Tämä lista on tarkoitettu lisälukemistoksi luentojen aiheista kiinnostuneille; nämä tekstit EIVÄT kuulu kurssiaineistoon, eikä niiden lukemista edellytetä luennoille, esseisiin tai tenttiin. Lista täydentyy kurssin edetessä.

Yleisiä lukusuosituksia:

  • Kurssin kuvaukset yksilötason havainnointiprosessista ovat hyödyllisiä myös omien opiskelutaitojen kehittämisessä. Tästä suosittelen lämpimästi kollegani André Spicerin Financial Timesissa syyskuussa julkaisemaa koostetta tutkimusperusteisista vinkeistä opiskelutapojen tehostamiseksi. (Artikkeli jää maksumuurin taakse, mutta kirjoittaja antoi ystävällisesti luvan jakaa sen kurssilaisille.)
  • Kurssin rakenne ja osasuoritukset on rakennettu tukemaan jatkuvaa opiskelua, kurssin teemojen käsittelyä yhdessä ja samojen sisältöjen käsittelyä erilaisten tehtävien kautta (itsenäinen opiskelu - lukupiirikeskustelu - luento - tehtävät). Tämä kolumni vetää yhteen tämän lähestymistavan hyvät puolet ja antaa vinkkejä sen hyödyntämiseen.
  • Spicer, André. 2017. From inboxing to thought showers: how business bullshit took over. the Guardian, 23.11.2017. Andre Spicer avaa näkökulmia tyhjän puheen tärkeään rooliin työelämässä: luettuasi ymmärrät, miksi niin suuri osa julkisesta tavoitteita ja johtamista käsittelevästä puheesta on merkityksetöntä, ja miksi tyhjänpuhuminen on niin tärkeä taito. (Spicerilla aiheesta myös hauska kirja: Business Bullshit, Routledge 2018.)


    Yksilöt organisaatioissa:

    Havainnoinnista, muistista ja tulkinnasta
    • Mlodinow, Leonard. 2013. Subliminal: How Your Unconscious Mind Rules Your Behavior. Vintage Books.

    Persoonallisuustestien käytön monimutkaisuudesta
    • David Sumpter, 2020. How Swedes were fooled by one of the biggest scientific bluffs of our time. Medium, 14.1.2020. Verkkoaineisto, viitattu 15.1.2020. Viime lukuvuonna useampi opiskelija kyseli mielipidettäni Thomas Eriksonin kirjasta Idiootit ympärilläni. Sumpterin teksti erittelee hyvin, miksi tällainen yleistävä mallikeskeinen kirjallisuus on ongelmallista; tarina on hyvä, mutta sen tueksi ei ole (tässä tapauksessa tiettävästi minkäänlaisia) tutkimusperäisiä todisteita. Erikson ei valitettavasti ole tässä yksin; tämä esimerkki näyttää hyvin lähdekritiikin arvon!

    Tiedon sosiaalisesta ulottuvuudesta


    Ryhmädynamiikka:

    Kurssikirjassakin mainitun Stanfordin vankilakokeen ympärillä käyty keskustelu on mielenkiintoinen näkökulma sekä ryhmäilmiöihin että tutkimuksen tekemisen etiikkaan; tämä on hyödyllistä lukemista kriittisen lukutaidon kehittämiseksi.
    • Philip Zimbardon ylläpitämä verkkosivu kokeesta  kertoo kokeen suunnittelijan näkökulman, muotoillen kokeen dramaattiseksi oppimiskokemukseksi (ja ohittaa samalla monet kokeen ongelmista varsin kevyesti).
    • Kriittinen näkökulma: Knowles, Hannah, 2018.  Unchaining the Stanford Prison Experiment : Philip Zimbardo’s famous study falls under scrutiny. the Stanford Daily, 13.11.2008. 
    • Zimbardon kokeen saama kritiikki esitellään selkeästi myös Wikipediassa(viitattu 25.9.2019)

      Organisaatiokulttuuri:


        Valta, politiikka ja päätöksenteko:

        • Jenni Karjalaisen Setäkuiskaaja-blogi tekee kepeään sävyyn näkyväksi ihmisten aseman, kokemuksen ja sukupuolen vaikutuksen heidän rooleihinsa organisaatioissa (ja vihjaa, miten me kaikki voimme välttää stereotyyppiset roolimme).
        • Ns. Bay of Pigs-skandaali ja Kuuban ohjuskriisi ovat usein mainittuja esimerkkejä päätöksenteon ongelmista. Näistä löytyy paljon aineistoa. Kiinnostuneet pääsevät helpoimmin liikkeelle Roger Donaldsonin v. 2000 ohjaamasta 13 Days-elokuvasta (josta katsoimme luennolla lyhyen koosteen); tämän jälkeen klassikoita ovat esim. Graham Allisonin artikkeli 'Conceptual Models and the Cuban Missile Crisis' (APSR 63(3)), ja Allisonin & Zelikowin kirja Essence of decision - explaining the Cuban Missile Crisis. (1999: Addison-Wesley, New York).

        Innovaatiot ja organisaatiomuutos
        • Innovointi vaatii usein yhteistyötä asiakkaiden kanssa. Tämä artikkeli dokumentoi, miten kurssikirjassakin mainittu Lego on pyrkinyt tuomaan innovaatioprosessiaan lähemmäs asiakkaitaan. The Leadership Network, 2016. 5 Sustainable Innovation Practices that Saved LEGO. Verkkoaineisto, viitattu 26.11.2019.

        Last modified: Tuesday, 29 September 2020, 12:45 PM