Topic outline

  • Kurssisuoritukseen kuuluu osallistuminen luentokertojen aikana järjestettäviin lukupiiritapaamisiin, joissa käydään läpi luennon materiaali ja sovelletaan keskeisiä työvälineitä käytännön tehtävään. Lukupiiritapaamisiin osallistuminen edellyttää käsiteltävän aineiston lukemista etukäteen. Tutustu ennen ensimmäistä tapaamista näihin lukupiiriohjeisiin ja alta löytyvään materiaaliin.

     Lukupiirit kokoontuvat 4-6 opiskelijan ryhmissä luentojen aluksi (poikkeuksena ensimmäinen luentokerta, jolloin lukupiiritapaaminen on luennon loppupuolella). Lukupiirit kokoontuvat luentosalissa; läsnäololistan täytön jälkeen ryhmät voivat halutessaan siirtyä läheiseen aulaan työskentelemään. Tapaamisten kesto on 60 minuuttia, ja tämän jälkeen keskustelut vedetään yhteen luentosalissa koko kurssin kesken. Ryhmät vastaavat itse keskustelujensa hedelmien tuomisesta selkeästi esiin yhteenveto-osiossa ja luentokeskusteluissa.

    Lukupiirityöskentelyllä on kurssilla kaksi tavoitetta: vahvistaa opiskelijoiden kykyjä omaksua itsenäisesti tutkimusperusteista tietoa ryhmäilmiöistä, ja tukea ryhmätyötaitojen kehittymistä. Tapaamisissa pyritään luomaan yhteinen ymmärrys käsiteltävästä tekstistä eri näkökulmia hyödyntäen sekä etsimään eri tilanteissa hyödyllisiä toimintatapoja ja tulkintoja.

    Lukupiiritapaamisten käytäntöjä tarkennetaan vielä ensimmäisellä luennolla ja kurssin aikana Aallon poikkeuskäytäntöjen sekä muiden viranomaisten ohjeiden perusteella. Tavoitteeni olisi, että lukupiiriryhmät voivat itse valita, kokoontuvatko etänä vai kasvotusten.

    Kuten Luennot-sivulla todetaan, kurssin suorittaminen edellyttää läsnäoloa kahdeksassa kurssin kymmenestä ensimmäisestä lukupiiritapaamisesta. Läsnäolopakko koskee vain lukupiiritapaamisia; näiden päättyessä (noin tunti luennon alkamisen jälkeen) opiskelijat voivat normaalien akateemisten tapojen mukaisesti itse päättää ajankäytöstään. Pakottavasta syystä opiskelijat voivat korvata rästitehtävällä poissaolon yhdestä lukupiiritapaamisesta kurssin aikana. Tämän voi tehdä kuitenkin vasta kolmannella poissaololla, eli ensimmäistä ja toista poissaoloa ei voi korvata. Rästitehtävän voivat palauttaa vain sellaiset opiskelijat, jotka ovat sopineet poissaolostaan ryhmänsä kanssa etukäteen ja ilmoittaneet siitä etukäteen kurssin opettajalle sähköpostitse.

    Lukupiirityöskentelyyn kuuluu olennaisesti kaksi kierrosta vertais- ja itsearviointia (kurssin puolessavälissä ja lopussa). Tämä tehtävä on erinomaisen tärkeä sekä omien ja ryhmätoverienne pisteiden kannalta että rakentavan palautteenannon harjoitteluna. Lukekaa siksi ohjeet (alla) huolellisesti läpi, ja antakaa vastuullista ja huolellisesti perusteltua palautetta. Kuten sanoin luennolla, käymme läpi kaikki  palautteet ja pyydämme tarvittaessa perusteluja ryhmän yleisestä linjasta voimakkaasti poikkeaville palautteille. Samoin mahdollisista perustelemattoman negatiivisista tai hyökkääviltä vaikuttavista palautteista keskustellaan antajan kanssa (tällaisia ei kuitenkaan tämän kurssin historiassa ole annettu). Suosittelen rakentavan palautteen antamisen käytäntöjen perehtymistä esim. Daniel Dennettin tai Teuvo Toivasen kirjoitusten avulla.