikirjan sisällysluettelo, opinnäytetyön tavoitteet ym.
2) Kirjoita kurssin runko / sisällysluettelo omin sanoin kysymyksiksi. Esimerkiksi jos kurssi käsittelee hauki nimistä kalaa, voi kysymykset olla vaikkapa: Miten hauki eroaa muista kaloista? Millainen on hauen elinympäristö? Mitä ravintoa hauki syö? Miten ja missä hauki lisääntyy? Miksi hauki on kala?
3) Vastaa omin sanoin tekemiisi kysymyksiin kaikessa rauhassa. Älä vilkuile oppikirjatietoa asiasta, vaan malta pohtia asioita itse.
4) Tee itsellesi kysymyksiä: Mitä tiedät, mitä et tiedä aiheesta? Mikä siinä on sinulle helppoa / selvää ja mikä vaikeaa / epäselvää? Mikä kurssissa ym. on tärkeää / sinua kiinnostavaa? Mihin sinun kannattaisi seuraavaksi perehtyä ja keskittää energiasi? -> Tee itsellesi lyhyt opiskelutehtävä näiden perusteella. Esim. lue lisää kalojen lisääntymisympäristöstä, koska se on sinulle epäselvää.
5) Tee itsellesi asettama tehtävä!
6) Palaa kohtaan 1

C: Omasta tehtävästä muille kertominen
Avun hakeminen. Sotkuiset asiat ovat usein sotkuisia sinulle, mutta saattavat selkiintyä kovasti, jos keskustelet niistä jonkun ulkopuolisen kanssa. Kenelle voisit selittää asiaasi ja kertoa mikä siinä on hankalaa? Opiskelekaverille, opettajalle, tyttö/poikakaverille, opintopsykologille? Monet asiat näyttävät kovasti erilaiselta, jos niistä pääsee keskustelemaan muiden kanssa.