Topic outline

    • 3.2 Ajankäytön hallinta

      Oppimisportfolion toinen osa käsittelee ajankäytön taitoa. Ajankäytön tehtävä on osa oman kehittymissuunnitelman tekemistä. 

      Voit valita tehtävien tason: A tai B aiemman kokemuksesi ja osaamisesi mukaan. Valinnan tavoitteena on tehdä tehtävästä mahdollisimman hyödyllinen sinulle, joten valitse ryhmä, joka parhaiten kuvaa taitojasi.

      A - Ajankäytön hallinnan perustason tehtävät

      • Et tarvitse aikaisempaa kokemusta
      • Harjoittele ajankäytön suunnittelua, tee viikkosuunnitelma, pohdi ja arvioi aikataulusuunnitelmaasi
      • Vastaus: min. 1/2 sivua pohdintaa sekä viikkosuunnitelma, esim. kuva/word-taulukko tms. 
      • Palauta tehtävä pdf-dokumenttina viimeistään 8.10.2020 mennessä

      B - Ajankäytön hallinnan vaativampi tehtävä: Jana-projekti

      • Valitse vaihtoehto B, jos olet treenannut ajankäyttöä esim. lukiossa tai muissa aiemmissa opinnoissa ja jos ajankäytön hallinta ja projektimainen työskentely on sinulle entuudestaan tuttua
      • Vastaus: min. 1/2 sivua pohdintaa: miten olet aiemmissa opinnoissa harjoitellut ajankäytön taitoa ja liitteeksi kuva ajanhallinnan suunnittelu aikajanalla, jana-projekti
      • Palauta tehtävä pdf-dokumenttina viimeistään 8.10.2020 mennessä

        • 3.2. A - Ajankäytön hallinnan perustason tehtävät
          Alla olevat materiaalit ovat suomeksi ja ruotsiksi.

        • Book icon
        • Book icon
        • Book icon
        • Book icon
        • Page icon
        • Book icon
        • Book icon
        • Assignment icon
          Palauta tähän viikkosuunnitelma (taulukko tai kuva) pdf-muodossa ja siitä tehty pohdinta (min.1/2 A4). Varmistathan, että kuva on selkeä!
        • 3.2. B - Ajankäytön hallinnan vaativampi tehtävä: Jana-projekti
          • Valitse kurssi tai projekti, jonka ajankäyttöä tahdot suunnitella
          • Ota seuraavaksi eteesi tyhjä paperi vaakatasossa ja piirrä jana paperin poikki. Lisää janan alkuun laatikko/pallo, johon kirjoitat ”Aloitus” ja loppuun ”Lopetus”/”Valmis”.
          • Seuraavaksi on aika pohtia mitä onnistunut kurssin/projektin suorittaminen vaatii missäkin vaiheessa. Mitä isompia välietappeja ja osatehtäviä kurssiin/projektiin liittyy (esim. tehtävien palautukset, tenttikirjan lukeminen)?
          • Mikä on ensimmäinen asia, jota tulisi tehdä projektin etenemiseksi?
          • Kirjaa seuraavaksi aikajanalle järjestyksessä loput vaiheet, joita kurssin/projektin onnistunut suorittaminen vaatii.
          • Kun kurssiin/projektiin kuuluvat työvaiheet ovat sijoitettu järjestyksessä janalle, koita arvioida miten kauan mihinkin vaiheeseen tarvitsee varata aikaa. Voit kirjoittaa tarvitsemasi ajat esimerkiksi janan yläpuolelle.
          • Seuraavaksi katso kalenteriasi ja pohdi, millä viikolla ja minä päivinä aiot keskittyä kuhunkin vaiheeseen. Kirjoita viikot/päivät/deadlinet ylös janan yläpuolelle.
          • Seuraa suunnitelmaa ja arvioi prosessin etenemistä janan avulla.
          • Voit halutessasi hahmotella esimerkiksi yhden periodin kurssit eri papereille, jotta hahmotat paremmin kaikkiin kursseihin sisältyvät osatehtävät ja viikot, jolloin ne tulisi hoitaa. Näin asiat eivät pääse kasautumaan loppuvaiheeseen ja sinulla on selkeämpi suunnitelma kurssien etenemisestä.

          Palauta alla olevaan palautuslaatikkoon ajanhallinnan suunnittelu aikajanalla (Jana-projekti) sekä pohdinta siitä, miten olet aiemmin opinnoissasi käsitellyt ajankäytön taitoa.

        • Assignment icon
          Palauta tähän Jana-projekti sekä pohdinta siitä, miten olet aiemmin opinnoissasi käsitellyt ajankäytön taitoa (pohdinta min 1/2 A4). Palautus pdf-dokumenttina.