Lukupiirityöskentelyn arvioinnissa puolet (20 p.) opiskelijan saamista pisteistä tulee lukupiiriraportin perusteella ja toinen puoli (20 p.) itse- ja vertaisarvioinnista. Yhdessä nämä muodostavat 40% kurssin arvosanasta.

Lukupiiriraportin arviointi

Jokaisen opiskelijan ryhmätyöpisteisiin lasketaan vain ne kerrat jolloin opiskelija on ollut paikalla. Lukupiiriraportit arvioidaan yhteisvastuullisesti: kaikki työskentelyyn osallistuneet jäsenet saavat lähtökohtaisesti samat pisteet.

Lukupiiriraportti on esseemuotoinen kuvaus keskustelujen aineistoa koskevasta sisällöstä, osallistujien tulkinnoista ja avoimiksi jääneistä kysymyksistä. Raporttia arvioidaan kolmella kriteerillä (suluissa painotus pisteisiin):

  1. Annetun aiheen ja ohjaavien kysymysten käsittely (45%)
  2. Oma reflektio ja erilaiset näkemykset aiheesta (45%)
  3. Raportin selkeys (10%)

Koska lukupiiriraportit vaikuttavat merkittävästi kurssin arvosanaan, sihteerin on lähetettävä lukupiiriraportin luonnos kommentoitavaksi koko ryhmälle ennen raportin palauttamista MyCourses:iin. Suosittelemamme tapa kommenttikeskustelulle on Lukupiiri-sivulla oleva ryhmän yleinen keskustelufoorumi, mutta voitte yhdessä sopia teille toimivimman tavan.

Lukupiiriraportit tulee palauttaa niille varattuun Turnitin-palautuslaatikkoon annettuun deadlineen mennessä. Deadlinen jälkeen palautettujen raporttien arvosanasta vähennetään normaali myöhästymissakko (kts. Suoritustapa-sivun loppu). Kaikkien lukupiiriraporttien tulee kuitenkin olla palautettuna kurssin päättyessä eli II periodin lopussa.

Itse- ja vertaisarviointi

Itse- ja vertaisarviointi tehdään kahdesti: kurssin puolessa välissä viiden lukupiiritapaamisen jälkeen sekä kurssin lopuksi kaikkien lukupiiritapaamisten jälkeen. Itse- ja vertaisarviointi toteutetaan sähköisenä kyselynä, jossa jokaiselle ryhmäsi jäsenelle annetaan arvosana asteikolla 0-5.

Arvioinnissa jokainen ryhmän jäsen antaa itselleen ja ryhmän muille jäsenille arvosanan perustuen ko. henkilön toimintaan ja aktiivisuuteen lukupiiriryhmässä. Vertaisarviointi tehdään anonyymisti eli ryhmän jäsenet eivät saa tietoonsa muiden jäsenten heille antamaa arvosanaa tai palautetta. Vertais- ja itsearvioinnin täytyy olla rakentavaa; perustelematonta tai epäasiallista palautetta ei hyväksytä suoritukseksi eikä käsitellä.

Molemmissa arvioinnin muodoissa kiinnitetään huomiota sekä ryhmätyön lopputulokseen (keskustelun laatu lukupiiritapaamisissa, lukupiiriraportit) että ryhmätyöprosessiin (ryhmän muodostuminen, tasapuolinen vastuunjako, muiden mielipiteiden huomioinen, haasteiden ratkaiseminen jne.).


Last modified: Friday, 27 November 2020, 4:50 PM