Mitä voisi olla koristekirjain vuonna 2022?


Olemme osittain käyneet läpi koristekirjain historiaa ja nähneet esimerkkejä siitä mitä se on aikoinaan ollut. Ollaan myös osittain törmätty kysymyksiin koristeen, orientalismin ja typografian suhteesta ja typografian poliittisuudesta. Tätä historiaa ja kontekstia mielessä pitäen, kysymys kuuluu: minkälaiset koristekirjaimet harmonisoisivat tasavertaisesti sekä arabian, englannin että suomen kielen kanssa? Minkälaista dialogia koristeet voivat käydä kirjainten ja tekstin typografian kanssa? 

 

Suunnittele vähintään 10 koristekirjaimen sarja (ei ylärajaa, mutta tee kurssin puitteissa!).


Seuraa osittain Typo lehden ohjeita/neuvoja siitä mitä kuuluu hyvään koristekirjaimeen (esim. sivulla 50 on hyvä luokittelu) ja ota huomioon myös Monotype Recorderissa oleva luokittelu suunnitellessasi monipuolisen koristekirjainten sarjan.


Päätä itse minkä tyylisenä teet sarjan. Typo lehdessä PDF:n sivulla 56 on siihen aikaiset koristekirjainten tyylit luokiteltu 4 kategoriaan: puhtaan geometrinen, naturalistinen, konventionaalinen ja realistinen (jossa muotojen geometrinen "perusta" on "piilotettu").  Monotype Recorderin PDF:n sivulla 6 puhutaan myös jonkin verran koristekirjainten visuaalisista ominaisuuksista. Mutta näistä luokitteluista toinen on 1890-luvulta ja toinen 1960-luvulta eivätkä välttämättä perustu mihinkään sen kummempaan kuin heidän omiin havaintoihinsa, joten mieti itse voisiko se olla jotain muuta(kin?). Aloita suunnittelu tekemällä moodboard. Huomioi kuitenkin että kuten Typo lehdessä sanotaan, koristekirjaimissa on omat uniikit "lainmukaisuutensa" joten yksi yhteen ei voi "imitoida" esim. muusta taiteesta.


Last modified: Friday, 23 September 2022, 12:39 PM