Moduuli 1: Johdanto
Tässä moduulissa luodaan pohjaa arvioinnin toteuttamiselle korkeakoulussa eli
- Avataan käsitteitä: mistä puhumme kun puhumme arvioinnista? Miten assessment of learning ja assessment for learning eroavat toisistaan?
- Mitä on itsearviointi? Mitä tarkoittaa vertaisarviointi? Mitä muita arvioinnin tapoja on olemassa? Entätä diagnostinen, formatiivinen tai summatiivinen arviointi ja milloin niitä voi käyttää? Miten linjakkuus toteutuu arvioinnissa?
- Lisäksi tutustutaan arvioinnin toteuttamista ohjaaviin arviointiperiaatteisiin (luonnos 03/2022).
Siirry sitten tehtävään. Huomioithan, että tehtävä on holistinen ja se kannattaa suorittaa osa (=horisontti) kerrallaan useamman viikon aikana, jotta ehdit pohtia, tehdä havaintoja ja reflektoida.
Lisälukemista:
Bishop, Peter C. (2012) The three horizons of educational change On the Horizon, Vol. 20 No. 2, pp. 137-144.
Hundley, Stephen & Kahn, Susan (2022) The 10 Meta-Trends in Higher Education Assessment Weave.
Nieminen, Juuso Henrik (2019) Are we assessing 21st century skills based on 20th century standards? Bold.
Marr, Bernard (2022) The 2 biggest Future Trends in Education. Forbes.
OECD (2020) Taking stock of the present: Trends in Education and Schooling in Back to the Future of Education, OECD Publishing, Paris.